Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 17 juni 2007

Rapport till Eva Agnes

Dagens inlägg är en rapport till Eva Agnes, vår kreativa shabby chic-ängel. Men naturligtvis får alla som vill ta del av rapporten.


"Hej Eva Agnes!

Du ville se vad jag handlade på min tur till Malmö igår. Det blev lite blandat, inget speciellt men ganska mycket när jag väl kom hem och började packa upp.

På IKEA köpte jag en ljuslykta, en sådan där som ALLA har, utom jag då. Men nu har jag. Sedan köpte jag två zinkkrukor. Den med handtag ska jag ha på diskstället och ställa besticken i. Det blev lite bling-bling också. Prismorna ska jag sätta på ståltråd och hänga i trädgården. Får återkomma med bild på det så småningom. Tygerna kostade bara 20 kr/stuvbit på Stoff & Stil. Den vita blir nog kuddar, den gröna med paisleymönster också, kanske . Får se.

Köpte också den här rejäla stuvbiten (nedan) av möbeltyg för 100 kr. Jag älskar möbeltyger och den här var så tjock och fin. Den är 2 meter så jag kan göra en duk av den till matbordet. Då blir det en riktig tjock härlig duk. Men jag kan också göra kuddar av den. Eller, funderar jag, en långväst till mig själv. Vad tycker du?

Klotet kommer från Plantagen och de små från IKEA. De ska väl ut i trädgården, kanske.

Den sista stuvbiten ska bli en enfärgad baksida till min kudde som jag håller på att brodera. Den blir aldrig klar, har nog hållit på i fem år... Men har planerat att plocka fram den till semestern och försöka bli klar med den. Den ska pryda mannens läsfåtölj för, precis som jag, gillar han historiska mönster.

Nu lämnar vi köprapporten och går över till allvarligare saker. Jag lovade ju att vara försökskanin och äta rosor. Nu har jag expreminterat med att kandera rosblad och ska försöka lämna en fullgod laborationsrapport.

Målet var att dekorera sommarbakelser med vackra kanderade rosblad.
Först vill jag säga att jag vidtog alla säkerhetsåtgärder som tänkas kan. Använde all tillgänglig skyddsutrustning och stängde av brandlarmet.

Steg 1: Plockade och sköljde rosor. Valde Louise Odier från egen buske - garanterad giftfri!

Steg 2: Rosorna fick torka väl och sedan skar jag bort den vita innersta ändan på varje blad. Lät tre små rosor vara hela men sparade skaftet.

Steg 3: Ännu mer torkning var nödvändig.

Steg 4: Började förbereda mina bakelser och plockade fram följande ingredienser: vispad grädde, jordgubbssylt, vaniljkräm och tårtbotten. Tog ut små runda bottnar ur den färdigköpta tårtbottnen med min sconesform. Bottnen räckte till 7 bakelser.

Steg 5: Nu började det svåra - själva kanderingen. Jag strök vispad äggvita på varje kronblad, båda sidorna, och pudrade florsocker över. Lade på papper på galler för torkning. De hela rosorna fick samma behandling.

Steg 6: Torkning. Tog lång tid... suck... otålig... suck.

Steg 7: Resultatet blev för bedrövligt... tårar... gråt... svordomar... Blombladen såg ut som små blöta trasor. De hela rosorna såg bara ledsna ut.

Steg 8: Försökskaninen provåt ett kronblad. Det smakade ingenting förutom florsocker. Blev arg och slängde alltihop...

Steg 9: Räddade bakelserna med hjälp av jordgubbar.

Steg 10: Kommer aldrig att göra om det. Det tog lång tid, var pilligt och jag förstår inte vad jag gjorde för fel. Tacka vet jag jordbubbsbakelser. Rosor ska man nog njuta av via ögonen...

Slut på laborationsrapporten från veckans testkök.
Många kramar från Poppins"

14 kommentarer:

EVA AGNES sa...

