Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 17 augusti 2007

Årets ros?

Nu när min semester är slut och det finns ett slags vemod i solljuset, är det dags att börja tänka på sommaren som har gått. Länge kändes det som om sommaren skulle komma, nu är det som om den knappt har varit här...

På jobbet rullar allt på. Full fart med det nya men samtidigt finns det gamla, ouppklarade kvar. Därför kändes det som om jag inte varit borta alls när jag kom tillbaka.

Sommaren för mig handlar mycket om rosor (som ni säkert har förstått). I år blev det lite si och så med rosorna. Det positiva var att de blommade under en lång tid och att vissa rosor trivdes väldigt bra med det grå vädret. Och rekordtidig start för blomningssäsongen - redan i första veckan i juni!

Det negativa var att regnet gjorde att somliga rosor inte orkade slå ut eller att blommorna bara förvandlades till en massiv gegga. Dessutom regnade och blåste så många dagar bort att vi inte fick njuta av rosorna innan blomningstiden var över.

Men det kommer en sommar igen. I väntan på den, tänkte jag utse årets ros. Jag har valt ut några rosor och har faktiskt redan en favorit men det hade varit roligt att höra vad ni tycker. Här nedan kommer kandidaterna till utmärkelsen

Årets ros i Poppins trädgård

Om du klickar på kandidatens namn, får du se fler bilder av rosen och kan även läsa lite om den. Och glöm inte att man kan klicka på bilderna för att förstora dem.

A Shropshire Lad

**********************************************************
Ghislaine de Féligonde

**********************************************************
Comtesse de Lacépède

**********************************************************
Charles Austin

**********************************************************

**********************************************************
Constance Spry


**********************************************************
Vore kul om ni tyckte till om vilken ros som har varit vackrast!

Idag har jag tagit mig en ledig dag - mjukstart på jobbet :) - och jag ska ta fram staffliet och måla lite. Det har inte blivit så mycket av det på semestern som jag hade planerat.

Hoppas alla får en trevlig helg! Själv ska jag på bokklubb och Trädgårdsgillet i Landskrona.

26 kommentarer:

karin a sa...

Omöjligt att välja; själv är jag nöjd med första året med Ghislaine men A Shropshire Lad var väldigt vacker. Rosa Mundi är en klar favorit som jag ännu saknar. Låter som en trevlig helg. Kan man räkna med nya boktips framöver? Kram!

Haddock sa...

Eftersom jag sett rosorna i verkligheten så röstar jag på Rosa Mundi som har haft ett härligt år!

Lotta sa...

Mycket svårt val, älskar alla rosor, men valet fallet ändå på Rosa Mundi.

Så du ska till Landskrona, det låter trevligt. Där är jag född och uppvuxen. Flyttade därifrån för 10 år sedan. Men jag återkommer ständigt, jobbar ju där!

Ha en härlig helg!

Kram
Lotta

Trollmor sa...

Åh vilket svårt val, de är så vackra allihop.
Det stod mellan bondpojken och Charles Austin, och det blev till slut den senare som fick bli favoriten.
Ha en trevlig helg bland blommor & böcker!

Clara sa...

Usch vad svårt du gör det nu Poppins....måste man välja...hmmm, då får det bli Charles Austin.
Suck...jag hatar att välja får beslutsångest!!!
Jag ser med spänning fram emot dina målningar!!! Ha en skön helg....skönt med en liten mjukstart :=) Kram

EVA AGNES sa...

De är väldigt vackra allesammans. Var och en på sitt sätt.
Svårt att välja en men det får bli Ghislaine de Feligonde.
Kramar och ha en underbar helg
Eva Agnes

chatrine sa...

For noen aldeles vakre roser du har i din hage! Tusen takk for titten i bloggen din:)
Ønsker deg en riktig god helg!

Hilsen Chatrine

Lallis sa...

Åh, nä men åhhh!
Jag gillar den första rosa rosen skarpt!!!
Kommer såklart inte ihåg vad den hette, glömsk som jag är:s
Jaa.. sommaren känns inte som om det varit här direkt, tyvärr så det blir kke en kämpig vinter.
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Signes vind sa...

De är ju fantastiska - liksom fotografen ;-) men efter lång tvekan och besök på varje ros-sida så har jag bestämt mig för :
COMTESSE DE LACÉPÈDE
Skönt att du fått en ledig dag - man måste ta det lite lugnt i början. Ha en trevlig helg kram / Lotta

Lily of the valley sa...

