Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 6 juli 2007

Danmarkstips

Äntligen har jag arbetat sista dagen innan semestern. Så trots att vi nästan har regnat bort här nere i Skåne så känns det ganska bra: fredagskväll med lite ost och portvin och fem veckor med lediga dagar framför oss!
Men så mycket regn det har fallit dessa dagar - otroligt - var kommer allt vatten i från?


Pimpim ville ha lite tips på utflykter i Danmark. Och jag har förstått att det är fler som ska styra söderut i sommar och som gärna vill ha lite förslag på resmål. Jag tänkte därför försöka sätta samman några tips. En del är säkert sådant som ni alla redan har hört talas om men några nya idéer kanske ni kan få. Och ni andra som har tips om Danmark, kan väl skriva om det på era bloggar. Jag vill gärna själv ha förslag inför semestern.

Jag börjar med det enklaste tipset och det som jag själv älskar, nämligen att köra Strandvejen från Helsingör till Köpenhamn. Låt inte det danska vägverket lura in er på motorvägen utan ta den gamla vägen. Det går betydligt långsammare och vägen är ganska trång på sina ställen men ni får uppleva betydligt mer. Här ligger söta små samhällen och fantastiskt vackra hus med utsikt ut mot sundet. Vi brukar roa oss med att försöka bestämma oss för vilket hus vi ska köpa (när vi blir miljonärer…) och det är inte ett lätt beslut.

Här finns också trevliga möjligheter till paus: caféer, restauranger, trevliga småbutiker och museer. De mest kända museerna är Louisiana och Karen Blixens hem, båda väl värda ett besök.

Men det finns andra också, inte fullt så kända:
Teknisk museum som ligger på vägen ut från Helsingör som jag lovar att även de icke-teknikintresserade tycker är kul att besöka.
Ordrupgaard som har fått en tillbyggnad av den kände arkitekten Zaha Hadid. Här finns en helt underbar impressionistsamling. Ordrupgaard är ett av mina absoluta favoritställen.
Intill ligger det fantastiska nöjesfältet Bakken som är minst lika roligt som Tivoli inne i Köpenhamn. Här finns massvis av åkattraktioner och mysiga små kroer med god mat. Det kan vara bra att veta att det kostar ingenting att gå in på området (däremot att parkera). Bakken ligger i en vacker bokskog där man kan promenera eller åka häst och vagn.



När man kommer till de norra delarna av Köpenhamn passerar man Danmarks akvarium. Här hittar man inte spektakulära bassänger eller delfinarium (tyvärr, kanske) men däremot finns här små akvarier på rad med ett fantasiskt utbud och variation av fiskar. Jätteintressant!
Experimentarium är ett eldorado för alla nyfikna och upptäckslystna barn (i alla åldrar)

I Köpenhamn finns så mycket att titta på, men jag har valt ut några lite mer okända godbitar:
Kunstindustrimuseum som ligger i en gammal vacker byggnad med en stor innergård. Här visas design genom människans historia, från urtid till nutid. För att man ska gilla det här, ska man nog ha ett särskilt intresse.
Ny Carlsberg Glyptotek är kanske inte så okänt men jag tror inte många verkligen har varit där. Men om man gillar romerska skulpturer och franska impressionister ska man inte missa att gå dit. Och restaurangen i den vackra vinterträdgården är värt ett besök bara den.
Nationalmuseum har gratis entré och är fyllt av alla möjliga utställningar. Här finns något för alla.
På det lilla museet Hirschsprungske samling kan man se fantastiskt vackra danska tavlor, bl a av Skagenmålarna.

Om man vill äta i Köpenhamn så kan man förstås gå till Nyhavn eller Gråbrödretorv där det finns hur många trevliga restauranger som helst. Ett annat tips är att gå till ett genuint smörrebrödsställe, t ex Kanalcafeen (väl inrökt marin miljö med jättegoda smörrebröd) eller till familjehaverna på Fredriksberg (uteserveringar på rad med riktig dansk spis som friterad spätta och fläskesteg).

Om man hellre vill åka norröver på Själland, finns det massvis av trevliga ställen att besöka. Ett som man inte ska missa är Frederiksborg slott som ligger i Hilleröd. Slottet är större och pampigare än Kronborg i Helsingör. Dessutom är det fullt möblerat och har även en stor tavelsamling.


