Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 20 juni 2007

Rosskötsel

För er som undrar: Jag tycker inte alls att rosorna kräver mycket arbete. Nu är vi inga perfektionister och tar det lite lugnt med rosorna. Vi daltar inte med dem. Visst, en del har lite svartfläcksjuka och skadeinsekter, men oftast klarar sig rosorna ändå. Vi besprutar nästan inte alls, bara mot mjöldagg om vi råkar få det.

Den stora arbetsinsatsen består av tre saker:

1. Beskärning på våren. Det är jag som beskär eftersom mannen är alldeles för vekhjärtad. Jag däremot tar i ordentligt och mannen klagar alltid över att det inte blir något kvar av rosorna. Men rosorna verkar må bra av en rejäl klippning.

2. Gödning. Rosor älskar gödning. Med flera års mellanrum har vi lagt ut hästgödsel på hösten men två-tre gånger/säsong strör vi ut specialgödning för rosor.

3. Lössbekämpning. Detta elände slipper man aldrig. Men jag har slutat att bespruta. Bästa sättet är att använda tummen och pekfingret, d v s jag klämmer ihjäl dem! Första gången är det jätteäckligt men man vänjer sig snabbt. Jag tar ofta en runda på kvällen och säger godnatt till rosorna och då passar jag på att jaga löss (och sniglar... men då använder jag INTE händerna).

Utöver dessa tre saker, lägger vi inte särskilt mycket tid på rosskötsel. Lite trimning och så, förstås...

Tänkte visa vår utsikt från vardagsrummet (eller biblioteket som vi kallar det). Det är Charles Austin intill altanen som verkar kika tillbaka in genom fönstret.

Vid entrén står min absoluta favoritros, Ghislaine de Féligonde. Hon riktigt exploderar med blommor i stora klasar. Knopparna är nästan orange men när blomman slår ut går den över i aprikos/rosa för att slutligen vitna.


Rosen tillhör gruppen myskrosor och man kan använda den som klätterros.

En bukett av Ghislaine och daggkåpa. Vasen står på bordet ute tillsammans med persilja och en liten ampeltomat.

Och med den buketten vill jag önska

EN TREVLIG MIDSOMMAR!

22 kommentarer:

Pethra sa...

Detsamma önskar jag Dig. Och tack för tipsen!

Lily of the valley sa...

Glad Midsommar önskar jag dig!
Era rosor är underbara!
Kram
Lily

moderncountry sa...

For en nydelig blogg du har!! Jeg er helt forelksket i den og jeg må bare berømme deg for de fantastiske bildene du tar!!!
Roser er min favorittblomst, heldig du som har en rett utenfor vinduet ditt :)
Kan jeg få linke deg? Aina

Anna sa...

Jättefint, men jag tror jag bor i fel zon för jag ser aldrig sådana häromkring. Eller det kan jag iofs ha missat..

Glad midsommar!

Mimmi sa...

Tack för tipsen, behöver göda mer inser jag! Vilken otrolig utsikt ni har :-)! Kram

Solkatter & dammråttor sa...

Men vilka otroligt vackra rosor du har i din trädgård!
Jag har en klätterros och en annan ros vid stugan.....klätterrosen har fått några vita saker(löss?)på undersidan....väldigt många, så jag tror inte jag kan klämma ihjäl alla....har sprutat såpvatten på dom, men det verkar inte hjälpa =(
Ha en skön midsommar!Kram!

Rosa Pimpinellifolia sa...

Så otroligt underbart!!! Vilken utsikt! Jag är också rosfantast (därav bloggnamnet ;), men zonen sätter sina begränsningar. Jag är dock glad åt de rosor som klarar sej här hos mej. Ingen av mina rosor har dock börjat blomma än, och jag väntar med spänning på årets nykomling i trädgården, en Rosa rugosa, 'Wasagaming' den har flera knoppar och jag hoppas att den är så underbart rosa som det såg ut bilden.
Tack för tipset om gödslingen på hösten, jag brukar inte vilja gödsla med "naturgödsel" på våren pga av flugorna, men sent på hösten då tillväxten ändå avstannat skulle man ju kunna slänga på några rejäla grepar dynga (i mitt fall kodynga som finns i obegränsade mängder) Då finns ju näringen kvar på våren då kvävet behövs. Ha det bra, kramar :)

Monica sa...

