Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 3 juni 2007

Trädgårdsrundan del I

Som jag nämnde i inlägget före, åkte Lily och jag iväg för att titta på en del av de trädgårdar som deltar i årets Trädgårdsrunda. Vi återvände fulla av intryck, jag känner mig helt matt av allt vackert som jag har sett idag.

Har tittat igenom alla foton och funderat på vilka jag ska visa er. Och vad börjar jag med?

Jo, med ett koloniområde som ligger mitt i centrala Landskrona. Det kallas för citadellskolonierna eftersom trädgårdarna ligger på vallarna kring det gamla citadellet. Och vilka trädgårdar, vilka hus! Här har snickarglädjen verkligen fått råda, titta bara på huset nedan. Där skulle jag vilja bo...

Mitt i området ligger ett litet museum med en trädgård som alltid är öppen.

Här såg vi fantastiska vallmo som stod sig så bra mot det grönblå huset.



I grannträdgården som var en vanlig koloni, men öppen idag för alla som ville besöka den, hade man gjort en rolig låda med taklökar och krukor. Den stod mitt på gräsmattan som ett stilleben.

Och i kolonin tvärs över (också öppen), träffade vi en trevlig dam som verkligen hade inrett sin trädgård med fantasi - tingeltangel, julgranskulor och annat. Roligt och charmigt.

Hon hade en växt som vi inte kände igen (ja, några experter är vi verkligen inte) men som vi fick veta hette jätterams (på skånska "kopattar", ursäkta... :)). Blommorna växer precis som på löjtnantshjärta.


Någons lilla paradis.



Det kommer mera, det kommer mera. Detta är bara början.

23 kommentarer:

Anna sa...

Men oj, säger jag bara. Så mycket vackert. Det översta huset var ju ett riktigt sagohus. Där skulle jag gärna bo - och jag skulle envist vägra lämna det. Ser fram emot fler bilder.

Ha en fin dag, själv har jag blivit sjuk på en sån varm och fin dag, hu! (Förkyld & halsont)

Hannele sa...

Eden, vilket fint namn, unerbara bilder. Vi har gått Trädgprdsrundan fem gånger, sovit på vandrarhem, jättekul.

hulukvarn sa...

Vad underbart!! Jag håller med om att den röda vallmon var fin mot det blå!! Ha en fin vecka du med!

Eva Agnes sa...

Hej Poppins!
Jo jag tänkte som du, att de fåglarna kanske har satt igång en ny familj i någon annan holk.
Vilken tur du var på i går. Den lilla blå kolonistugan blevmin favorit. Härlig!
Skulle också vilja bo där. Damen med julgranskulorna hade fantasi som tilltalade mig.
Kram Eva Agnes

mossygreen sa...

Jösses vad mycket fint....den här rundan hade jag gärna varit med på!!!! Tänk vad lyckliga vi är som kan vandra omkring med våra kameror och beskåda allt vackert!!! Jag ser fram emot en fortsättning på detta härliga inlägg...kram!

mossygreen sa...

Glömde ju skriva.....jäkla snygg header!

Hemma på landet sa...

Åh, jag svimmar vad fint. Kram vännen / Stina

Lilla B sa...

Ojojoj - vilket trädgårdsäventyr ni varit ute på. Ser fram emot att få kika på mera!

Kattfot sa...

Det här var ju så vackert att jag nästan får tårar i ögonen, vilken dröm! Väntar otåligt på nästa del i rundan :-)

Eva Agnes sa...

Jag hade mina tankar åt det hållet att du satt på jobbet och smygbloggade....:-))).
Tur att du talade om hur det var.
Vad är det du målar?
Kram Eva Agnes

Solkatter & dammråttor sa...

Himmel vilka mysiga bilder från koloniträdgårdarna....och det första blå lilla huset....*suck* bara sååå gulligt! Den där lådan med taklökar och krukor var ju en rolig idé...kanske något att ta efter =)
Ser fram emot fler fina bilder från trädgårdsrundan. Ha en skön kväll!Kram!

Trolda sa...

Här uppe kallas "jätteramsen" också FALSK liljekonvalj...(sorry, Lily - no offence...=D) Den har ju klockor som liknar konvaljens...Den sprider sig som OGRÄS kan jag meddela och jag har rivit upp otaliga rötter i år igen, annars tar den över HELT...Men fin ÄR den! underbart hus, underbara bilder! Vilken härlig dag ni haft! Härligt!

Trolda - godkväll!

karin a sa...

Så trevligt ni verkar ha haft det på trädgårdsrundan! Härliga bilder och trädgårdar att hämta inspiration ifrån. :)

Lily of the valley sa...

Hur är det, Poppins?
Har du hämtat dig efter gårdagens intryck och upplevelser. Jag är fortfarande salig.
Kram
Lily :D

Poppins sa...

Nej, Lily, jag är fortfarande full av intryck... Nu gäller det att ta tag i den egna trädgården och vara lite kreativ! Jag får väl ta ner julgranskulorna från vinden... :)

Lily of the valley sa...

Satsa hellre på några andra detaljer......:)

Monica sa...

Underbara bilder, o riktiga sagohus..måste ha varit underbart att ströva omkring o titta på allt fint...väntar på mer bilder..kram

Eva Agnes sa...

Ja, man ska ju vara nöjd själv när man målar. Jag målade ju countrymotiv på rost och gammal drivved.
Jag kunde bara använda vattenbaserade färger för att kunna spola bort det jag målat under vattenkranen. Det gjorde jag ofta.
Kanske använder du inte sådana färger....
Kramar Eva Agnes

Lella sa...

Vilka bilder du har tagit och vilka mysiga små "dockhus". Önskar att Sverige inte var så låånngt! Blir ju så långt att åka när man vill besöka alla fina platser man får tips om på bloggar :o)

Signes vind sa...

Vilka härliga bilder o så mysigt att åka på utflykt till så vackra trädgårdar.

Tingeltangel sa...

Oj, oj vilka fina bilder. Det går ju inte att välja vad som är vackrast. Men jag måste hålla med om att det blå huset bara är föööör underbart.

elin1976 sa...

Så mange fine bilder du viser i dag. For et skjønt lite hus....eden...sukk. Ha en flott tirsdag. Klem fra Elin:O)

Hemma på landet sa...

Jo, vännen! Det gick bra.
Det känns jätteroligt att ha loppisen. Lite varmt bara. Man ska ju alltid klaga på nå't.:-)
Kram Stina