Jag är mycket förtjust i A Shropshire Lad, så jag röstar på den. :)
Hur var John Taylors invigningstal?
Ha en skön helg
kram Lily

olivelund sa...

Jag röstar på Charles Austin och önskar dej en riktigt mysig helg!

Guldkant På Livet sa...

Så plågsamt, att välja!? Vilka gudomligt vackra bilder du har tagit!! Men, ok, den första, de två vita-lila snygga och så charlesrosen gillade jag, det var väl nästan alla va, dumt att fråga mej ... Jag kan nästan känna den ljuva doften av dem... Ha en skön helg!! Mari.

Lusthuset sa...

Jag väljer Comtesse de Lacépéde eftersom jag är förtjust i vita rosor och skulle gärna vilja ha en vit ros i min trädgård. Rosa Mundi är inte helt fel heller. Kram

Lily of the valley sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lily of the valley sa...

STORT GRATTIS till 10 000-strecket!
kramiz

Tingeltangel sa...

Fy så svårt det är. De är ju alla nästan osannolikt vackra. Och du har fotograferat dem så fantastiskt. Jag har i alla fall bestämt mig för att rösta på bondpojken. Han är aningen enklare i stilen och inte lika svulstig som de andra och det tilltalar mig. Ha det fint på dina utflykter i helgen.

Trolda sa...

Vilket trevligt inlägg =D Vad duktig du är! Jag väljer mellan Ghislaine de Féligande och den vackra Charles Austin...Eftersom jag blev förälskad i Charles under min semesterresa till Danmark får det väl bli den...Men den andra är så fin också...Hmmm, kan man inte välja TVÅ!?! =D

Låter som du får en härlig och trevlig helg!

Trolda - kramar!

VÅRT NYA HEM sa...

Oj, vad svårt - alla är ju sagolikt vackra! MEN om jag ska utse en favorit så blir det A Shropshire Lad! För min del suger jag åt mig av dina rostips efter mammas och min framfart i rabatterna finns det nu plats för lite nya växter och roser är vad jag bl a har tänkt att fylla på med! Ha en fortsatt skön helg! Kraam!

Åsa sa...

Ja alla rosor är vackra för mig.. men constance spry (eller hur den nu stavas..=))har jag sett hos en kompis så den föll jag för där o här med..=)
Ja alltid bra med mjukstart..jag började också med ledig dag..=)/åsa

Smultronstället sa...

Vilka härliga rosbilder! Jag gillade nog Charles Austin bäst tror jag, äv om alla var vackra! Ja visst är vi riktigt beroende av teknik och datorer, jag får spunk om jag inte får gå ut på internet minst 1ggr/vecka (fast eg ännu oftare;)). Ha en bra helg! Kram

Maria-Jag blommar sa...

Jag känner som du om sommaren, kom den alls eller?!
Jag röstar på någon av de vita rosorna!

Hannele sa...

Så fina bilder, här har det varit ett fanstastisk rosår, med dofter, inte ett skadesjur.

Cornelias Country Corner sa...

Comtesse de Lacépède absolut. Underbar!!! får jag låna den bilden till min blogg? Kram!

Malins-Kuriosa sa...

Oj så mycket vackert...kanske kan du lura ut vad det är för ros jag har med på min blogg...Fast egentligen så spelar namnet inte så stor roll för mig...rosen är lika vacker utan och rent av mer spännande...vet att det är vedmodigt just nu..pendlat liksom...tar sin lilla tid i att vänja sig av med ledigheten...
Kramar på dig från Malin

Monica sa...

A Shropshire lad, jag är såå svag för rosa men även vit det är så svårt att välja, Ghislaine de Féligonde underbar den också.. där har du mina val 1, 2 o 3.. men kanske tvärtom ..3, 2 o 1 eller.. ja du ser velemaja nr 1, men alla är ju så vackra..=) Kram Monica

Elinsstuga sa...

Jag föll nog pladask för Ghislaine de Féligonde,så jag sätter nog den som nummer ett. Annars är de vackra på sitt sätt allihopa. Tillsammans blir det så vackra färger. Kanske jag sätter CharlesAustin på andra plats?? Skiftar den verkligen så i färg?