Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 10 augusti 2007

Tjolöholm

Strax utanför Kungsbacka ligger det vackra slottet Tjolöholm. När vi åkte till Göteborg stannade vi på vägen. Och det visade sig att slottsbesöket blev en av höjdpunkterna på vår semester.

Längst ute på en halvö ligger denna fantastiska skapelse. Byggt så sent som vid sekelskiftet 1900 och helt i engelsk tudorstil.

Historien bakom det här slottsbygget visade sig vara väldigt spännande. Den engelskättade James Fredrik Dickson från Göteborg ville bygga sig ett nytt sommarboende vid Tjolöholm där han startat ett stort stuteri.

Eftersom både han och hans fru Blanche (också hon en Dickson, kusin till JF) hade sina rötter i Storbritannien ville de gärna ha en bostad som reflekterade detta. Vid slutet av 1800-talet var engelsk renässans (tudor) väldigt modernt - tänk på William Morris och hela Arts- and Craftsrörelsen. Därför beslutade man sig för att uppföra ett slott i denna stil.

Flygeln i korsvirke här nedan är tjänarnas bostad, idag bor trädgårdsmästaren där. Jag hade gärna tagit över det jobbet.

Precis vid byggstart, blev JF skadad i fingret. Ett enkelt skärskår som uppkommit vid en vild fest. Men eftersom man förband såret med staniolpapper från en champagneflaska, gick det inte bättre än att han fick blodförgiftning och dog. Kvar fanns Blanche Dickson som ensam skulle ta hand om hela slottbygget.

Nu gjorde hon det med bravur. År 1904 stod huset färdigt men redan två år senare dog Blanche Dickson på hemfärden från Ceylon där hon besökt släktingar.

Slottet gick i arv till enda barnet, en dotter som gift in sig i den adliga familjen Bonde. Sakta förföll slottet och såldes till sist till Kungsbacka kommun. Nu har slottet renoverats och återställts till sin forna glans.

Tyvärr fick man inte fotografera inomhus. Huset är helt möblerat och fylld av vackra detaljer. En guide visar runt och berättar den spännande historien - det tar en timme.

Jag som älskar historia och William Morris blev helt förälskad i slottet. Här hade jag kunnat tänka mig att bo. Lite stort förstås, det tar tid att städa :) Men fru Dickson var modern och inhandlade en av de första dammsugarna. Men det verkar vara lite jobbig att använda eftersom den väger ett ton och måste forslas fram med hästar. Ifrån vagnen dras sedan en 40 meter lång slang in genom fönstren. Nej, det är nog bäst att hålla sig till sin lilla Electrolux i sitt lilla hus :)

Fru Dickson byggde ett masoleum i parken precis vid vattnet till minne av sin man. I mitten av 1900-talet rasade taket in och byggnaden revs. Kvar finns denna marmorängel, nu inspärrad i en glasbur.
Förutom slottet finns det också en statarby någon kilometer längre bort. Här lät fru Dickson bygga bostäder för arbetarna på godset. Det fanns skola och sjuksköterska. En kyrka i skotsk stil vaktar över byn. Själva husen går i gammal svensk stil i rött och vitt.

Eva-Marie Liffner har skrivt en roman som handlar om byggandet av Tjolöholm: Drömmaren och sorgen. Den ska jag läsa nu.

13 kommentarer:

vildängel sa...

vilket underbart slott - det kommer att stå på min vill-göra-lista nästa gång vi tar en bilsemester neröver. :)

Trolda sa...

Visst är det vackert! Jag var där för många år sedan på JULBORD med tillhörande LUCIATÅG...Luciatåget stod uppe på "balkongen" och sjöng först, för att sedan långsamt skrida ner mot matsalen och oss gäster. Hela slottet var upplyst av stearinljus och stämningen var magisk...Maten var utsökt och borden dignade...Ute yrde snön och övernattningen innebar ett uppvaknande till kritvitt landskap...Oj,oj,oj....hade nästan GLÖMT detta..Tack för påminnelsen =D

Trolda - kramar! (kul att se det i sommarskrud också=D)

VÅRT NYA HEM sa...

Oj, vilken spännande historia! Slottet verkar helt sagolikt vackert! Tänk så mycket det finns att se i vårt avlånga land! Kramen!

Tingeltangel sa...

Vilka underbara bilder och vilken fascinerande historia. Fint att kommunen tagit ansvar och rnoverat slottet.... Jag inser att jag skulle behöva minst dubbelt så lång semester för det är så mycket man aldrig hinner se.

Signes vind sa...

På Tjolöholm har jag varit många gånger. De har julmarknad i slottet varje år och det är fantastiskt att gå från rum till rum och titta på hantverk men mest insupa atmosfären.
Ofta anordnas det konserter i parken också. Jag har inte läst Liffners bok men hört att den ska vara väldigt intressant - har inte ni haft den i bokklubben?
Det är så vacker natur och vacker utsikt från slottet också - min barndoms somrar tillbringade jag någon mil därifrån - så jag älskar den trakten av Sverige.

Trolda sa...

Vi övernattade PÅ Slottet - naturligtvis...;) I ett dubbelrum, jag o Sambon. Lyxigt värre med andra ord =D Jag blev bjuden av min dåvarande chef på julbord med övernattning...Ibland skall man ha tur....=D Nu blir det baaaaad...=D Ha en fortsatt fin lördag!

Trolda - med LYXvanor...=D

Birgitta sa...

Trevligt att få komma tillbaka och titta igen, var där för några år sedan och fascinerades av huset och trädgården, vattnet. Vilket vacker marmorängel, skulle gärna vilja ha en sådan. Kräftskivan verkade trevlig och vilken urtjusig bild på kräftorna. Kram och ha det gott.

Solkatter & dammråttor sa...

Ja,där har jag varit....det är verkligen vackert där....många fina fotomotiv.
Ha en fortsatt trevlig helg!Kram!

Lily of the valley sa...

Oj, vilket slott. Härliga bilder. Jag skulle gärna varit trädgårdsmästare där om man får bo i det tjusiga huset. Vi kan ju turas om ;)
ha en härlig kväll
kram Lily

Lilla B sa...

Det är verkligen värt ett besök! Och den schangdobla duschen, sen! Och nersänkta badkar och centralvärme.
Oerhört framsynt av Blanche Dickson.

Mimmi sa...

Spännande, jag älskar också historia, gärna kombinerat med arkitektur! Blir sugen att åka dit... KRAM

Trollmor sa...

Vilket slott! Och trädgårdsmästarens boning går inte av för hackor det heller ;-)
Det är alltid lika roligt att få ta del av dina utflyktsmål och vackra bilder.

signe sa...

ojojoj...vilket pampigt ställe!..spännande läsning oxå! :)