Sällan har jag skrattat så mycket och så länge. Kära, söta Poppins vilken hemsk provköksupplevelse.
Det låter och ser ju väldigt käckt ut så där i en tidning. Men så blev det pannakaka.... Förlåt jordgubbsbakelser.
Säkra kort, jordgubbar.
Ska aldrig skicka på dig sådana uppdrag mer.
Jag hickar förstås av skratt fortfarande....
Fina saker du hade köpt på inköpsrundan i Malmö.
Tygerna var ljuvliga och tycker nog att du ska ha det vita som duk.
Den broderade kudden är ljuvlig( eller blir, rättare sagt.) Vilket arbete du gett dig på där. Men underbar.
Kramis, kramis och jag hade väldigt gärna suttit som en liten mus i köket när du kanderade rosor.... och varit med och ätit jordgubbar med för den delen.
Eva Agnes

StyggaLillaLoppan sa...

oj jag log visst också när jag läste om dina helveteskval med roskanderingen ...du kanske ska pröva nåt litet som violer eller nåt...om du vågar vill säga....
tjusiga tyger du köpte ....

vildängel sa...

Jag gillade ditt blåa klot från plantagen :D

Anna sa...

Åh, allt arbete du lade ner och så blev det fel. Men det finns någon mening med det antar jag och du låter inte ledsen och slutresultatet såg ju himmelskt gott ut. Rosorna var riktigt vackra, underbar färg. Ditt broderi är också kanon - med franska liljan.

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Trolda sa...

Men du....!!!Vilket pysslande och pusslande...Hade ALDRIG haft tålamod till det.....=D TACK för tipset om whiskybloggen! Sambon är djupt imponerad =D Dit kikar vi gärna in igen...

Trolda - ha en fin måndag!

Lina sa...

Kan man annat än att le???

Guldkant På Livet sa...

Tack för att du försökte i af!! ; ) Då vet vi andra att det inte är värt besväret utan att de faktiskt är vackrast som de är, för ögat!Underbart inlägg i alal fall!! Vilka fantastiskt vackra bilder och den skålen i rosa med en kropp slingrandes efter foten, SÅ vacker, var har du hittat den, arbegovs el loppisfynd kan jag misstänka..
Fina saker du shoppat, klotet kommer bli fint i trädgården!! Ha en bra sommarvecka önskar Mari.

Tingeltangel sa...

Vilket lidande i vetenskapens tjänst! Vad du var tålmodig. Detta är ett helt underbart inlägg som jag kommer att komma tillbaka till och läsa om och om igen. Elva poäng av tio möjliga. Minst... Dina rosor är så vackra att de inte kan vara helt verkliga. Och då kan nog inte ätas heller. De skall bara beundras... Får jag länka till din blogg från min?

Birgitta sa...

Som sagt jordgubbar är godare än rosor, vad bra, då slipper jag försöka mej på något så krångligt, fast det tror jag inte jag skulle ha gjort, har inte tålamod. Mycket rara inköp, du har haft full sysselsättning de har dagarna i alla fall. Ha det gott bland de vackra rosorna.

Lily of the valley sa...

Jisses! Vilket jobb! Jag är imponerad! Jordgubbsbakelserna såg smaskiga ut och var säkert mycket godare än rosenbakelserna
Kram
Lily

Kattfot sa...

Ja hmm det lät omständligt det där, men jag måste säga att dina bakelser ser helt gudomligt goda ut utan kanderade rosenblad!

Elinsstuga sa...

Åh! Visserligen spännande med kanderade rosenblad, men inget e väl somrigare än jordgubbar? :)

Clara sa...

Stackars Poppins....men du......det blev en rolig berättelse och helt underbara bilder....så var inte ledsen, min kära bloggvän! och vilka fynd du gjort....Stoff & Stil....så härligt, nu blir jag riktigt avundssjuk!!! Kram på dig!

signe sa...

Härliga fynd!..linnetyget med vitt mönster var ju underbart!..oj va du har jobbat i köket!..men vilka underbara bakelser det blev! mums..underbara rosor av de vi fick se *fniss*