Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 20 juli 2007

Mina föräldrars paradis

Tänkte visa några bilder från mina föräldrars kolonistuga. Stugan ligger i ett stort koloniområde mitt inne i staden och det är egentligen fantastiskt att det kan finnas så många små paradis mitt bland bostadshusen.

Koloni är för många stadsbor en möjlighet till en trädgård både för avkoppling och för odling. När jag var liten och vi bodde i en lägenhet, var vår koloni en oas där jag tillbringade i stort sett varje dag på sommarlovet.

Men sedan köpte mina föräldrar hus och sålde den lilla kolonistugan. Men många år senare när mina föräldrar åter flyttade till lägenhet, skaffade de en ny koloni.

I kolonin är allt lummigt och grönt. De flesta växterna har överlevt regnet och vissa mår ovanligt bra och blommar för fullt. Se här nere på Flitiga Lisa t ex.

I rabatten nedanför blomsterlådorna växer den lilla rosen The Fairy som ska vara krypväxande. Men i år har den verkligen vuxit på höjden och verkar vilja klättra högt upp.

Lysing tror jag den gula växten heter, här tillsammans med kärleksört och röda pelargoner.

Närbild på pelargonerna:

Vad jag njuter av i mina föräldrars koloni, är att de har en helt annan färgskala än vad vi har. Här är den starkare och växterna riktigt står ut i rabatterna. Hemma håller vi oss till mjuka och svaga färger.

Här en färgstark kombination av dahlior och tagetes:

Om jag funderar mer på det där med färger, så lustigt nog är det tvärtom inomhus. Medan vi har ljusa färger och låter något sticka av i starkare färg som kontrast, har mina föräldrar genomgående mjuka färger...

På tal om starka färger, se på deras begonia. En underbar nyans men den hade nog inte passat in bland våra växter.

En annan färgsprakande växt, en dahlia. Se på detaljerna!

Slutligen, det blir gott om äpplen på deras lilla träd.

12 kommentarer:

Lusthuset sa...

Så vackra bilder med härlig "kolonikänsla". Inget ont i det utan bara positivt. Koloniområden är ju som små paradis där allt man vill ha måste få plats på en liten yta, dessutom är det ju alltid blom- och trädgårdstokiga personer som skaffar koloni. Tyvärr kan man ju inte komma in och titta i de flesta koloniområden eftersom de av förklarlig anledning hålls låsta.
Jättefin väska du köpt....men hur många har du nu ???...men man måste vara galen i något förutom trädgården. I mitt fall är det böcker, får snart bygga ut huset. Ha en bra dag. Kram

Yolanda Elizabet sa...

The Fairy is a very good rose, isn't it? It is strong and healthy and it flowers for a very long time. Love that Dahlia of yours, it is very special.

There are apples ripening on my apple trees too. :-)

Lily of the valley sa...

Det är mysigt med kolonier och det är tur/bra att det finns så människor kan få utlopp för sin lust och fantasi. Paradis i miniatyr. Din väska är underbar.
Ha en trevlig och skön helg
kram

Trollmor sa...

Vilken härlig färgkavalkad!
Dahlian var verkligen vacker.
Hoppas att du får en en skön & mysig helg.

Hannele sa...

Det ser verkligen mysugt ut, som ett riktigt sommarparadis.

EVA AGNES sa...

En koloniträdgård vore nog lagom till mig. Min är för stor.
Tänk så mycket dina föräldrar får plats med i koloniträdgården. Frodi växtlighet och härliga färger.
Sådant blir man glad av.
Kram Eva Agnes och ha en bra helg.

EVA AGNES sa...

Nej inte fattar man alls hur folk kan slänga en fasanservis. Nu var det inte hela servisen men ändå. Dugligt och bra porslin utan en enda skråma.
Ha nu en skön helg du också.
Kramar Eva Agnes

mossygreen sa...

Vilken odlarglädje....ett riktigt litet paradis!!! Härligt att vandra runt i en sådan trädgård och utrustad med en kamera....ännu bättre:=)
Imorgon åker jag till Norge med sambo och Olympus......tillbaks om en vecka...kramar till min kära bloggkompis!!!

olivelund sa...

Jag kollade på Odla och på "Peace" och det stämmer. Det var peace jag fotat. Du kan dina rosor! :)
Tack för det och nu lärde jag mej nåt nytt också. Jag har inga rosor än i trädgården men när jag läste om Peace så verkar de vara bra och lättskötta att starta med, så vem vet om det blir den sorten?
Ljuvliga bilder från kolonistugan dahlian är så fin!

Maria-Jag blommar sa...

Dina föräldrar måste verkligen ha gröna, nej jag menar blommande fingrar!

Trolda sa...

Månne är det ett släktdrag med dessa prunkande spirande trädgårdar man får se på din fina blogg...=D Förstår genast vart du fått ditt trädgårdsintresse ifrån och var de gröna fingrarna härstammar från...HÄRLIGA bilder!! Förstår om dina kära föräldrar njuter av tillvaron där!

trolda - kram o godnatt =D

karin a sa...

Mmmm färgsprakande! Jag är precis som du, och som jag skrev, mer för den ljusa färgskalan, men det är verkligen inspirerande att titta in i trädgårdar med mer färg. Har du läst senaste Lantliv? Där var det en artikel om en landskapsarkitekt och de hade flyttat alla gula blommor till en rabatt. Det lät rätt trevligt så nu funderar jag på om inte det vore något för mig. Tänk alla fina ljusgula rosor som finns!! :) Fairy är verkligen en tacksam ros, jag borde införskaffa den någon gång. Ha en fin helg och kram.