Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 14 juni 2007

En vit och en gul

Med risk att tråka ut er, mina bloggvänner, kommer här ytterligare några rosor från vår trädgård. Anna, vars passion är pelargoner, undrade hur många rosor vi egentligen har. Antalet varierar år från år, men just nu har vi 22 olika sorter och av nästan alla har vi bara ett exemplar.

Eftersom vår trädgård är liten, fyller rosorna upp det mesta. Så nu är det rosornas tid - trädgårdens höjdpunkt. Några av rosorna remonterar längre fram, men det blir inte samma blomsterprakt.

I vanliga fall infaller den här tiden efter midsommar, lagom under vår semester. Men i år lär det mesta ha blommat över långt innan vi börjar vår ledighet.

En vit skönhet: MADAME PLANTIER

Madame Plantier är döpt efter hustrun till monsieur Plantier, en fransk rosförädlare som även var rosansvarig på det kända rosslottet Malmaison.

Rosen växer på en buske med späda grenar, vilket gör att de gärna lägger sig ner och rosen hänger neråt.

Arten är albarosor (jungfrurosor) och dessa räknas till de friskaste och tåligaste rosorna. De har odlats i Europa sedan medeltiden och bladen är utmärkta att använda vid parfymtillverkning.

Knopparna är svagt rosa, när rosen slår ut, går färgen mer och mer över till crème. Blomman är fylld och har ett litet "rufsigt" utseende.

Och så en gul skönhet: THE PILGRIM

Den här rosen är en modern skapelse, framtagen av den kända engelska rosförädlaren David Austin. Dessa brukar också kallas för engelska rosor.

Den allra första engelska rosen var Constance Spry som introducerades 1961. Vad som skiljer dessa rosor från andra moderna rosor är att de alla äger charmen från de gammeldagsrosorna och, viktigast av allt, en underbar doft.

I vår trädgård finns både gammeldagsrosor och engelska rosor. Men inga moderna rabattrosor.

I början är Pilgrim så här ordentlig, sedan blir hon ganska vild och busig, som ni ser på den översta bilden. De yttersta blombladen vitnar, vilket höjer charmen.

Så, nu var dagens roslektion slut. Vi ses och hörs!

16 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Vilka skönheter!
Kram
Lily :D

Cia sa...

Ja åtminstone mej tråkar du inte ut med rosorna, jag får aldrig nog av bilderna!
Jag brukar inte vara så förtjust i gula rosor, men du har en sort jag faktiskt tycker om, för att den inte är för gul. Och för det vita runtomkring....

Monica sa...

Nej rosor är det svårt att bli uttråkad av fortsätt du att visa bilder. Det var fantasktiskt många rosor du har och en liten trädgård..då förstår jag att rosor är en hjärtefråga..har inte kommit lika långt med mitt rossamlande men en bit på väg är jag *ler* håller med om att engelska och gammaldags är de finaste..mina har precis börjat blomma så snart kommer det bilder =) ha det riktigt gott i helgen..kram Monica

Trolda sa...

Men DU....Vad många sorters rosor du har!!! Och vi tröttnar ALDRIG på dem..=D Vi blir istället djupt imponerade och "ros-sugna"...=D (iallafall JAG!) Underbara bilder!

Trolda - godkväll =D

Elinsstuga sa...

Vilken underbar trädgård ni måste ha med alla rossorterna, och vilka vackra bilder! Jag tyckte mycket om din Madame Plantier. Ska nog skaffa den:)Har fått en Comte de Chambord av en släkting och ska plantera den i helgen. vet inte så mycket om den och är ganska novis, men hoppas den kommer att trivas!

Lusthuset sa...

Jag säger som Hannu "Det är vackert så man svimmar!!!" Tröttnar aldrig. Kram

Rosa Pimpinellifolia sa...

Vilka underbart vackra rosor!!! Man får sånt ha-begär!!! Själv har jag just planterat vanliga vita vresrosor på framsidan av huset, det är de enda som klarar sej där, men de doftar ju i varje fall gott :) ha det bra kramar!

karin a sa...

Vilken trevlig roslektion! :) Jättefia rosor du visar bilder på. Jag väljer också helst engelska (tyvärr ibland inte så härdiga) och gammaldags buskrosor men en och annan modern buskros har slunkit in. Ha en fin helg!

Styling a`la Anna sa...

Underbara!!! Kan man få en till "privat" roslektion?? ;) Jag vill ha en klätterros, men skulle helst vilja ngt annat en New Dawn, men alla jag frågar rekommenderar just den, pga av härdigheten. Har du ngt mer förslag? Jag bor i uppland så allt funkar kanske inte...
Kram Anna

Lina sa...

Jag älskar rosor, men tyvärr trivs de inte riktigt bra hos mig....=(

Anna sa...

Jag blir alldeles till mig av dina rosor. Oj, oj jag har inte tid att fastna för sådana också. Kan man krukodla alla sorter? Om man krukodlar, ställer man in de på vintern? Nämen, fy tusen frågor fick du.

Har väl aldrig sett att de är så himla vackra. (Räknade igår och 35 st olika pelargoner har jag)

Ha en bra dag!

EVA AGNES sa...

Nu är vi två som bara dör här... :-)
Dina rosor tråkar aldrig ut, ska du veta. Fantastiska!
Jag kan inte se mig mätt på dem. Och att ha så många arter på liten yta. Det är nog helt förtrollande.
Kramar från en annan rosälskare (trots att jag har lust att ge upp ibland med allt sprutande sprayande och plockande..)
Kramar Eva Agnes

Tingeltangel sa...

Oj, oj. Det är svårt att få superlativerna att räcka till. Vilka underbart vackra rosor. Och än en gång helt underbara bilder. Det är som poesi när du beskriver dem. Man förstår verkligen att du älskar rosor och kan mycket om dem... Jag har inte tänkt på att man kan plantera så många olika sorters rosor utan har satt en hel rad av de sorter jag valt. Vilket naturligtvis gör att vi inte har så många olika varianter i vår trädgård. Ångrar mig nu när jag ser alla dina vackra rosor... Jag önskar dig en skön helg. Kram.

vildängel sa...

Det är vackert med rosor och så doftar de så gott oxå - men jag har ännu ingen trädgård att plantera dem i så jag njuter av andras blomsterprakt. Som din till exempel. *s*

Clara sa...

Dina underbara rosbilder kan man aldrig få för mycket av....jag känner doften ända hit:=)Du skriver med inlevelse så det är intressant och lärorikt också!
Den där Pilgrim förstår jag precis....vem orkar vara vacker och väluppfotrad i all evighet...en stund går väl bra men sen måste man ju få "blomma" ut ordentligt :=)
Kram kram min kära bloggvän!

signe sa...

Wow, vilka vackra rosor!..särskilt de två översta bilderna! Jättefina bilder!..jag blir absolut inte uttråkad! ha en skön helg! :)