Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 1 juli 2007

Frågor och svar

Utmanad av Lily, svarar jag på följande frågor:

Nämn något som gjorde dig glad igår: När jag fotograferade.

Vad gjorde du kl. 08 i morse? Tassade upp ur sängen med sikte på kaffebryggaren.

Vad gjorde du för 15 min sedan? Tog en liten promenad.

Det sista du sa högt? "Tack" när mannen kom med ett glas dryck.

Vad har du druckit idag? Kaffe, vin och jucie.

Vad var det senaste du åt? En gräddbulle.

Vad var det senaste du köpte? 8 engelska mattallrikar på Tradera.

Vad är det för färg på din ytterdörr? Lavendel.

På den här bilden från i våras ser ni min ytterdörr. Tänk, busken är en nyklippt Ghislaine de Féligonde. Idag, två månader senare, är hon säkert dubbelt så stor.


Vad är det för väder hos dig nu? Sol hela dagen men nu skyar det på.

Godaste glassmaken? Vanilj med choklad.

Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Nej, attraktion eller förälskelse men inte kärlek. Den måste nog växa fram.

Sover du tungt? Nej.

Drömmer du mardrömmar? Bara när jag är stressad.

Trivs du med ditt jobb: Ja, för det mesta eftersom det är självständigt och ansvarsfullt.

Favoritklädsel? Bekväm kjol, enkel tröja eller tunika, sköna skor och en häftig scarf.

Favoritlåt just nu: Regina Spektor "On the Radio".

Vad ser du om du tittar till höger? En låg bokhylla fylld med konstböcker och ovanför några av mina egna tavlor.

Vad gör dig glad just nu? Att jag snart har semester.

Vad ska du göra härnäst? Brodera. Har tagit fram en kudde som aldrig tycks bli klar.

Höger eller vänsterhänt? Höger.

Humör just nu? Harmonisk.

Favoritgodis? Choklad, choklad och åter choklad.

Kläder just nu? Svart enkel kjol och en kortärmad mörkröd tröja.

Sommarplaner? Utflykter till trädgårdar och skånska slott, strövtåg i Köpenhamn, bilfärder i Danmark, måla och rita, fixa och dona hemma och i trädgården, laga god mat och läsa massvis av böcker.

Hur många kuddar sover du med? Två.

Spelar du något instrument? Nej.

Morgon eller nattmänniska? Typisk morgonmänniska.

Vad är viktigast för dig? Att försöka vara en god medmänniska.

Är du kittlig? Nej.

Snarkar du? Det händer.

Stjärntecken? Jungfru.

Äckligaste insekten? Tvestjärt.

Stökigt eller välstädat? Välstädat men med lite skit i hörnen.

Längtar du mest efter nu? Semestern.

*********************************************

Tänkte passa på och berätta något om mig som ni inte visste innan:

Jag älskar Tour de France! Och det börjar på lördag!


Förr var jag inte alls intresserad av cykling och jag kunde inte förstå mannen som kunde sitta och följa ett cykellopp på TV. Men så satt jag där och tyckte det var kul att se på naturen och alla fina städer som loppet gick genom. Helt plötsligt började jag förstå taktiken och vad loppet gick ut på vilket ledde till att jag upptäckte att cykling är en kul sport.


Så nu är jag helfrälst på cykel och framför allt Tour de France. På dansk TV kan man sätta ihop sitt eget lag och tävla med tusentals andra cykelfrälsta om segern i touren. Mitt lag heter Pasta la Basta och brukar hamna på 15.000:e plats eller något sådant. Så vi är några stycken tokar som gillar cykelsport.

Tänk, detta hade ni ingen aaaaaning om!!!
; )

17 kommentarer:

Karin A sa...

Jag fastnade för dina semesterplaner! Så underbart det låter. Jag hoppas du rapporterar om dina utflykter här på bloggen. Kanske blir det en tur söderöver och till grannlandet för min del när det är dags att vara ledig igen i Augusti...

Cykel tillhör inte mitt stora intresse men däremot kan jag sitta fastklistrad vid tv: n när det gäller andra idrotter såsom skidskytte! :)

Jeanette sa...

Har precis hittat din jättefina blogg. Underbara bilder!!! Måste absolut besöka Västra Strö. Tack för det tipset. Har precis blivit med Skånegård som sommarställer och bara läääängtar efter att få börja inreda. Tyvärr krävs lite renovering först ( läs hela huset...) men sedan är det dax för shoppingrundor. Gillar den danska inredningsstilen i vitt med gammalt och nytt blandat. Så Västra Strö är definitivt en butik i min smak... Till din blogg kommer jag tillbaks!

moderncountry sa...

