Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 24 maj 2007

Försommar i trädgården

Idag såg jag att tornseglarna som alltid bygger bo under våra takkupor, har kommit. En svala gör ingen sommar, sägs det, men nog är det försommar nu. Det går att köpa svenska jordgubbar för 25 kr/liter. Risken är väl stor att det inte finns några jordgubbar kvar till midsommar.

Klematis
I trädgården är det lite tomt just nu i väntan på att alla rosorna ska börja blomma. Två klematis har tagit steget till att börja blomma. Miss Bateman är tidig så hon har nog blommat ett par veckor. Ville de Lyon har precis bestämt sig för att slå ut sin röda kronblad.


Rosa toner
I förrgår tittade jag på pionen och tänkte att knopparna var stora. Idag när jag kom hem från jobbet, hade de slagit ut. Tyvärr är det inte så många knoppar i år, så jag får njuta desto mer av dem.

Rosknoppen på bilden är en Gerbe Rose. Hon överväger starkt att slå ut, i så fall blir det rekordtidigt. Men midsommarblomstern har redan bestämt sig och har tittat fram. Även aklejan blommar.

Gröna toner
Daggkåpan är en bra bit på väg och har vuxit sig väldigt kraftig. Bondbönorna stretar på och kommer snart att börja slingra sig uppåt. Nunneörten blommar blygt och diskret lite var som i trädgården.


Jag var inom handelsträdgården på hemvägen och handlade persilja och paprika till köksträdgården och minsann, en liten tomatplanta slank med också. Har nu fem tomater att sköta vilket jag kanske kommer att ångra när jag sliter med vattenkannan på sommaren. Kunde inte heller motstå några sommarblommor, bl a daggsalvia.

Slut på rapporten från Poppins trädgård... Kram på er!

18 kommentarer:

Signes vind sa...

Roligt att se dina fina collage igen och vackra färger!
Jag har egentligen inte gröna fingrar men njuter gärna av vad andra åstadkommer i sina trädgårdar. Så jag sitter som en liten humla i Poppins trädgård och luktar på blommorna.

Lily of the valley sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lily of the valley sa...

Hihi! Nej! Det skulle verkligen inte vara så dumt att vara en liten humla i Poppins trädgård.
Vilka underbara collage du gjort.
Jättefina!
Kram
Lily

Lusthuset sa...

Så fint! Visst är det en fantastisk tid nu. Man bara njuter även om kroppen värker av allt trädgårdsarbetet. Satt i alla fall och fikade i växthuset idag det var skönt. Kram

tina sa...

Vilka underbara bilder du visar!!! Gick en runda i trädgården idag...pionen och vallmons knoppar kommer snart slå ut....mina favoriter i trädgården!!!
Tycker om dina fina collage...
Kram !

Trolda sa...

Åh, så fina bilder du visar! Och PIONER...denna LJUVLIGA blomma! mina är i svulstiga knoppar nu och jag bara läääängtar till att få dofta på dem snart...Ha en underbar helg!

Trolda - godmorgon!

Clara sa...

Så mycket fina blommor du visar man blir ju alldeles salig...visst är det tidigt allting i år! Känns som någon skruvat upp tiden i rekordfart....man hinner inte med att njuta förrän det är överblommat! Kram

Tingeltangel sa...

Åh vilka underbara bilder. Och du gör så fina collage.... Tänk ändå vad Sverige är avlångt för hos mig har inte växterna alls kommit lika långt.

art[e]fact sa...

Så fina och vackra bilder! Jag blir sjuk av längtan efter en egen trädgård... får hålla tillgodo med tre kvadrat balkong så länge ;)

Monica sa...

Du visar så fina bilder...jag saknar mitt photoshop men ska allt skaffa ett ex..Så långt dina blommor har kommit..här blommar inga pioner än men de är höga o fina..rosornas knoppar kan jag se men stora är de inte..kan tänka att clematisen slår ut först av de här tre ser ut som knopparna där har kommit längst..Aklejorna har faktiskt kommit nu och min hallonakleja är så söt, och nävorna likaså..ha en bra fredagskväll kram Monica..

Karin A sa...

Så mycket fint du har som blommar nu. Klematisarna är underbara men så tidigblommande. Förra året började min Ville de Lyon blomma i juli/augusti men det var kanske ovanligt sent. Gerbe ros är en ros jag beundrat sedan jag såg ett helt underbart exemplar på Göteborgs rosarium.

hulukvarn sa...

Åh vad härligt!! så himla kul är det med en alldeles egen trädgård:) jag längtar till jag får tid att bara vara i trädgården!!

Guldkant På Livet sa...

Vilka vackra bilder och fina collage på Kleamtis och pioner!! Underbart! Ha en bra pingsthelg! Mari.

Viktoria sa...

Vad det blommar vackert hos dig!
Trevlig helg! Kram.

maria, lilla livet sa...

Vad vackert med alla blommor!

Ha en skön helg
Kram

Hemma på landet sa...

Hihi...ja, det tror jag med. Det sitter nog någon och skjuter fram kartonger hela tiden till mig. Han ska få han...*fniss*


Så fint du gör jämt. Puss Stina

Anna sa...

Så duktig du är med fotografering och collagen. Jag lär mig många olika sorter på din blogg, tack för det. Som du vet så har mitt växtintresse tidigare bara rört sig runt pelargoner. Tack för din förståelse, har piggnat till idag. :)

Ha en härlig fortsättning på helgen.

signe sa...

Vilka underbara collage du gör! Superfina bilder!..Ha en fin pingst! :)