Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 8 april 2007

Våren i Skåne

Nu har våren verkligen kommit i gång. Forsytian blommar, tyvärr har jag ingen i min trädgård, men jag kan njuta av grannens. I mina rabatter blommar påskliljorna för fullt. Jag har några som har dubbla kronblad, men jag tycker nog att de enkla är vackrast.

Hyacinterna slår ut när som helst men pärlhyacinterna står vackra i rabatten. Jag plockade in en liten bukett. Vår häck är redan grön och i trädgårdarna runt omkring blommar körsbärsträden.

Vad lyser mer i mina rabatter? Jo, det lyser blått av ormöga och kaukasisk förgätmigej. Har upptäckt att jag har mycket i blått och lavendel.

Men det är inte speciellt varmt i luften. Jag kom precis hem efter en lång promenad (1,5 timme!) i snålblåsten och nu faller ett stilla regn. Tror det är bra att det blir lite kallare igen så att växtligheten inte stressar iväg. Man vill ju kunna njuta av våren också!

Överallt i parker och trädgårdar blommar scillorna. Det är blåa hav som breder ut sig under träden. Är det typiskt för Sydsverige? Så här ser det ut i Lund:



Har läst ut Mark Mills Amagansett. Det är den andra boken på rad som jag läst som varit en slags historisk deckare (se nedan om Grå själar). Men om jag jämför böckerna, tycker jag denna var lite mer "grabbig" och kanske inte riktigt min stil.

Boken utspelar sig på Long Island utanför New York 1947. Sakta men säkert förändras miljön här ute från fiskesamhälle till semesterparadis för rika storstadsbor. Det medför konflikter och mitt i detta utspelar sig en kärlekssaga mellan den rika flickan och den fattige fiskaren. Boken börjar med att den unga kvinnan hittas död i havet. Men är det självmord, olyckshändelse eller mord?

1 kommentar:

Signes vind sa...

Har också läst Amagansett men fastnade inte heller för den. Vilka vackra trädgårdsbilder du lagt ut!! Vi bor i ett tvåfamiljshus och den andra familjen "råkade" klippa ner all forsytia för mycket så nu kan jag inte ta in kvistar utan måste köpa dessa underbara vårkvistar.