Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 8 augusti 2007

Kontraster

Jag älskar färger och olika nyanser och skulle tycka världen var ganska tråkig om det inte fanns färger överallt. Ibland vill man ha mycket färg omkring sig, ibland vill man ha lugna bleka toner.

Det är precis som med människor - det finns färgstarka personer och de som är lite mer tillbakadragna. Och alla har något bra att bidra med.

Därför är mitt hem, precis som min bekantskapskrets, en blandad kompott.

I måndags hade vi kräftskiva tillsammans med mina föräldrar. Det blev en färgstark fest med rött som bas. Dessutom hade vi väldigt trevligt med många goda skratt trots myggor och avbrott för snigeljakt!

Tisdagen blev en lite blekare dag (vad nu det kan bero på...). Solen gassade och det var skönt att bara ligga under markisen och läsa. Roade mig med att göra ett helt vitt stilleben för att illustrera dagen.


Idag, onsdag, ska vi iväg och hämta vår nya bil. Det blir en färgrik dag för bilen är blåare än blått.

12 kommentarer:

VÅRT NYA HEM sa...

Kräftorna ser verkligen supergoda ut å vad fint ni har dukat!! Jag gillar vitt väldigt mycket men gillar också att sätta till färger efter årstid och humör. Ditt collage i turkosa färger var så himla fint! Vad duktig du är!! Ha en skön dag! Kram Jenny

Signes vind sa...

Funderar också mycket på det här med färg och kontraster. Läste om Gudrun Sjödén där hon sa att "För mycket vitt gör människan orolig" - kanske är det så. Jag vill i alla fall omge mig av både färg och det mer vita, bleka, beiga.
Du gör fantastiska inlägg som vanligt - hinner bara inte kommentera alla nu i sommartider, hoppas jag sköter mig bättre under hösten. Men du skall veta att jag njuter av det du gör!

Lotta sa...

Det är härligt med färger, även om jag börjat förvandla mitt hem till vitt. Men jag klarar inte av när det bara är vitt, sätter gärna in en färg här och var.

Underbar bild på kräftorna!

Ha en härlig blå dag!

kram Lotta

Ps Jag länkar till dig, är det ok?

Guldkant På Livet sa...

Vilket härligt inlägg med vackra bilder!! Så gott & inbjudande foto det var på kräftorna!! ja, jag håller med! Jag är en rätt så "färgstark" person, gillar SÅÅÅ mycket i livet o kan inte bara hålla mej till en smak/stil/parfym/maträtt/färg/inredningstil osv... MEN, visst faller jag mest för den lantliga , ljusa & bonderomantiska stilen men det hindrar mej inte fr att göra en färgglad dukning då och då, det är ju så himla kul!! Tack för inspiration och nejdå, du får gärna stanna i min glasveranda, det blir trevligt, då dricker vi vin o pratar färg!! Ha en härlig dag i solen! Mari.

Lina sa...

Vilket underbart kräftfat!!!

Lily of the valley sa...

Visst hade det varit tråkigt om allt varit i vitt. :{ Färger förgyller tillvaron. :)Livet blir så mycket roligare då. :D Dina bilder är väldigt vackra, den röda är verkligen läcker. kram

monica sa...

Färger är spännande och jag gillar olika färger beroende på årstid och lite annat..Agua som du visade i förra är ju urläckert den här tiden på året.. Och nu i kräfttider så kommer rött..tänk så häftigt man kan duka till fest bara genom olika dukar, servetter och porslin. Jag är nog likadan med hemmet..har gärna neutralt i basen och sedan kommer färgerna..mycket lättare för då kan jag byta ut efter humör och årstid..jag är nog väldigt färgkänslig..och ombytlig =)

Maria-Jag blommar sa...

Fint skrivet och illustrerat om färger, kontraster och människor!

Smultronstället sa...

Du har helt rätt ang det där med färg. Jag tycker det är så snyggt med vilsamt vitt hos vänner och på bilder men jag behöver färg också för att få en balans. Tur att vi alla är olika (och får vara det) Ha en bra dag! Kram=)

Trolda sa...

Visst har man lust och behov till FÄRG emellanåt! Din dukning i rött ser bara SÅ inbjudande ut! Det vita är fint också, och salt o pepparburkarna är ju OERHÖRT söta =D Själv är jag nog en "varm" färgmänniska...Gillar brända toner, grönt, terracotta, varm gul, rött, m.m.m....Det blev visst en hel del färger...=D (Och vitt är fint oxå) Lycka till med "Blue Pearl" nu då - KUL med nu bil!

Trolda - kramar

Clara sa...

Ett mycket vackert inlägg! Färger ....vad skulle vi göra utan dem!!

Skrotmaja sa...

Kul, hoppas den var kul att köra :)

Nu finns bilder ute. Och svaret är nej, de ville aldrig ens försöka spricka. Jag tror lösningen är vilken borr man köper...och kanske lite flax också, hrm...jag menar skicklighet så klart ;-)