Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 30 juli 2007

Vrams Gunnarstorp

Vrams Gunnarstorp är ett slott som ligger vid foten av Söderåsen. Det är en vacker 4-längad borg byggd i dansk renässans. Jag tycker det ser ut som ett riktigt sagoslott!

Tyvärr får man inte besöka själva slottet men parken är öppen för allmänheten.

År 1749 stannade Carl von Linné till här på sin skånska resa. Han omnämner speciellt den vackra buxbomshäcken som då var ganska nyplanterad. Så här ser den ut idag. I bakgrunden avenbokshäcken som också fanns på 1700-talet.

Och så här ser avenbokshäcken ut inifrån.


Vrams Gunnarstorp är en lite pärla, väl värt en liten promenad i parken.

16 kommentarer:

Trolda sa...

Håller med dig om att det ser ut som ett riktigt litet sagoslott...=D Fantastisk trädgård och som vanligt tar du så vackra bilder...

Trolda - kramar!

vildänel sa...

Oj vad vackert - vad synd att man inte får besöka slottet oxå.

Smultronstället sa...

Whoho, det såg mysigt ut!

Maria-Jag blommar sa...

Vilket fint ställe!

EVA AGNES sa...

Oj! Här har hänt mycket sedan jag var inom sist.
Vackra blommor som vanligt och så har ni varit i Köpenhamn igen.
Vrams Gunnarstorp ligger det möjligtvis vid Domsten? I så fall har jag varit där. Men inte ens i trädgården eftersom det är bebott.
Kramar Eva Agnes

karin a sa...

Jag var helt säker på att det skulle handla om rosen som fått namn efter slottet när jag läste rubriken men att få se slottet och parken var ju ännu mer intressant. Häftigt att häckarna som var nyplanterade på Linnés tid fortfarande finns kvar. Vackra bilder! Kram!

olivelund sa...

Jättefint ställe!

signe sa...

Åh va vackert!...Visst finns det typ Södra Vram och liknande i Skåne..tror jag har varit där på nån loppis för flera år sen och ville köpa massor..men det är ju lite svårt att flyga med en massa saker från loppis med sig! :)

Hannele sa...

Den berömda Vrams Gunnarstorps buxbomen, som redan Linné skrev om, jag tror jag har en stickling..

Trollmor sa...

Vilken härlig grön promenad!

Monica sa...

Vilken härlig park och vad spännande att den fanns på linnes tid..vilka buxbomar. Huset ser ju fantastiskt ut synd man inte får gå in det är säkert lika spännande inne som utifrån..Kram Monica

hulukvarn sa...

Hej Hej! Det ser ju fantastiskt fint ut. Vilken gång!!!

Ha det fint! kram kram

Signes vind sa...

Den trädgården vore helt OK att ha inklusive trädgårdsmästare. Vackra bilder - som vanligt! Har du fortfarande semester?? el har allvaret börjat:-(

Lily of the valley sa...

Vad vackert! :) kram Lily

Anonym sa...

Vilka fina foto ochså ysigt det såg ut där kram pimpim

Slottsträdgårdsmästaren sa...

Jag har en fråga angående dina fina bilder från Vrams Gunnarstorp. Jag håller på med ett inlägg om buxbom och tänkte höra om jag får låna en bild av dig för att använda på min blogg om jag anger dig som fotograf och länkar till dig?
Hälsningar Slottsträdgårdsmästaren
http://gardener.blogg.se