Man kan också ta strandvägen norr från Helsingör till fiskeläget Gilleleje. Gilleleje är en söt stad men hamnen är en stor fiskeindustri. Det är roligt att sitta nere i hamnen och äta nyfångad spätta eller räkor. Sedan kan man fortsätta längs med alla fina stränder mot den lilla staden Frederiksvaerk som man kan besöka bara för att den är så söt med sin vackra kanal.

Som ni märker har jag inte gett några shoppingtips men det behövs inte. Det vimlar av mysiga affärer så ni hittar säkert en hel del att spendera pengar på i alla fall. : )

16 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Ha en skön avkopplande semester.
kram :)

Lilla B sa...

Åh, vilka nostalgiska tankar ditt inlägg födde. Tror att jag varit överallt du beskrivit. Underbara Danmark!!
Fortsätt sen gärna över broarna till Jylland! Den gamla staden Ribe, Vadehavet, Lökken, Skagen men Grenen och sen neröver igen. Alltid en Kro vid varje vägkrök eller ett litet slott.

Monica sa...

Ha en underbar semester...här har vi oxå ätit gott och firat i vårt utrerum med nylagdgolv för dagen..nu fattas bara skjutdörrarna! kommer nog upp endera dagen... Fina danmarkstips..detta inlägget får jag skriva upp o ta med mig när vi far iväg...ha en fortsatt god fredagskväll..Kram Monica

Monica sa...

Kom på en sak golvet är inte klart...det ska på klinker men vad gör det nu har vi ställt ut korgmöbeln vi köpt och premiärätit därute...=)/Monica igen...

Rosa Pimpinellifolia sa...

Hej! Ha en jättebra semester!!! Och hoppas det slutar regna snart, bilderna på nyhterna såg inte kul ut! Här uppe i norr har det knappt kommit nåt regn alls. Kramar :)

Karin A sa...

Där var många trevliga tips! Även om det oftast blir Jylland för min del så har jag sett en hel del av det du skriver om. Är mycket sugen på en tripp till Danmark senare under sommaren. Ha nu en riktigt skön semester! Kram. :)

Tilde sa...

Ha nu fem sköna veckor!

Tack för fina tips ..vi är också på väg neröver senare i sommar. ska kolla dina senast lästa böcker också ,skriver ner allt i min lilla bok.

Ha det!!

Lusthuset sa...

Ha en skön, härlig semester och fortsätt att fredagsmysa det lät jättetrevligt. Du har hittat samma favoritställen som vi har, men det är väl för vi bor här och är i Danmark då och då. Har du inte varit i Köge så är det sevärt också. Ha det bra. Kram

Kattfot sa...

Vilka trevliga tips, är lite sugen på en tur till Danmark nästa sommar. Jodå jag har redan börjat fundera nästa års semester fast jag är mitt uppe i årets...måste vara det tråkiga blåsiga vädret :-/

tinginneoute sa...

Ha en skön semester. Jag har två veckor kvar. Sen väntar flytt och bröllop.
Ha en trevlig lördag.
/Marie

EVA AGNES sa...

Trevlig turistinfo om Danmark och Köpenhamn. Den var kul att läsa. Lite nytt och och lite som jag redan testat.
Ha nu en bra semester trots att regnet bara skvalar och skvalar.
Dottern med familj har anlänt och vi får se vad vi ska ta oss till i dettta blask
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Tack så jättemycket för tipsen.
Vi ska till Lökken i Danmark men vem vet vad vi gör om det regnar en hel vecka då blir det till att göra utflykter kram pi´mpim

Solkatter & dammråttor sa...

HA en skön semester nu....hoppas att regnet försvinner och att semestervädret infinner sig snart=)
Till Danmark skulle jag vilja resa...men det får bli ett annat år.
Massa kramar!

Guldkant På Livet sa...

Tack för alla Danmarkstips!! Såna gillar jag!! Jag ska läsa dem sen vid tillfälle, ville bara önska dig en skön ledighet och njut av ostar och portvin, Mmmm så gott!!
Mari.

Hannele sa...

Fredriksborgs trädgård har jag sett,
det blev lite ost och vin här med ;)

moderncountry sa...

For et herlig innlegg! Måten du beskriver alt på er bare så herlig. Ser jo alt for meg og vil gjerne få være deg med på reisen. Gode tips, så takk for det lilla gumman!! klemmer ;)