Du visar din underbara rosor jag blir riktigt avis..men jag samlar på och snart är de jag har lite större..=). Vad fint och titta ut och se den underbara rosen..vilken utsikt och vilken insikt rosen har=).. Den vid entren var ju så maffig..påminner den inte lite om min rosa helenea, lykkefynd eller vad den nu heter,, orkar inte kolla efter men växtsättet och att de skiftar lite i färg är lika men min är inte så dubbla som din såg ut att vara..superfin är den i alla fall.. Ha nu en riktigt trevlig midsommar och vi får hoppas att det inte blir för mycket regn..=) Kram Monica

Lella sa...

Fantastiska rosor! Och tack för tipsen :o)

Cia sa...

Jag önskar dej en riktigt trevlig midsommar och tack för dina rostips!
Kram C

tilde sa...

Vackert vackert ..
Jag är också rosälskare..
Bra tips du lämnar mina kanske behöver lite mer gödsel.
GLAD Midsommar på Dig!Kram Tilde

EVA AGNES sa...

Tack för all denna rosenfägring och dessutom tips hur man "inte" sköter dem alls... :-))))))
Nu undrar jag lite över den vackra gardinen du har i fönsret... Är det en Tricia Guild???
Glad midsommar till dig och din man också.
Kramar Eva Agnes

Hannele sa...

Många rosor, som jag inte beskär särskilt ofta, vill exempelvis ha mina buskrosor ganska höga. Klätterrosor putsar jag bort bara det döda. Vresrosor beskär jag vart 10:e år och då tar jag bort bara några av de äldsta grenarna och de är så fina.

moderncountry sa...

Takk snille deg! Jeg linker deg og, klemmer :)

Skrotmaja sa...

Rackarns vilken blomma!!! Önskar jag hade en sådan som hälsade mig välkommen hem var dag : )

Trevlig midsommar!

Tingeltangel sa...

Du får det att låta så enkelt.... Ha en underbar midommar. Kram, J

Tingeltangel sa...

Suck. En underbar midsommar försöker jag säga.

Guldkant På Livet sa...

Tack för rsoentips och vackra bilder!! Så fint det såg ut från ditt fönster, de bara vällde ju ut på andra sidan rutan!! Du har nog vackra rosor i ditt hjärta, som ordspråket jag har på min blogg.. Ha en härlig midsommarhelg!! Mari.

Rosa Pimpinellifolia sa...

Jo det är ju klart att gödseln borde vara brunnen, jag har varje år funderat på att ställa till med nån slags kompost och blanda i av den färska kodyngan. Men varje år har det bara lämnat vid just det, en tanke ;) I år bad jag faktiskt min man ta hem såna där armeringsgaller, tänkte binda ihop dem till runda "behållare" och fylla med trädgårdavfall och ett och annat lass av halm och kodynga ur våra kalvningsboxar. Ha en riktigt bra midsommar!!! Kramar :)

Signes vind sa...

En riktigt trevlig midsommar önskar jag dig med....njut av dina rosor och så hoppas jag att solen skiner över dig och att det hotande regnet tar en annan väg.

Lusthuset sa...

Det är kanske det som är felet att man "duttar" för mycket med dem, men pappas ros ser verkligen eländig ut. Skulle vilja ha fler men vi har kanske fel läge eller jord eller vad det kan vara. Jag har på uppmaning av Cedergrens besprutat rosorna en gång få se om det hjälper. De nya skotten som kommer verkar ju friska (än så länge).

Clara sa...

Gud så mysig den översta bilden var....sådana fönstertittare har man ju inget emot, eller hur!!!!