Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 14 juli 2007

Tirups örtagård

Bara någon kilometer från Jakriborg ligger Tirups örtagård. Det är en riktig oas med handelsträdgård, café och butik. Här är det gudagott att vara!


Svart stockros...

Att ströva omkring här är mycket inspirerande. Överallt finns vackra och intressanta saker att lägga märke till. Det finns ett stort utbud av trädgårdskonst som verkligen är originell och rolig.



Förslag till vattenblänk i trädgården finns det i många former och utseende.


Naturligtvis kan man inte åka tomhänt härifrån: ett litet växthus, jutesnöre, sylt av punch och blåbär, Tirups te "Ingen är som du" och lite kryddor. Den som heter Svensk kryddblandning med bl a dill, persilja och gräslök lade jag på några kycklingfiléer tillsammans med salt och peppar, hällde över saften av en halv citron och satte i ugnen under foliepapper tills det var klart. Serverade med nypotatis och pepparrot. Supergott!

Det röda stenhjärtat följde med hem från Louisiana...


Återkommer från Tirup i nästa inlägg med inte fullt så vackra motiv ;)
Nu blev ni allt nyfikna.

16 kommentarer:

Hannele sa...

Verkligen mysiga bilder, vill ha en mosaiktjej..

Lily of the valley sa...

Jättefina grejor du har fått med dig hem. Dit ska jag inte åka på ett tag igen.
Det är för "farligt"...;)
kram Lily

Tilde sa...

Intressant med Jakriborg, vilket namn förresten,,jag hade inte hört talas om det, ligger alltså mellan Malmö o Lund.. vi var mycket nere i Malmö för nåt år sen o även Lund det här ligger alltså ute på slätten där ...Spännande ...

Lusthuset sa...

Det verkar som vi har samma smak i mångt och mycket. Tirup hör också till ett av mina favoritställen, Min allra första doftpelagon köpte jag där. Jättefina bilder. Har inte varit där på sistone men lägger ihop det med besök på Jakriborg precis som ni gjorde. Jag köpte ett paket servetter med koltrastar på som jag aldrig nänts använda, synd egentligen för de är då fina.

Monica sa...

Va många spännande platser det finns att besöka..verkar var en riktigt inspirerande ställe det där. Häftiga händer skulle vara något att sätta i rabatten..folk skulle nog haja till om det fick se ett par händer sticka upp i grönskan =)..den ena mosaiktjejen ser så fin ut oxå..ser ut som en badflicka riktigt fin..Ha en bra söndag..Kram Monica

Trolda sa...

Ett riktigt inspirerande ställe förstår jag! Härliga bilder! Svart stockros fanns också i mina danska vänners koloniträdgård, dock förstörd av det myckna regnandet, så någon bild var ingen idé att ta....NYFIKEN..på vad då!??? =D

Trolda - Nyfiken...=D

Kattfot sa...

Åh va härligt och inspirerande det ser ut. Gillar också den svarta stockrosen!

Lella sa...

Fina saker du hittade!

Lilla B sa...

ja, nog blev man allt lite nyfiken. Säljer de plantor per postorder, förresten?

Skrotmaja sa...

Oj, det var så många saker på dina bilder som jag skulle vilja kommentera att det blev en enda röra nu när jag skulle börja skriva. Det enda jag plötsligt ser framför mig är den där galna donnan i baddräkt...underbart!!!

kram.

Guldkant På Livet sa...

Oj vilket ställe!! Njutbart att strosa runt på men mycket inbjudande för shopping ser jafg, ljuvliga bilder!! Mari.

Sanni sa...

Oh, so nice. I love all the old and old looking things!! And those houses in the posting before are lovely. We dont have that kind of buildings in Finland. So beautiful, your pictures makde me want to travel there.

Elinsstuga sa...

Verkar varaen underbar handelsträdgård där man säkert kan spendera timmar med en vännina och ta en fika mitt i allt!

Läste att ni varit i Jariksborg. Läste om staden för flera år sedan då den ännu var på planeringsstadiet. De hade börjat bygga lite grann och jag tyckte då att det lät otroligt. Har inte varit där och hade glömt vad staden hette men nu när jag ser bilderna så minns jag. Helt fantastiskt! Vilken idé, att bygga en sådan stad! Tack för tipset, dit ska jag åka :D

Trollmor sa...

Det ser verkligen ut som ett ställe där man bara vill strosa omkring och njuta!
Stockrosen är en favorit, så vacker!
Roligt med lite annorlunda ting också.

EVA AGNES sa...

Vilken härlig trädgård full av konst. Underbart att se hur man kan göra för att fixa överrskningar.
Ett tag blev jag lite skraj att du tagit med en dinosaur hem. Tur att du inte gjorde det... Puhhh!!
Kram Eva Agnes

Yolanda Elizabet sa...

What a lot of wonderful garden decorations. Love that girl with the mosaic dress, both good looking and fun!!!

BTW Mary Poppins is my favorite childrens book. I still read it every year, such fun. Mansfield Park by Jane Austen is also a firm favorite of mine. And have you seen my roses?