Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 10 juli 2007

Utflykt på andra sidan sundet

Äntligen en sommardag med sol och vi passade på att göra en resa med kompisarna till andra sidan sundet. Vi tog bilen över på båten mellan Helsingborg-Helsingör och sedan Strandvejen söderut.

Första stoppet var konstmuseet Louisiana där vi såg några intressanta utställningar, t ex Made in China med ny konst från Kina. Och som vanligt är det kul att bara ströva omkring och titta på byggnaden och utsikten mot Sverige.

Vi hade kaffekorg med och efter att ha stannat och handlat danska wienerbröd, tog vi en fika nere i hamnen i Rungsted. Här finns flera fina restauranger men det var inte tid för lunch ännu. Men vi ska komma ihåg det till en annan gång.

I Rungsted ligger Karen Blixens hem och här stannade vi för ett besök både i huset och i trädgården.


Jag tycker inte om Karen Blixens böcker men det är personen Karen Blixen som är intressant och fascinerar. Vilket spännande liv hon levde. Och visste ni att hon var en mycket duktig konstnär?

Tyvärr får man inte fotografera inomhus men i cafeterian såg jag dessa två vackra blomsterarrangemant i de danska färgerna. Inne i museet fanns flera enkla men vackra arrangemang.


Nästa stop blev Bakken där vi åt lunch på en av restaurangerna och därefter tog vi en liten promenad bland alla karuseller. På Bakken finns den fruktansvärda berg- och dalbanan i trä som jag åkte när jag var liten. Nu för tiden räcker det att titta på den. Aldrig jag skulle kliva upp i den frivilligt.
I parken kan man åka häst och vagn.

Efter detta bar det norrut igen via Strandvejen, hem till Sverige.
Nu känns det som om semestern verkligen har börjat! Och solen skiner fortfarande... : )

18 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Snart är jag ledig igen och då ska jag och sonen åka över sundet och besöka bl a akvariet m.m. Ser fram emot att vara lite ledig igen och förhoppningsvis lapa lite sol. Härliga bilder du tagit på er underbara tur. Kram Lily :)

Trolda sa...

Åh vilka härliga soliga sommarbilder =D Verkar som ni haft en UNDERBAR dag på den danska sidan! Och det är så trevligt när du skriver så "informerande" - då vet man ju vad som är värt att besöka - Tack för det =D Lustigt, våra danska Vänner visade bilder nu från deras Afrika-resa, där Karen Blixens hem var ett av fotona....=D Världen blir liten ibland...

Trolda - godkväll =D

Anna sa...

Så vackra bilder, blir lite avundsjuk att ni bara kan dra över så där. En hemlighet är att jag aldrig varit i Danmark (snyft). Ska ske en vacker dag! :)

Kul att du gillar Anna/Agnes ide´n.

Härligt att ni har sol nu, jag har lidit med er.

Ha en skön kväll!

Guldkant På Livet sa...

Tack för trippen o vackra bilder!! Alltid kul att se! Danska wienerbröd och kaffe lät gott.. och vilka vackra buketter i rött o vitt, var det Astillbe tro? Verkligen fin i af.. O ja, Astrantian är riktigt fin, man borde ge den en större chans, gullig blomma... Go kväll från mari.

Anonym sa...

Så roligt att få ta del av eran utflykt.
Det här med bloggning berikar verkligen livet man får ju se och vara med om så många reser och utflykter eftersom alla är så mysiga och delar med sig. kram pimpim

Lusthuset sa...

Så mysigt ni hade på er tripp till Danmark. Ja vi är väl priviligierade som har tillgång till detta. Ha en fortsatt skön semester.

Tingeltangel sa...

Det låter som en helt underbar dag. Är lite avundsjuk på er i Skåne som har så nära till Danmark och Tyskland. Vi var på Louisiana då vår äldsta dotter var knappt två år och jag kan fortfarande se tydligt framför mig hur hon sprang runt i parken där och strålade av glädje. Vissa saker etsar sig fast och jag minns t.o.m. exakt vad hon hade på sig. Hoppas att solen kommit till er för att stanna och att ni får en massa sådana fina dagar på semestern. Själv är jag tillbaka på jobbet men är ledig igen fr.o.m. nästa vecka. Kram.

karin a sa...

Vilken härlig dag på andra sidan sundet! Precis som tidigare känner jag mig sugen på en danmarkstur men vi får se. :) Lousiana skulle jag gärna besöka igen och Blixens hem ser ju fint ut. Härliga arrangemang i fönstrena. Temynta och astilbe har jag inte använt tidigare i mina buketter. Fina bilder!

Monica sa...

Vilken härlig utflykt ni gjort, det finns hopp om sol o värme kan jag se på dina bilder..det kanske är lika bra att åka söderöver i vårt land för här är det hopplöst kallt, regnigt..usch. Tack för lite soliga bilder, man riktigt kände solvärmen genom skärmen, och vad härligt du har att ha så nära till Danmark..

Lina sa...

Så härligt! Jag jobbar 2,5 dag till och sen är det semester för min del också! Vi har inte plannerat något särslillt utan tar det som det kommer och det skall bli skönt!! Lite småutflykter lär det ju bli!

Smultronstället sa...

Vad mysigt ni såg ut att ha haft!

Olivelund sa...

Skicka över lite sol hitåt också ;)
Ni verkar ha haft en härlig tripp till Danmark det är så häftigt att ni har så nära dit ;)
Trevlig kväll!

Maria-Jag blommar sa...

Härligt att ha så nära till Danmark...

Signes vind sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft. Och vilken tur med vädret!
Jag gillar Karen Blixens romaner jättemycket - tycker hon är en riktig berättare så skulle gärna vilja komma till museet.
Ha det gott/ kram Lotta

EVA AGNES sa...

En sådan trevlig resa ni gjort. Det var längesedan jag gjorde den. Allt förutom Bakken har jag varit på.
Efter dina underbart fina bilder behöver jag förstås inte åka i rummet, bara i tanken.
Du är så skicklig med kameran.
Kramar Eva Agnes
PS Här har det regnat hela dagen igen...
DS

moderncountry sa...

OJ! For en herlig reise det både ser og høres ut som!! Kjempenydelig sted dere har besøkt med spesielle og herlig nostalgiske bygninger. Henger meg jo opp i alle detaljer og tar selv mange bilder av hus. Danmark er jo bare så herlig land!! Kunne gjerne bodd der jeg :)

Lella sa...

Herre gud va jag längtar till Danmark nu! Ska dit i mitten på augusti men efter att jag läst ditt inlägg vill jag åka nuuuu. Moderncountry hade också varit på roligheter i Danmark, ett poppis land :o)

Yolanda Elizabet sa...

Thanks for taking me on that trip to Denmark. I've been to Louisiana museet several times and to Karin Blixen too. Such an interesting life she led and I love that house of hers that used to be a Krö, centuries ago.
Great pics of a lovely country!

I'm going to Denmark next month again, can't wait!