Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 11 april 2007

Favoritros

Vi har många rosor i vår lilla trädgård, så många att vi knappt har plats till något annat. Det ska vara gammaldags rosor eller engelska rosor för de är så vackra och doftar så gott. Av alla rosor är min favorit den vackra buskrosen Ghislaine de Féligonde som pryder sin plats utanför ytterdörren.

Just nu är min ros inte mycket att titta på, men jag hittade några bilder på nätet. Lovar att fotografera den när den blommar som vackrast i juni/juli!

Den blommar i aprikos som efter hand går över till ljusare aprikos, sen rosa och till sist nästan vitt. Blommorna är samlade i stora klasar och hela busken ger ett överdådigt intryck. Den blommar ganska länge och om man har tur blommar den en gång till senare på sommaren, fast i mindre omfattning.

Jag klipper mitt exemplar ganska hårt på våren för den växer så kraftigt under säsongen. Men man kan låta den skjuta iväg till en klätterros. Då blir den upp till 5 meter hög. Jag håller min ros omkring 2 meter hög.

Rosen tillhör gruppen myskrosor och har gammalt ursprung från orienten men dessa "förnyades" i början av 1900-talet genom förädling.

7 kommentarer:

For the love of country sa...

Åh rosor är ju så vackert! Vilken sort är lättast att sköta? För jag gissar att denna kräver sina gröna fingrar? ;)

Poppins sa...

Inte alls. Rosor är lätta att sköta, bara man klipper dem på våren och göder dem lite. Ghislaine är bra även för nybörjare. Fast lite stor att ha i kruka på balkongen :)

Eva Agnes sa...

Hej igen Poppins!
Det roligaste var att komma in på din sida och mötas av min egen favoritros Ghislene de Feligonde. Jag låter min "sticka" iväg i höjden. I år har jag dessutom flyttat dit alla mina rosor. Till den rabatten alltså. Två New Dawn och en Cardinale des Richelieus samt Blue Moon.
Feligonden är hur lätt som helst att ha att göra med. Den fixar det mesta själv. Mycket tacksam.
Kramar Eva Agnes

Lily of the valley sa...

Vilken vacker ros du visar!
Kram
Lily

Poppins sa...

Eva Agnes: Kul med en rosfantast till. New Dawn är verkligen en vacker klätterros. Blue Moon är en ny bekantskap. Är den verkligen blå?

Lily: Hur går det med din gula klätterros?

Lily of the valley sa...

Inget vidare, för jag är inte så kunnig när det gäller rosor.
Jag gillar dem och tycker att de är vackra men det räcker ju inte långt!?
Du kanske kan ge mig lite tips?
Kram
Lily

Anna sa...

Oj vilka vackra rosor, dessutom. Otroligt!