Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 28 maj 2007

Medeltida hus och slott - Bretagne

Eller Frankrikeresan del II

Jag tänkte plåga er med lite fler reseminnen. Vår resa i Frankrike tog nämligen inte slut i Normandie utan vi fortsatte med bil ner till Bretagne. Nu såg vi inte så mycket av Bretagne, vi nosade bara lite i de östra delarna. En annan gång vill jag gärna resa längre västerut, till det mer vilda landskapet.

Men vi såg mycket intressant ändå. En stad som jag kan rekommendera är Dinan som har en bevarad stadskärna från medeltiden. Även ringmuren är kvar och bakom muren finns det helt fantastiska miljöer. Om man som jag är historieintresserad, går man bara omkring och utropar ”Åh” och ”Ah”.


Det var ganska gott om turister men det roliga var att de flesta var fransmän. Dinan kanske är okänt för övriga världen???

Alla bilder är från Dinans turistbyrå.

Ett måste för oss var Mont Saint Michel. Om man har det minsta kvar av barnasinne eller äventyrslust, så älskar man denna plats. Miljön är som tagen ur en riddarroman och det känns inte för ”turistigt” fast det är gott om besökare från hela världen här. Och vilken charm!

När man med tung andhämtning och genomsvettig har klättrat upp på toppen, får man sin belöning genom den storslagna utsikten och upptäcktsfärden genom klostret. Men det är bäst att ha koll på tidvattnet annars kanske bilen står under vatten när man kommer tillbaka till parkeringen.

Den här utsikten hade vi från en restaurang på fastlandet. De serverade traktens specialitet, självsaltat lammkött. Genom att fåren betar på strandängarna som översvämmas av tidvattnet, blir köttet naturligt saltat. Om denna specialitet kan jag säga två saker: Det smakade inte särskilt gott och det var svårt att njuta av måltiden när man tittade ut över de stackars tackorna som betade precis intill…


Här sov vi på ett slott! Château de Boucélle. Ja, nu tror ni att vi är världens lyxlirare som åker världen runt och dricker champagne. Sanningen är att vi reser alldeles för sällan, men vi sparar ihop så vi kan unna oss lite extra på de få gångerna vi åker. Att ta in på ett slott kändes lite nervöst. Hur uppför man sig? Vad säger man till världfolket?

Det visade sig vara en väldigt avspänd atmosfär. Greven tog emot oss och bar upp våra väskor till rummet. Grevinnan såg vi inte till. På morgonen satt vi i den vackra matsalen tillsammans med ett amerikanskt par och två par från norra England medan greven serverade frukost. Inget att vara orolig för alltså.

Men jag vill så gärna visa bilder från slottet. Det var så ombonat och vackert! All inredning var av kastanj för det odlade man på ägorna. Vi fick också veta att spindlar inte gillar kastanj och faktiskt, trots att det var ett slott, såg vi inte till en enda spindel!

Vårt söta rum hette Charlotte och det fanns en bädd till i pigkammaren (om mannen hade snarkat för mycket). Inredningen var vacker och smakfull. Badrummet var en dröm.



Vi planerar en resa tillbaka till norra Frankrike men det blir inte i år. Kanske nästa år…

20 kommentarer:

Skrotmaja sa...

Så kul att se! Jag har själv varit i området, dock på cykelsemester med tre av mina tjejkompisar. Under tio dagars tid cyklade vi runt i bretagne med välfyllda cykelkorgar. Goda bröd, ostar i mängder, lite vin...ja, du anar. Längs vägen åt vi då och då marinerade musslor och pommes när vi inte kände för det vi hade i korgarna. Jag såg dessvärre bara Mont Saint Michel på avstånd från staden men åh så vackert det var!

Mitt starkaste och nästan overkliga minne var när fem unga brandmän plötsligt dök upp i sommarvärmen. med lätt svettiga, brunbrända och bara överkroppar konkade de runt på en stor brandslang...vi nöp oss i armarna och undrade om vi hade hamnat mitt i en filminspelning. Tyvärr kom vi inte på att simulera punktering förrän efter en kilometer. Vi bara bromsade in lätt, gled förbi långsamt med sneda leenden...det glömmer jag inte i första taget ;-)

Lusthuset sa...

