Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 5 april 2007

Edward Burne-Jones


Prerafaeliterna var en konstgrupp som verkade i slutet av 1800-talet. De ville gå ifrån den tidens tillgjorda stil och i stället återgå till medeltidens enkla konst (tiden före konstnären Rafael, dvs pre-rafael). Man ville också återge konsten en mer innerlig betydelse som gått förlorad.

Jag är fantast när det gäller prerafaeliterna, det är något i deras konst som går rakt in i hjärtat på mig. En av favoriterna är Edward Burne-Jones. Tavlan ovan, The Golden Stairs, finns på Tate Gallery i London. Tyvärr kunde jag inte ta med den hem, men jag har en vacker reproduktion vid sidan om min säng.

Tavlan här ner är Flora av Evelyn de Morgan.

1 kommentar:

Signes vind sa...

Tack för den lilla konsthistorielektionen - fantastiska målningar.
Glad påsk o tack för att du tittade in på min blogg./ Lotta