Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 19 augusti 2007

Trädgårdsgille

I helgen var det Trädgårdsgille i Landskrona. Det var trevligt att besöka - fint väder, mycket folk och mycket vackert att titta på. Trädgårdsmarknaden inledde mig i frestelse många gånger men jag lyckades stå emot och kom hem tomhänt.

Det såldes mycket trädgårdsdekorationer. Rost förstås men även svart och vitt smide. Såg fina runda blombrickbord på metallben som påminde om det som Lily köpte på loppmarknad. Betong och taklökar är absolut en het trend inom trädgård. Det visste vi ju redan men här fanns bevisen, överallt fanns varianter på temat.

Här nedan i en kombination som påminner om en härligt bakelse eller tårta:

Det fanns förstås även en skördeavdelning med matvaror:

Sedan fanns det förstås växter, t ex Cedergrens från Råå som var på plats med ett stort urval av klematis och Svenska pelargonsällskapet som visade upp pelargoner.

I vallgraven kunde man beskåda nio flottar som tävlade om att vara vackrast. Min favorit gick i svart/rött/gult och hade temat fåglar i trädgården. Gröna bönor heter de som stod bakom designen.

Alla flottarna hade olika teman, t ex kräftskiva:

Putte i Blåbärsskogen:

Vinnare blev den här romantiska flotten i rosa och vitt från Växthuset i Tullstorp:

Den härligt goda gräddtårtan ser ut att vara gjord av prästkragar.

**********************************************************
Tack för alla kommentarer till förra inlägget om årets ros i min trädgård. Återkommer till det i veckan som kommer.

Ha en bra vecka!

23 kommentarer:

Tilde sa...

Landskrona , det är en härlig stad, så mysigt ni ser ut o haft det där i helgen.Du målar ,,nu måste du visa lite vad du gjort!
Jag är nyfiken.

Trolda sa...

Åh vilken trevlig tillställning det verkar ha varit =D Och din flott-favorit blir nog min också...ÄLSKAR ju fåglar...=D Och betong o taklökar är ju bara SÅ snyggt...Ha en fin kväll!

Trolda - kramar!

Signes vind sa...

Åååå vad jag önskar att jag hade fått vara med. Verkar ju så läckert! Men att du lyckades med att inte köpa något är ju helt otroligt. Jag hade gärna köpt ett betonghjärta - så fint!
Ha det så gott under arbetsveckan! Kramar Lotta

karin a sa...

Det var mycket inspiration på de bilderna! Hade mer än gärna besökt trädgårdsgillet jag med. Har i alla fall besökt två otroligt spännande trädgårdar idag. Ha det fint! Kram!

Trollmor sa...

Vilka härliga & inspirerande bilder!
Jag är också imponerad över att du inte fick med dig något hem. Det brukar vara svårt när man strosar omkring bland växter & trädgårdstillbehör annars.
Löktårtan frestade mig, så den måste jag nog allt provlaga ;-)
Så rolig tävling med flottarna.
Kram

Maria-Jag blommar sa...

Vad roligt att de hade inrett flottar!
Jag vill ha en sådan där betongkruka med vågig kant, det tycker jag är jättefint!

moderncountry sa...

Hei gumman!
SÅ synd med de fine røde stolene du fant men som du ikke kunne ta med hjem, uff..ja, jeg vet hvor ille det er hvis man finner nor man virkelig forelsker seg i og man må bare la det ligge ;(
Men, det ser ut som du har kost deg i helgen som var, og for noen underbare bilder! Gud, det er jo ikke sant, så herlig med det fine bordet og rødrutete duk. Man kan nesten føle man er der og koser seg gløgg ihjel. Jeg skulle ha vært der! Klemmer

Lotta sa...

Vad härligt att du hade en skön dag i Landskrona.

Växthuset i Tullstorp besöker jag ofta. Jag är uppvuxen bara en liten, liten bit därifrån, i Säby.

Ha det gott!

Kram
Lotta

Clara sa...

Det här var det härligaste inlägget jag sett på länge......vilket underbart ställe och vilka bilder du tagit!!! Den där fågelskrämman är jag ju förälskad i sedan ett par dagar....:=) Kram

Elinsstuga sa...

Vad härligt med trädgårdsgille såhär i augusti. Förr i tiden brukade man ha marknader vid skördetider, det är kanske lite åt det hållet kan jag tänka mig!
Lämnade en liten kommentar om dina vackra rosor...

Hannele sa...

Fina bilder, så mycket mysiga ting.

Åsa sa...

Vilka fina bilder..o med betong..=) som jag ju är galen i känns det som.../ åsa

Tingeltangel sa...

Wow, vilka bilder. Och vilken häftig utställning det verkar vara. De där flottarna är ju så underbara så det är inte sant. Svårt att välja någon framför de andra... Jag log när jag läste din kommentar till min sommarsummering. Lite trassligt blev det men jag tror jag förstår hur du menar... Jag åker till Skåne på fredag. Vi skall gå på bröllop där. Jag hade önskat att vi skulle hinna besöka något av de spännande ställen du skrivit om i din blogg men tyvärr kan vi nog inte få in det i planeringen. Det får bli fler Skånebesök istället.

Kattfot sa...

Vilken härlig tillställning och fina bilder! Taklöks"tårtan" var ju riktigt läcker :-)

sara sa...

Fina bilder. Betonghjärtanen var underbara!

signe sa...

Åh det verkade trevligt!..vilka superfina betonghjärtan! Den där tårtan såg ju läcker ut! :)

Mia sa...

Å vad mycket snyggt, attans att inte jag var där!

Smultronstället sa...

Vad mysigt du verkar haft, kunna strosa runt och titta på vackra saker. Och jag som trodde att jag var ensam om att inte helt gilla de läskiga små djuren*hihi*

Lallis sa...

DÄR hade jag velat vara!
Kul:)
Kram Lallis

Lena Bekkholt sa...

ååååå,her var det mye fint,flott blogg:-)

VÅRT NYA HEM sa...

Men du så mycket fina grejer! Där skulle man ha varit... är detta en årlig tillställning!?? Kanske man kan tajma ett besök nästa år... Ha en skön vecka! Kraam!

Birgitta sa...

Härligt trädgårdsgille du har varit på, det är underbart med allt det prunkande som tillhör sensommaren. Flottarna var en kul idé och vilken fantasi och skaparlust.Jag kan väl erkänna att jag hoppat på trenden med taklök och betong i år. Fina bilder. Och du, att välja någon av dina vackra rosor till favorit är en omöjlighet för mig, alla är så förtrollande. Suck! Ha det gott.

Nette sa...

Så fina bilder på trädgårdsflottarna.
Har tipsat en av skaparna av den
ena flotten som jag arbetar tillsammans med att gå in på din blog och titta.