Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 12 juni 2007

Böcker och mer rosor

Jag har hunnit läsa en hel del dessa varma dagar när man helst inte rör på sig utan håller sig still i skuggan.

Ian Rankin har skrivit flera böcker om kriminalkommissarie John Rebus i Edinburgh och dessa har också blivit TV-serie. Jag har inte alls följt Rebus från början utan råkade läsa en av de senare böckerna av en slump. Boken föll mig på läppen och jag har läst ett par sedan dess.

I mångt och mycket är John Rebus urtypen för den moderna polisen - ensam, bitter, upprorisk och glad i starkvaror. Men han är så enträget egensinnig och rebellisk att jag inte kan låta bli att tycka om honom. Dessutom är han ju alltid på rättvisans och de svagas sida, precis som en (anti-)hjälte ska vara.

I boken "I de dödas namn" har hans yngre bror precis gått bort. Som anledning för att fly från sorgearbetet, kastar han sig in i en förmodad seriemördares spår. Någon tar livet av våldtäktsmän och hänger upp deras kläder på en gammal kultplats. Samtidigt som utredningen pågår, håller nationerna inom G8 att samlas i Edinburgh.

Demonstrationer förväntas i staden och allmän röra råder. Bob Geldof m fl anordnar konsert i samband med proteströrelsen anti-poverty. Plötsligt dör en av de yngre G8-delegaterna på en middag på slottet och Rebus blir indragen även i den utredningen och hamnar mitt i storpolitikens korridorer.

Med G8-konferensen som bakgrund, har Rankin målat upp en trovärdig miljö - den heta politiska sommaren 2005 som kulminerar med bombattentaten i Londons tunnelbana. Jag tycker boken var spännande och sträckläste den, precis som man ska göra med en bra deckare. Dessutom gillade jag att Rebus unga assistent Siobhan Clarke får allt större utrymme i böckerna. Förmodligen är det hon som ska ta över manteln när Rankin låter den trötte Rebus gå i pension.

Det har blivit många deckare på sista tiden, varför jag i stället plockade fram den lilla romanen "Smärtbäraren" av Åsa Nilsonne. Och även om Nilsonne i vanliga fall är deckarförfattare och att boken går över i en slags spänningsroman, är det i alla fall en roman och inget annat.

Boken handlar om en ung kvinna vid namn Ada. Ada är den överlevande från ett tvillingpar, den svagare systern dog (tog livet av sig?) för ett par år sedan. Redan som ung hade Ada förmågan att lämna sin egen kropp för att ta över och vaka över sin syster. Den här förmågan använder Ada nu som anställd på en klinik för plastikkirurgi.

Genom att ta över patienternas kroppar, börjar Ada med att förbereda dem inför operationen (genom motion, diet, tandhygien m m) och dessutom tar hon på sig smärtan efter operationen. När patientens fysiska kropp är återställd, lämnar hon över den och återgår till sin egen.

Låter det knepigt? Ja, men det funkar i romanen. Nilsonne berättar det på ett trovärdigt sätt genom att låta Ada berätta historien i sin dagbok.

Nåja, en dag får Ada en patient som ställer allt på huvudet. Det är en medelålders kvinna med en ganska förfallen kropp och medan Ada försöker få fason på den, blir hon utsatt för ett mordförsök. Detta blir starten till en oviss och osäker flykt genom Europa för Ada i kvinnans kropp.

Jag ser boken som ett inlägg i den hetsiga kroppskultur som råder med krav på en ung, frisk och vältränad kropp. Men även ett ifrågasättande om möjligheten att lämna över ansvar för ens eget liv till någon annan. Men framför allt är det en bra och spännande roman som växte för varje sida.

Så var det dags för presentation av dagens ros:
COMTESSE DE LACÉPÈDE

Tyvärr är vita rosor ganska svåra att fånga på bild, mycket av det vackra fastnar inte. Men jag är förtjust i vita rosor (...i alla rosor egentligen utom röda...).

Grevinnan tillhör samma rosart som Rosa Mundi, provinsrosor eller gallica rosor.


Vad som gör rosen så speciell är det gröna ögat i mitten. Sååå läckert, tycker jag.

16 kommentarer:

Lusthuset sa...

Vilken vacker ros. Jag älskar vita blommor. Har du alla dessa fina rosor i din trädgård? Vilken lycka i så fall. Har du inte besvär med diverse otäcka angrepp på rosorna för det har jag. Usch! Denna vita ros var något av det vackraste jag sett.

Eva Agnes sa...

Den vita damen är sagolikt vacker. Måste ha.... Nu får jag ställa iordning rabatter igen eftersom jag igen största delen av dem.
Gillar inte heller röda rosor...
Kramar Eva Agnes

Clara sa...

Vilken Beauty......jag kan känna doften ända hit!
Den andra boken som du skrev om verkar intressant kanske skulle välja den som semesterlektyr....istället för fototidningarna/böckerna :=)
Kram

Anna sa...

Boken om Ada lät djup - men kan tänka mig att den är bra. De andra deckarna har jag inte läst, men kan tänka mig att de är bra. Tack för tipset.

Vita rosen jättefin, men nu blev jag nyfiken på varför du inte gillar röda rosor?

vildängel sa...

Tack för boktipsen - jag är en frekvent besökare på biblioteket så jag brukar skriva en liten lista över böcker jag vill läsa innan jag far dit. :)

Elinsstuga sa...

Det verkar vara riktigt spännande böcker du beskriver. Själv brukar jag bara hinna läsa under loven. Boken måste fånga mitt intresse direkt, och då brukar jag läsa ut den på ett par, tre dagar.
Vackra rosor du visar! Rosor är underbara!

Lella sa...

Och jag som skulle göra ett deckaruppehåll ;o)
Underbar ros, jag gillar nog vita och rosa rosor bäst(om man måste välja!)
Tjing

Birgitta sa...

Så snällt av dej att bjuda på bokrecensioner, jag behöver lite påspädning och nya upptäckter. Jag har också läst Nilsonnes bok, en annorlunda handling, men som sagt tänkvärd. Rosorna är ju bara helt för underbara, jag lutar mej tillbaka och njuter, kan du fixa dofter också vore det fulländat.

Sagalisa sa...

Jättevackra rosor, vi är på jakt efter en vit klätterros som ska växa mot ett staket mot en väg så den ska hålla barnen inne o ovälkomna gäster ute,några tips????Sagalisa

Kattfot sa...

Ojojoj vilken skönhet, åh jag vill ha !

Lily of the valley sa...

Rosen är underbar!
Kram
Lily

Signes vind sa...

Kul med lite böcker igen. Har också äntligen fått lust att läsa igen - det har ju mest varit bloggande tidigare under våren. Rankin är en av mina verkliga favoriter - bra språk och drivande berättelser!!!

karin a sa...

Spännande boktips, tack för dem! Ian Rankins bok ska jag absolut försöka läsa. :) Underbart vacker ros. Jag har faktiskt inte en enda vit ros i trädgården bortsett från äppleros och Louise Bugnet (med röd utsida). Skulle gärna ha en vacker vit ros som den här....

Trolda sa...

TACK för boktips! Härligt att ligga å läsa i solen...Och snart närmar sig ju semestern...DÅ har man tid =D Gillar också deckare...läser just nu Camilla Läckberg(började igår faktiskt!) Och vita blommor ÄR underbart!

Trolda - ha en underbar dag!

Lina sa...

Dina rosor är fantastiska!!

Dubbelörnen sa...

Vilka underbara rosor!! Har noterat namnen. Vill gärna försöka få en rosenrabatt på gavel av huset. Den vita albarosen var ljuvlig...

Kram