Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 23 juni 2007

Ghislaine de Féligonde

Bara på någon dag har Ghislaine blivit ännu mer yppig. Jag tog bilderna på torsdagen, dagen innan det började regna. Då hade vi precis bundit upp henne eftersom det tidigare regnet och alla blommorna gjorde att halva busken hängde ner mot marken.


Ghislaine de Féligonde var en flamländsk grevinna som blev känd för att hon räddade sin man under första världskriget. Greven, som var officer, låg allvarligt skadad ute på krigsfältet och eftersom beskjutningen fortgick, vågade ingen ge sig ut för att hämta den sårade.

Grevinnan begav sig själv iväg och lyckades inte bara ta sig fram och tillbaka med livet i behåll, utan även att få med sig sin skadade man. Sedan lär hon ha vårdat honom själv och visade att hon inte bara var hjältinna utan också en sann hustru ;)

Ja ja, hjältinna eller inte, rosen är romantiskt vacker...


Rosen har ursprung i orienten men förädlades i början av 1900-talet och fick då namnet efter grevinnan. Arten heter myskros efter den speciella doften.

14 kommentarer:

Karin A sa...

Så underbart vacker och tack för extrainformationen! Jag har planterat en i år och ser fram emot att knopparna ska slå ut...

hulukvarn sa...

Vilken underbar buske...vilken färg och vad den blommor!! Ha det gott!!

Hannele sa...

Vilken underbar mur du har i bakgrunden.

Tilde sa...

Vilken romantisk ros o så vacker...Du tar så vackra bilder.Hoppas du fick en bra helg,här i Hälsingland har vi haft det soligt.

Monica sa...

Oj vad fin hon är ... helt ljuvlig med alla färger...ser så fin ut. Du frestar så jag måste nog också ha en sån..får bara fundera ut var jag ska sätta den så den trivs allra bäst..=)/Kram Monica

Anna sa...

Så vacker och så härligt med lite historia bakom - det ger så mycket mer. Ta aldrig bort din blogg, för jag måste hit och kontrollera namnen igen sedan.

Ha en härlig vecka!

Trolda sa...

Det är nog en av de vackraste rosor jag set....=D Och kul med lite "extrainformation" och historia kring den också! Du är så duktig =D!

Trolda - kramar

Lily of the valley sa...

Underbar ros! Man känner nästan doften ända hit. Ha en skön söndag!
Kram Lily

Anonym sa...

Så otroligt vacker den är.
Tjyvnyper en blomma och lägger den i min zinkhink som jag tänder små ljus i, paasar fint där. kram pimpim

Hem & Harmoni sa...

Vilka underbara rosbilder! Helt ljuviliga! Ha det gott! Kram Marie

Solkatter & dammråttor sa...

Vilken otroligt vacker ros!Och vilken intressant historia du berättar.
HA en skön vecka!Kram!

Elinsstuga sa...

Så ni hade också regn i helgen, det verkar har varit så på de flesta håll. Din myskros är fantastisk (Långt namn den hade:)Blommar den flera gånger?
Alla rosor du hittills visat skulle jag också vilja ha:) Otroliga skönheter! Bra att du tipsar lite om skötsel också- och att det kanske inte är så krångligt som man tror...
Vacker kalkmålning. Jag älskar att gå in i gamla kyrkor för konsten och arkitekturens skull.

Veronica sa...

Ååhh... Jag är alldeles hänförd! Den ska jag ha!! Det är ju Rosdagarna på Fredriksdal i helgen och på Flora Linnea borde jag ju hitta den! Jag vet precis var den ska få växa oxå...
Må så gott!

Madame C sa...

Hej, jag visade en bild idag av min Ghislaine de Féligonde, men den är inte lika fin som dina, så jag gjorde en länk till din blogg också. Hoppas det är ok. En verkligt härlig trädgårdsblogg du har!
Hälsningar, Charlotta