Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 27 juli 2007

Annorlunda Köpenhamn

Torsdag - Köpenhamn. Det blev en hel del helt nya upplevelser vilket ju är jättekul. Och det bevisar också att man aldrig lär känna en storstad hel och hållet. Det finns alltid nya saker att upptäcka!

Som Museet for Moderne Glaskunst. Utanför ser det ut som en glasprydnad där den ligger mitt i parken Söndermarken. Man går in i en liten pyramid, går nerför en trappa och sedan öppnar sig underjorden för en!


Här ligger gamla vattencisterner som gjorts om till en enorm utställningsyta. Atmosfären är laddad: vattnet rinner längs med väggarna, golvet är blött, de gigantiska rummen är avdelade med pelare och enda belysningen är några spotlights och stearinljus.

När du kliver ner för det sista trappsteget, möts du av nästa överraskning. Underjorden är befolkad av skulpturer i sandsten. Massvis av fina 1700-talsskulpturer som passar perfekt in i den här miljön.

Glasutställningen börjar först i nästa stora utrymme och blir nästan en besvikelse efter den första magiska upplevelsen. Besök gärna det här museet bara för att få se underjorden och dess befolkning!

Ett annat nytt utflyktsmål: Paustian - detta stora designvaruhus som vi aldrig besökt tidigare eftersom det ligger ute i hamnkvarteren. Det ligger i en vacker byggnad ritad av Jörn Utzon (han med operan i Sidney, ni vet).

Superdesignade möbler är inte min melodi, men det var roligt att gå runt och titta. Trädockorna här nedan tyckte jag var fina och roliga. Designade 1963 av Alexander Girard.

Dessutom hann vi med att besöka Storm P-museet. Robert Storm Pedersen var framför allt tecknare och vi känner väl mest till hans luffare i Tuborgreklamen. Men det visade sig att han även var målare och skådespelare. Ett ganska intressant besök även om jag inte gillar hans stil precis.

Det blev lite shopping också förstås. Herrarna var tvungen att besöka sin whiskyaffär. Nästan tvärs över gatan, på Gammel Kongevej, finns Det modaene skur, en mysig köksaffär. Jag funderade länge på de röda Carlsbergsbackarna som ni ser till vänster, men det blev inget inköp. Ångrar mig lite...

11 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Ni verkar att ha haft en trevlig dag i Köpenhamn. Vilken tur ni hade med vädret
kram Lily

Nette sa...

Låter jättespännande.
Och "Herrarna" blev nöjda efter
att ha fått vara i "favoritbutiken" kan jag förstå.

Lily of the valley sa...

Du är "tagen" om du vill och kan
kram Lily

Guldkant På Livet sa...

Å tusen tack för alla tips och inspiration!! Jag älskar den staden och ska läsa ditt inlägg ordentligt mera i helgen!! Ha en skön sådan!! Mari.

Lusthuset sa...

Tänk man bor så relativt nära Köpenhamn, Nordens största stad och man blir inte ofta färdig till att åka dit. Får försöka skärpa till sig, för det förstår och vet jag ju att det finns hur mycket som helst att se där. De ni var på verkade verkligen spännande och tänk alla roliga affärer. Kul att höra om era utfärder för det ger inspiration till nya utflyktsmål. Ha en bra helg.

Trolda sa...

Jag ÄÄÄÄÄLSKAR Köpenhamn...=D Som vanligt har ni haft det URMYSIGT! =D

Trolda - kramar!

Maria-Jag blommar sa...

Dockorna var jättefina, en sådan vill jag ha!
Fint sidhuvud som du har fixat!

moderncountry sa...

Hehe, ja, det er ofte sånn når man har kommet hjem. Da angrer man at man ikek kjøpte det, og det, og det..Gjorde det samme i sommer med den vekta i Drive In Antiken!! Nå er jeg såååå lei meg for det altså, uhu..jaja, det kommer sikkert en annen sjans :) Butikken så iallefall kjempespennendes ut og det gjorde glassmuseumet også. HAr vært i København og i en stor park men mulig jeg har gått rett forbi det. Trädockorna var artige ja, det har du helt rett i, og deilig fargerike! Nyt helgen!

signe sa...

Åh va alla åker till Danmark och shoppar! Underbart...jag vill oxå!..va mysig butiken på bilden längst ner såg ut! :)

Hemma på landet sa...

Vad härligt...Kram

Hannele sa...

Man får handla, när tillfälle bjuds :)