Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 4 maj 2007

Jacques Tati (1907-1982)

I julas köpte vi en DVD-box med Jacques Tati-filmer. Min man har alltid varit stor Tati-fan och även jag har gillat filmerna. Nu har vi inte hunnit gå igenom hela boxen men har i alla fall betat av två filmer. Vi började med dem som jag inte sett förut: Playtime och Trafic.

Konstigt nog känns filmerna fortfarande väldigt aktuella, trots att det gått mer än 35 år sedan de spelades in. I Playtime driver han med den moderna staden, dess kultur och den nya massturismen. För att få rätt omgivning att spela in i, byggdes det upp en hel stadsdel i glas och betong. Här finns hotell, drugstores, mässhall, kontor, restauranger och moderna hem. Det roliga är att de stela husen som människorna bor i liknar ganska mycket dagens nya hus: Fyrkantiga lådor med jättestora glasytor och minimalistisk inredning.

I denna stela värld kommer Tatis rollfigur, monsieur Hulot. Och som vanligt passar han inte in eftersom han inte förstår den moderna världen. Han företräder ju humanismen i en alltför teknisk värld. Handlingen är noll, här handlar det bara om intryck och det finns det gott om. Eftersom det händer flera olika saker samtidigt (och oavbrutet) innebär det att man kan se om filmen flera gånger och hela tiden se nya saker.

I Trafic är det lite mer handling. Bildesignern monsieur Hulot ska ta sig till Amsterdam för att visa upp sin uppfinningsrika husbil på en stor bilutställning. Men naturligtvis händer det en massa saker på vägen som försenar färden. Här ställs tekniken åter i kontrast mot det mänskliga, denna gång bilismen mot det lantliga livet vid en holländsk kanal. På 70-talet upplevdes kanske denna film som en överdriven negativ framtidsbeskrivning, idag lever vi mitt i det.

Det finns en trevlig hemsida om Jacques Tati, Tativille, för den som vill bekanta sig med honom och hans filmer.

Länge leve Jacques Tati!


Avslutningsvis en hyllning till naturen: En härlig bukett!

5 kommentarer:

Äppelhem sa...

Åh, en blogg som är ny för mig! Vad kul! :-) Jag måste läsa ikapp mig när jag hinner, förhoppningsvis idag.

Tack för komplimangen! Jodå, det är förvaring i pallen där "brädorna" är så det är gott om plats för krukor, lite jord och diverse annat. Jättebra för mig med balkong så jag slipper förvara grejerna i förrådet. Det regnar ju in så klart men jag har inget ömtåligt där.

Ha en bra lördag!

Monica sa...

Tatifilmer är nya för mig så jag ska ta o läsa på på länken du tipsar om..alltid roligt med nya filmer..har läst lite i din blogg nu och du visar jättefina grejor..Normandie, vilka fina bilder man blir sugen på att åka...
Skånebilderna var ju jättevackra de oxå, definitivt värt ett besök. Visst är photoshop kul det blir jättefina bilder när man leker lite =)..ha en trevlig helg./Monica

Lily of the valley sa...

ÅH! Det var längesedan jag såg Trafic. Den måste jag se igen.
Tack för tipset!
Trevlig helg!
Kram
Lily

Lella sa...

En av makens favoriter! Jag är inte fullt lika såld på honom men kollar på filmerna tillsammans med honom, mysigt med sällis :o)

Solkatter & dammråttor sa...

Tack för att du tittade in hos mej...
Nej jag tittar inte på Tati-filmer så det kan jag inte kommentera....men jag gillar din blogg =)
Ha en skön söndag!Kram!