Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 26 augusti 2007

Bumble Bees

Jag gillar inte getingar men jag är inte särskild rädd för dem. Om en geting kommer flygande, sitter jag lugnt kvar och väntar på att den ska flyga iväg. Oftast känner den med det samma att den här människan är inget intressant utan försvinner till nya, mer spännande mål. Fast det är klart, det finns ju vissa envisa getingar som vill ner i maten eller flyga omkring munnen. Om det kommer en sådan, reser jag mig sakta och går iväg en stund. Häftiga rörelser och skrik skrämmer ju bara upp dem.

Små söta bin får gärna vara i vår trädgård. De brukar surra omkring vår nepeta som står precis intill altanen. På sommaren älskar jag att ligga i soffan och lyssna på surrandet, det är så härligt sövande. Men i år har nepetan inte kommit i gång och det blev inte så många lata dagar i soffan som vanligt...

Humlor är mina favoriter. De är stora, mjuka och vänliga! Därför gillar jag deras engelska namn, Bumbles Bees, som uttrycker precis de egenskaperna.

På min promenad med kameran såg jag några gulliga humlor. De verkar ha vaknat till liv nu i sommaren sista skälvande minuter. Full aktivitet pågår!

Kolla in närbilden - fullt med pollen på benen! Humlan är flitig som ett bi.

23 kommentarer:

Guldkant På Livet sa...

Vilka härliga hummelbilder du har fotat!! Jag håller med dig, hunmlor är gulliga,bara det engelska namnet! Det är däremot inte getingar men jag är inte rädd för dem, jag sitter som du stilla och de skiter i mej såsom jag skiter i dem... : ) Mari.

Trolda sa...

Åh vilka underbara bilder!!! Och så SÖTT du beskriver vår kära HUMLA =D Den är även en favorit här hos mig...Man KAN väl inte annat än att älska denna runda, mjuka och flygande varelse...Och Bara det faktumet att den egentligen är för TUNG för att flyga, men gör det ändå, ger väl lite extra varma känslor för den...

Trolda - ha en fin söndag, och CARRO tog guld...=D

Åsa sa...

Men vilka baktunga.."maskiner" de är.. söta.
Jag tog kort igår på en som satt i rosenskäran..=)
Nepeta tycker jagom..tyvärr gör vår katt det också..platt som en pannkaka.../åsa

Signes vind sa...

Du är verkligen en bra fotograf. Humlebilderna är fantastiska. Brukar ibland vara inne och njuta av dina foton på Flickr.
Är inte så lite avundsjuk på din kamera - har surfat lite efter tips på systemkameror - vill helst ha en Canon - har en kompakt nu men behöver en med mycket bra zoom - och det ser jag ju att din har.
Ha en bra vecka!

Maria-Jag blommar sa...

Flitig som ett bi, det var ju bra! Humlor är de bästa av dessa flygande varelser tycker jag, känns likson fridfullast!

Skrotmaja sa...

Hm...det krånglar för mig. Ville titta in och berömma dina bilder och hälsa att det inte är någon fara - jag gör av princip aldrig affärer med folk jag känner!
Kram : )

Smultronstället sa...

Håller med om att humlor är söta saker, däremot gillar jag inte getingar nämnvärt. Butiken jag besökte ligger i Hälsingland nära en stad som heter Hudiksvall. Besök om du har vägarna förbi, det är det värt!

EVA AGNES sa...

Jätteroliga bilder på det biet. Vad håller den på med??? hi hi hi
Och, vet den om att du är ute med the candied camera????
Kramar Eva Agnes

Lallis sa...

Vilka fina bilder på humlorna. Jag gillar humlor:)
DU är bra duktig på att fota närbilder. *ler*
Kram Lallis

Lusthuset sa...

Jag håller helt med dig. Humlor är riktigt mysiga hade de inte sin gadd så hade de varit riktiga små "gosedjur" ulliga och mjuka som de är. Som små runda mjuka bollar flyger de runt bland blommorna....men tryck inte på dem för det har jag gjort och det gjorde ont och blev svullet och besvärligt men annars är de trevliga. Fina bilder som vanligt. Kram

Lotta sa...