Visst är det fantastiskt där. Vi var på semester där för ett antal år sedan. Vi bodde i den gamla badorten Dinar och gjorde utflykter runt i landskapet och då även Dinan som är som du säger en otrolig stad. Något som jag kommer speciellt ihåg är den lilla staden Cancale där man kunde se hur de odlade ostron vid lågvatten och alla mysiga små restauraneger runt hamnen. På hemvägen såg vi även Bayeux och Bayeuxtapeten som gjorde stort intryck. Hade också gärna åkt dit igen.

Trolda sa...

Underbara bilder!Verkar varit en alldeles fantastisk resa! nu är du "länkad"...=D trevligt med nya blogg-vänner! =D

Trolda - ha en fin dag!

Signe sa...

Oj, va vackert! Jättefina bilder! Dit skulle jag oxå gärna åka! :)

Måste bara fråga...du som är en trädgårdstjej..Min alpklematis är bara grön längst upp på växten...Underdelen, ca halva växten, är grå och död. Vet du om man kan rensa ur det som är dött på den? Har hört av nån att man inte ska röra en klematis utan låta den va. Vet du? :)

Anna sa...

Åh, så vackert. Jag blir alldeles tagen, jag skulle så gärna vilja uppleva det där. Tusen tack för det restipset.

Solkatter & dammråttor sa...

Härlig resa det verkade vara....häftigt att bo på ett slott...fint rum och det badrummet skulle man ha =)
HA det bra!Kram!

Elinsstuga sa...

Oj, oj, oj vilka fantastiska miljöer! Och slottet ser nästan overkligt ut.

Tilde sa...

Oh att få sova på ett slott!
Så vackert o vilket badrum!
Spännande resa, kul att du visar bilder och berättar.

Eva Agnes sa...

Oj, vilket ställe. Som en dröm. Påminner lite om ett rum vi fick tag i en gång med utsikt över Roms takåsar alldeles i närheten av Spanska trappan. Det glömmer jag aldrig heller.
Också med ett badrum som inte var av denna världen. Tyvärr har jag inga bilder.
Kramar Eva Agnes

Lily of the valley sa...

Härliga bilder! Det är med blandade känslor jag ser.... Mont Saint Michel.....;)
Kram
Lily

Tingeltangel sa...

Det låter verkligen som en underbar resa. Spännande att bo på ett slott. Det ser ju otroligt fint ut. Som sagt - vilket badrum. Jag har aldrig varit i den delen av Frankrike men nu längtar jag efter att få åka dit.

Birgitta sa...

Det verkar ha varit en underbar resa, det är klart att du vill berätta om den och vilka härliga bilder, slottet känns inte dumt. Kram

Dubbelörnen sa...

Hittade till dig via Skrotmaja! Vilken underbar blogg o vilka härliga bilder...

Kommer att fortsätta kika in hos dig.

Kram

Cia sa...

Tänk att få sova i ett slott...suck....Alltså resan låter underbar!!!

Hemma på landet sa...

Men du vilka härliga ställen.
Hur mysigt som helst. Kram Stina

mossygreen sa...

Så mysigt....jag saknar ord....en underbar resa, förstår jag! Kram

hulukvarn sa...

Åh vad kul att få se! jag är historialärare och det är alltis spännande att se äkta miljöer. Det är så mycket lättare att visulisera en svunnen tid då!! Ha en fortsatt fin vecka!

Monica sa...

Vilka drömbilder från Bretagne..jag blir alldeles tagen...är en gammal dröm att fara ner så som ni gjort men det har inte blivit av än. Ser ut som ni bott på ett riktigt sagoslott...lyckliga ni...=)

Guldkant På Livet sa...

Vilket ställe!!! Vilket slott!! Tänk att få bo där och bli bemött av en Greve!! Fantastiskt! Så himla vackra bilder och den där staden Dinan skulle jag också sagt, åh, ah inför...Jättekul med ditt restips!! Mari.

Josefine sa...

Vad härligt det ser ut gumman! Jag vill först och främst tacka för att du lämnar så goa och gulliga kommentaraer på min blogg trots att jag har varit dålig på att svara på senaste tiden. När du skrev det söta inlägget om att du tyckte att min sambo var så bra och omtänksam och att jag skulla ta tillvara på honom blev han så himla glad. Pratade om det inlägget hela kvällen och att du var en sådan bra tjej som hade skrivit så. Ville bara att du skulle veta det. Puss!!!