Å så deilig det skal bli med ferie for deg, herlig :) Jeg nyter selv og ingenting i livet er bedre akkurat nå! Bare kos, kos og mere kos, fniss..Moro å få vite litt mer om deg og, men jeg lurer på hva Tvestjärt er for noe?
Sykling synes jeg ikke er så gøy å se på, men har jo heller ikke satt meg like godt inn i sporten som deg da. Liker godt og sykle selv da, bruker den mye til og fra jobben.Det er jo så lettvint og da ettersom Nederland er flat som ei pannekake, hehe..
Nyt Søndagskvelden og ha ei god uke som kommer! Kramar

Tilde sa...

Så mysigt det ser ut vid din ytterdörr.
Jag blev också nyfiken på din Danmarksresa, . Vi åker nog neröver i aug. Jag vill helst ut på landsbygden , men har inte kollat vart än.Väntar på dina tips!

Signes vind sa...

Nej - det hade jag verkligen ingen aning om! Jag tyckte det var jättekul att se ett lopp från Spanien utanför Madrid när min dotter var där - då satt vi här hemma och tittade men inte så mycket på cyklisterna utan på naturen.
Ni verkar få en skön sommar - börjar semestern denna vecka?

moderncountry sa...

Hehe, jeg måtte jo lete etter hva det var da. Og dette stod i Wikipedia :
Vanlig saksedyr (Forficula auricularia Linnaeus, 1758) er et insekt i ordenen saksedyr. De lever vanligvis noe bortgjemt, i blomster, under stener og bark. Navnet kommer av «tangen» eller saksen bak på kroppen.
Den så jo veldig ekkel ut og minte meg nesten om en miniskorpion. Og skorpioner, uææ!! Fniss

Lusthuset sa...

Det var ju konstigt! Jag trodde jag var ensam om att gilla cyklingtävlingar för omgivningen skull. Det började när vi varit på semester i Frankrike och när vi kom hem gick Tour de France av stapeln. Vi följde praktiskt tagen varje meter (på dansk TV). Det var som att göra om resan igen. Sedan var jag fast. Kul nu vet jag mer om dig, Jo, jo. Kram!

Mimmi sa...

*hihihi* cykling, nu gjorde du mig förvånad! Det är nog så att man kan bli biten om man väl sätter sig in i något, jag är själv lite av en sportfanatiker... Nu är det så mycket annat, men jag missar aldrig OS eller fotbollsvm till exempel, jag ser allt! Jag tyckte mycket om rosen som du tipsade om, A Shropshire Lad, den såg underbar ut! Jag tänkte tipsa idg om att lägga bilder (till ljusen) i té, om du vill få den där antika looken... lite slabbigt, men det blir gult! KRAM

vildängel sa...

Oh, jag håller med dig - men det tänkte jag inte på när jag svarade på utmaningen men jag blir absolut GLAD av att fotografera :D

Maria-Jag blommar sa...

Roligt att läsa din lista!
Cykling är intressant, jag hade faktiskt en cyklingstävlande pojkvän en gång så jag har följt med på en del tävlingar...men jag ser INTE cykling på TV..

Trolda sa...

Hej Poppins! Vill bara sænda en kram och ett hej från ett dejligt Danmark!!! Hoppas allt ær fint med dig/er! Har varit på besøk på en FANTASTISK rosehave idag, tænkte på dig....=D Kommer bilder frampå nær jag ær hemma igen =D

Trolda - med danska kramar =D

Jeanette sa...

Tack för länken!
Jeanette

EVA AGNES sa...

Har något om dig på min sida i dag.... vad kan det vara?
Kul med utmaningen. Sådant tycker jag om att läsa. Det är fantastiskt hur olika vi tycker om saker och hur lika vi ändå är.
Du sitter förstås och tittar på Tour de France nu och har inte tid med mig.
Kram Eva Agnes

Monica sa...

Här satt jag o läste din blogg..så smet du iväg och skrev en liten sak hos mig...lustigt.. =) Roligt att läsa så mycket personligt om dig...att titta på cykeltävlingar har jag aldrig gjort, kanske värt ett försök. Vi ska åka nedåt landet här så fort vädret tillåter..Halmstad - stop - Malmö - stop - Danmark kanske stop o kanske Tyskland en liten sväng för ölens skull =), får samla på mig dina små tips vad man kan göra när man åker söder om Gbg..Kram Monica

EVA AGNES sa...

Tack Poppins får glada tillrop. Ja Björn han säger ja till nästan allt jag hittar på. Skåpet ska jag tänka mig för väldigt noga innan jag målar.
Ha det bra i regnet.
Kramar Eva Agnes

signe sa...

Jättekul att läsa! Vilken underbar bild på din entre!..som hämtad ur en tidning! :)

Tips Of All Sorts sa...

Love this vintage piece for the Tour de France! Have never seen it before.