Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 23 juli 2007

Utflykt

Lusthuset är alltid ute på trevliga små utflykter som hon tipsar oss andra om. Mannen och jag begav oss ut i hennes fotspår och besökte två platser i Helsingborgstrakten.

Linneas trädgård & café i norra Helsingborg visade sig vara en trevlig plats att fika på. Vi har kört förbi många gånger men aldrig stannat till.

Växtsäsongen är ju nästan över så det fanns inte många växter att inhandla. Men inomhus fanns en liten inredningsaffär med överraskande många vackra saker. Kul!

I växthusen kunde man äta lunch eller fika. Det såg mysigt och vackert ut, men just den dagen blev det alldeles för varmt inomhus så vi satte oss utomhus på den lite enklare serveringen.

Ett annat mål var Tommarps kungsgård i Kvidinge, strax utanför Helsingborg. Det visade sig vara en spännande plats. Själva byggnaden härstammar från 1200-talet och har genomgått många ombyggnationer genom seklen.

Här såg vi en intressant fotoutställning av George Oddner. Runt om i parken finns flera skulpturer och på innergården såg vi den här söta bullterriern.

I magasinet intill fanns något som kallades för Idérum med växter, kompositioner och installationer som inspiration till trädgården. I mitt tycke var det lite för morbitt med skelett, fjädrar och fiskhuvuden.

Och inte minst... kära bloggvänner, SKRIK inte, SVIMMA inte... den här trevliga dekorationen:

ETT PLATT MUMIFIERAD RÅTTA!!!
Jo, den är riktig....

15 kommentarer:

Trolda sa...

Huuuu, STACKARS råtta...Platt fall...Men de ANDRA miljöerna var verkligen tilltalande! Det ser urmysigt ut i den lilla inredningsaffären! Vad du och Gubben har det MYSIGT på era små turer...=D Härligt!

Trolda - kramar!

karin a sa...

Blää råttor är det värsta jag vet! Såg en i trädgården härom året. Panik. :) Det är kul med utflykter och jag blir alltid inspirerad när någon anna bloggare har varit iväg. Lite deprimerad blir jag när jag läser att odlingsäsongen snart är över men skönt då att det finns härliga inredningsaffärer. Kram!

Guldkant På Livet sa...

Å så många fina ställen du tipsar om, också kulturen i Lund, så mycket fina små vattenhål... och såna inbjudande butiker och cafeer, kombiantionen är bäst! Underbara bilder du visar! Ja, hm.. en torkad råtta, påminner om den jag fann fastkilad i min träsoffa igår, tror katten har lagt den där och jag har inte sett på hela tiden, har nog suttit bredvid den... Huh... Mari.

Lily of the valley sa...

Du och mannen verkar ha haft en trevlig dag. Stackars råtta! Lite bisarrt med en mumifierad råtta..
kram Lily

Maria-Jag blommar sa...

Usch för råttan! Men bullterriern var söt. Härliga utflyktsmål!

Tilde sa...

Nej FY så äckligt!!med råttan

Allt det andra var trevligt, kul med små utflykter, o roligt att du visar oss var ni varit gubben o du!

Lusthuset sa...

Va roligt att du tyckte om Linnea och Tommarp. Butiken hos Linnea tyckte jag också var spännande. Såg du hjärtat som man trär upp på snöre och sätter på paket. Genialt och gulligt, den idén tänker jag "själa". Tommarp är ju också spännande. Gården är mysig, när vi var där regnade det som sagt men det är lite borgkänsla. Utställningen i uthuset var INTE i min smak, gick in och såg råttan och diverse annat och direkt ut igen. Ha det bra. Kram

EVA AGNES sa...

Nej men FY!!! Och detta gäller råttan! Väldigt äckliga djur. Aningen äckligare än mördarsniglar.
Annars var ju din resa sympatisk med besöket hos Linnéas trädgård m.m.
Ska till Helsingborg på lördag och fira min systerdotter som fyller 30 år.
Inte klokt vad tiden går.
Ska försöka komma iväg till Lauritz och kanske även Linnéas trädgård.
Kramar Eva Agnes

Birgitta sa...

Du har flyt på utflykterna och mysiga sådana vad det verkar, men trädgårdspynt av den sorten som du visar här vet jag inte om jag uppskattar i min trädgård, en betongråtta kanske, usch nej inte ens det. Trevligt att följa med ialla fall. Kram

Nette sa...

Ni har verkligen lyckats hitta små
trevliga utflyktsmål, du och "Gubben". Även om råttan var
lite osmaklig så fick ni ju se en del andra fina saker.
Ha det bra...vi hörs.

Lella sa...

Vilka fina bilder du har tagit och man blir klart utflyktssugen :o)
Vill bara tala om att kissen är såå söt, en blandning mellan bondkatt och norsk skogskatt. Längtar tills man får träffa sötnosen igen :o)

Lella sa...

Oj jag glömde skriva att RÅTTAN vill jag INTE ha som bordsdekoration, hhuuuuuuaaaa!!!!
Kram

Signes vind sa...

Verkligen mysiga ställen. Men råttan var ju alldeles gräslig. Vilket öde att ligga mumifierad så på ett bord till allmän beskådan - han måste gjort mycket ont för att drabbas av detta.
Så fint du uppdaterat sidan också. Jag har massor att ta igen på dina två förnäma bloggsidor.

Anonym sa...

Så trevligt jag älskar att besöka såadan ställen kram pimpim

signe sa...

Vilka härliga bilder du visar och fina ställen! Önskar jag hade lite närmare till Skåne!...Kram :)