Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 17 april 2007

Cedergrens plantskola

Vi besökte häromdagen en riktig klassiker bland handelsträdgårdar: Cedergrens plantskola på Råå.

Jo, det heter Råå, säger man i visar man bara vilken utböling man är :)
Råå är ett gammalt fiskeläge söder om Helsingborg, om någon undrar var det ligger. Genom Råå rinner Rååån och det är här som man visst kan fiska råååål...

Cedergrens är kända för rosor och klematis. Dessa kan man även köpa på postorder. Det är roligt att bara ögna igenom sortimentlistan. Gammeldagsrosor har fantastiska namn:
Yolande d'Aragon, Duchesse de Montebello, Maiden's Blush och Princesse Lamballe. Man blir nyfiken på vad namnen kommer ifrån och ibland är det fantastiska historier bakom. Som den om Princesse Lamballe.

Hon var hovdam hos drottning Marie-Antoinette och under upplopen i samband med franska revolutionen, blev hon lynchad av mobben. När den stackars drottningen, inspärrad som fånge, råkade titta ut genom fönstret såg hon sin väninnas huvud spetsad på en påle passera förbi. Historien är blodig men rosen är vacker...

Mycket är bevarat från den gamla tiden. Kontoret är charmfullt omgjord till butik.

Och där inne i butiken står den gamla skrivmaskinen kvar på skrivbordet och väntar på att bli använd.

Här inne finns många charmiga saker som man vill lägga rabarber på, lyktorna t ex.

7 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Håller med dig! Lyktorna ser inte så dumma ut.
Kram
Lily

Eva Agnes sa...

Det där med att lägga rabarber på har jag precis upplevt i dag. Var och tittade på ett gammalt hus från 1800-talet i Vessigebro åt min dotter. Där fanns en del prylar som jag gärna lagt rabarber på. Oj!
Kramar Ylva-Poppins från Eva Agnes

Solkatter & dammråttor sa...

Vilken mysig miljö det verkar vara i den butiken.Fina grejer på hyllorna. Dom där kannorna med rosor på skulle jag vilja ha.
Lycka till med lakanen. Om det blir något får du lov att lägga in en bild på bloggen.

Kram

Lusthuset sa...

Håller fullständigt med dig. Kul att du bloggade om Cedergrens. Eftersom jag bor i Helsingborg är det ett av mina favoritställen. Där har tiden på ett sett stått still. Måste dit snart.

eastcoastmom sa...

Själv har jag just köpt en stengroda till trädgården, men nån ängel vore trevligt också.

Nu måste jag fixa i trädgåden, blev inspirerad av dig här!

Anna sa...

Vilka enormt vackra roskrukor. Verkar vara en härlig miljö.

Ha en fin dag!

Poppins sa...

Lily: Vi får ta en tur tillsammans dit en dag. Kram

Eva Agnes: Ibland blir man bara ha-galen. Vet hur det känns... Kram

Solkatter & dammråttor: Det är jättemysigt. Var där innan den nya generationen tog över och så såg det ut som Alberts och Herbets skrotupplag. Men det hade viss charm det också. Kram

Lusthuset: Då bor vi inte så långt ifrån varandra! Jag bor bara några mil söderut. Berätta om du handlar något roligt på Cedergrens. Gillar du klematis?

Eastcoastmom: Stengrodor är bra för de behöver ingen damm ;) Kram

Anna: Ha det bra själv. Kram