Humlor gillar jag med, men eftersom jag är allergisk mot getingstick och myggbett så blir jag lite lätt panisk när jag hör en geting komma surrandes. Försöker att inte fara upp och springa därifrån, men det är inte helt lätt!

Ha en underbar vecka!
kram
Lotta

Ps Underbara bilder!

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Men vilka härliga bilder du visar i din blogg....duktig du är. Jättemysigt.

Clara sa...

Du vet verkligen hur du ska få mig fast....humlor, jag älskar humlor....de är som små söta flygande nallebjörnar!!! Du har fått många fina bilder i helgen....så underbart.
Vad bra att Clarakanin kom till rätta....tänk att den jäkla kaninen har rymt till dig....sitter där i bästa soffan och knaprar morötter och frotterar sig med två modeller....vilken diva! Och hur har det gått till...ja, hon tog väl Skåne- Expessen naturligtvis :=)
Du kan skicka hem henne när du blir trött på henne....för Woody tänker inte hämta henne, säger han.

Hihi, det är roligt när du är med på mina stolleprov....en stor kram till dig, min kära fotovän!

Malin sa...

Humlor är verkligen söta och med sitt dova bzzzzzz låter de så godmodiga...min som var så rädd för dem då han var en 7 år...fattade inte varför för han älskar alla djur...verkligen alla...Han hade precis fått beskedet att han var pälsallergiker (då inte nu) och det kom fram att han trodde att Humlor hade päls...och var rädd att han inte skulle tåla dem för detta...

Kramar från Malin

moderncountry sa...

Så herlige beskrivelser av disse små summe insektene :) Ja, humler har et koselig navn og flotte bilder du har tatt av dem! Er Getingar bier på Norsk? De er jeg ikke redd for, men vepser derimot. Kanskje fordi jeg alltid vet å enten sette meg på dem, eller tråkke på dem, AU!

Monica sa...

Vilka fina bilder på humlorna man vill ju kela med dem de ser så mjuka o goa ut..=), kanske inte att rekomendera.. När solen gassar på blir aktiviteten stor bland bin, humlor och fjärilar.. de tar väl ett sista tag nu innan hösten.. lite vemodigt också. Gillar dem på avstånd men är inte heller den typen som skriande springer när de råkar landa eller flyga omkring mig.. bäst att ta det lungt då brukar de tappa intresset finns väl de som luktar mer sött kan jag tänka =, ha det got..Kram Monica

Tingeltangel sa...

Makalösa bilder! Vad sa du till humlan för att få den att posera så där... Jag har varit på Flickr och dreglat över dina rosbilder också. Jag säger det igen. De är osannolikt vackra.

Birgitta sa...

Du är en sann insektsvän, har rätt inställning till de små liven. Och sedan har du gjort dem all rättvisa i dina underbara bilder, så sköna och vackra. Jätteroligt att se dessa betraktelser. Kram och ha en bra vecka.

Trollmor sa...

Vad glad jag blev när jag fick se dina underbara humlebilder!
Nästan så att jag ville stryka lite försiktigt över den mjuka ryggen ock klia lite mellan vingarna :-)
De är mina favoriter också.
Jag blir så lycklig varje år när jag får se den första humlan komma surrandes!
Härlig närbild på pollenbyxorna.
Kram

olivelund sa...

Jag håller med dej där att humlorna är fantastiskt gulliga och gosiga! Idag när jag fotade humlor i trädgården ropade jag " åh va fin" "vilken gullig" Så tvååringen tyckte att de verkade så gulliga att han ville ta dem i handen och krama dem....
Du har jättefina bilder på humlorna och så häftigt att se när de är helt täckta av pollen!
Kram från en annan bumblebee-fan!

karin a sa...

Närbilder är kul - det får en att upptäcka nya detaljer! :) Jag håller med dig om att bloggandet har bidragit till ett helt nytt fotointresse. Visst är det kul! Jag har också funderat på flickr...

Hoppas du får en bra (och lite lugnare vecka)! Kram

VÅRT NYA HEM sa...

Vilka fina bilder! Jag håller med, humlor är bara söta!
Kraaam!

signe sa...

Åh så vackra bilder!..humlor är söta! :)