Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 10 juni 2007

Heta dagar

Idag har det åter varit en varm och svettig dag. Typiskt nog var det också den dag som min bror och hans familj valt att flytta på, så vi har tillbringat dagen med att bära och dricka, svettas och dricka. Men det mesta blev nu flyttat och vi kunde åka hem till skuggan under markisen de sista timmarna av dagen.

I förra veckan köpte jag den här söta och roliga spaljén. Tycker den är helt fantastisk, som ett konstverk. Det är dottern till våra kompisar som har gjort den. Se på detaljerna:


Dagens ros: ROSA MUNDI
- även kallad polkagrisrosen

Rosa Mundi tillhör gallicarosorna, även kallade provinsrosor. Dessa är en av de äldsta arterna och odlades tusentals år före Kristus i Persien. Till oss kom de på medeltiden via Frankrike.

Rosa Mundi sägs vara döpt efter en älskarinna till Henrik II, the fair Rosamond.

Och visst är hon vacker, den lilla damen med sina rosavita kjolar.

28 kommentarer:

Rosa Pimpinellifolia sa...

Spaljen var jättesöt, man får sån lust att rota fram järntråden! :) Och underbara polkagrisrosen! Den finns på min "vill ha"-lista! Ha det bra! Kramar

Elinsstuga sa...

Åh, vilka vackra rosor du visar och vad kul med lite historia bakom. Spaljén var jättefin, ett riktigt konstverk!

Lina sa...

Nu har jag läst ikapp! Så fin spalje!! Och trädgårdsrundan, så otroligt härliga trädgårdar. Mina föräldrar hade också varit runt och tagit bilder. Så inspirerande!!

Clara sa...

Åååååhhhh, vilken närbild du fått till på rosen....jag dör, så vackert! När man kan se ståndare och pistiller så där kristallklart......jag bara älskar det!
Idag ska jag ner och kolla på en kamera som jag stirrat mig blind på en Olympus med 18x zoom....det närmaste en digital systemkamera man kan komma säger de som begriper.....spännande!!!!
Skriver ett inlägg i fotobloggen om det blir köp av.....kram
Oh, jag glömde....spaljen var ju så fin med sina små glaspärlor som skimrar i ljuset...duktig kompis din dotter har!Kram igen

Lotten sa...

Underbar spaljé! Verkligen ett mästerverk....

Rosa Mundi hade jag i trädgården förut men den dog tyvärr! När trädgården på baksidan är iordninggjord skall en ny rosa mundi planteras! Den är ju såå fin!

vildängel sa...

Ja men det var ju verkligen en jättesöt spalje, vilken duktig tjej som gjort den. :)

Eva Agnes sa...

Rosa Mundi har jag minsann gått och sneglat på länge. Den är härlig i sin färgsammansättning.
Vilken fin spalje den flickan gjort. Oj, vad imponerad jag är. Hälsa henne det.
Jag gillar också din kruka som den är placerad i.
Hoppas du slipper alla pollen som far omkring. Inte roligt att var allergisk mot dem.
Kramar Eva Agnes

Guldkant På Livet sa...

Det var en gullig liten spaljé som hon tillverkat och den passade så bra i den vackra krukan också!! Underbara blomsterbilder!! Mari.

hulukvarn sa...

Vilken söt spalje! och vilken vacker ros! Kram från Hanna

Cia sa...

Dina rosor är sååååå vackra, denhär rosa mundi var ju om möjligt ännu härligare än den förra du visade (minns ej namn)! Jag har inga rosor alls i min trädgård, men det lär det snart bli ändring på:)
Spalje'n är läcker.!
Hur går det med ditt tvättmedel? Förvarar du det i glasburk nu eller? ;)

Lily of the valley sa...

En underbar ros, Rosa Mundi.
Spaljén är jätteläcker.
Kram
Lily :D

Birgitta sa...

En sån gullig spaljé, den pryder verkligen sin plats med eller utan blomma. Rosorna, helt underbara. Är väldigt avundsjuk på dem, jag och rosor för en ojämn kamp. De gröna kopparna har jag ärvt av min dotter, de kommer från England och det står Churchill under botten. Ha det så bra. Kram

Tingeltangel sa...

Vilken underbar liten spalje. Och extra roligt när någon man känner har gjort den.... Närbilderna på rosorna gör mig alldeles knäsvag. Det var bland det läckraste jag har sett i hela mitt liv. Vacker ros och ännu vackrare bilder.... Måste fråga vad du använder för kamera?

Anna sa...

Men oj, jättefin spalje och ännu en vacker ros! Du frågade hur många pelargoner jag har, och nu måste jag fråga dig hur många rosor du har? De är vackra.

Jag hade 75 pelargoner för några år sedan, men samlingen är rejält reducerad nu - ska räkna dem imorgon, men tippar runt 40 ca.

Vädret lugnt än. :0)

Lella sa...

Tufft att klara av en flytt denna varma dag, jag är imponerad :o)
Spaljen är jättesöt och rosen likaså.

Mia sa...

Vilka underbara rosor! Så typiskt att välja en av de varmaste dagarna på året att flytta på ;-)

Rosa Pimpinellifolia sa...

hej :)
Tack för tipset om apeln, låter betydligt vettigare beskära efter blomning! Alltid lär man sej nåt nytt! Ha det bra! Massor med kramar! :)

Trolda sa...

Vill bara önska dig en härlig dag i solen =D

Trolda - godmorgon!

Clara sa...

NU kära Poppins har Clara bestämt sig....läs mitt inlägg!!! Jag är såååå lycklig!!!
Kram

Hannele sa...

Söt spaljé.

art[e]fact sa...

Verkligen jättesöt spalje! :)

moderncountry sa...

Utrolig mange flotte bilder du viser her på din blogg, inspirerendes!! :)

Monica sa...

Oh.vilken fin liten spalje...sån skulle jag vilja ha..och rosen var ju så söt med alla sina fina kjolar...ha det gott /Monica

Tilde sa...

Vilken fin spalje, vilken begåvad tjej.
Rosen är ju ljuvlig,passa på o njut av den.

Solkatter & dammråttor sa...

Vilken otroligt fin spalje...och polkagris-rosen var ju söt.
Ha det gott!Kram på dej!

Tingeltangel sa...

Är tillbaka och njuter av den underbara rosen igen.... Tack för din reflektion över det jag skrev. Jag tror vi tänker likadant. Det är roligt och måste få vara roligt att skriva. Glömmer man det har man ju bara skaffat sig ett dåligt samvete till.

Lily of the valley sa...

Hur är det i värmen?
Kram
Lily :D

signe sa...

Superfin spalje!..och vilken underbart maffig ros du visar! :)