Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 30 augusti 2007

Vanor och ovanor

Har blivit ombedd av några bloggvänner - Signes vind, Trolda och Taklyftet -att berätta om 8 ovanor och vanor som jag har.

Så lätt, tänkte jag först, men när jag verkligen tänkte efter, visade det sig vara lite svårare. Dels för att jag naturligtvis inte har några OVANOR ;D, dels föratt mina vanor verkar vara så tråkiga att de är inget att berätta om.

Och mina riktigt fula ovanor (som jag alltså inte har, haha) tänker verkligen inte hänga ut på bloggen... Så ni som hoppas på några smaskiga avslöjanden, sorry...

Nåja, till sist lyckades jag i alla fall få ner några typiska vanor/ovanor, de flesta ganska tråkiga:

1. Jag vill alltid läsa delarna i min morgontidning i rätt ordning. Börjar med del 1, sedan del 2 osv, och jag blir riktigt störd om mannen stjäl den del som står i tur. Jag tillhör också de som tycker att man inte får börja på nästa lager i chokladasken förrän man har ätit upp alla i översta. Dessert förtjänar man bara om man har ätit upp middagen, osv.

2. Jag är alltid ute i god tid. Hatar att vara sent ute och väntar hellre i tjugo minuter än kommer 2 minuter för sent. Eftersom jag är gift med en tidsoptimist som nästan alltid kommer försent, orsakar det en hel del besvärligheter. Men vi håller fortfarande ihop efter 23 år...

3. Jag gillar cykelsport och följer Tour de France på TV i juli oavsett om solen skiner eller om regnet öser ner. Följer även skidskytte och älskar att titta på långa skidlopp som Vasaloppet och 5-milen i Holmenkolmen.

4. Jag måste ha böcker runt omkring mig och jag läser massvis. Tur nog är mannen likadan vilket innebär att vi kan sitta vid matbordet försjunkna i varsin bok eller tidning utan att det stör den andra.

(Gäsp, vad trist, förstår om ni har somnat vid det här laget)

5. Jag tillhör de där ordningssamma personer som ibland kan ha kaos omkring sig utan att det stör. På mitt skrivbord på jobbet ligger papper i en salig röra, men jag vet exakt var varje litet gem ligger. Och alla mina dokument och register på datorn är i perfekt ordning. Hemma är det oftast kaos i garderober och förråd. Däremot är det ordning och reda på hyllor och bord - böckerna i bokhyllan står i bokstavsordning och skivorna är sorterade efter musikstil.
Städning är det värsta jag vet, men när jag väl tar tag i det är jag petnoga. Jag kan försjunka i små detaljer som om det vore livsviktigt att just dessa blev kliniskt rena.

6. Jag är datorberoende. Först sitter jag ganska mycket vid datorn på jobbet, sedan sitter jag minst någon timme vid datorn hemma. Däremot avskyr jag mobiltelefoner. Min är bara till för att jag ska kunna ringa vid katastrofer. Jag vill absolut inte vara nårbar alltid och överallt. Överlag gillar jag att göra saker och ting för hand och är lite skeptisk till många finurliga prylar och maskiner. Hemma hos oss klipps gräset med vanlig hederlig gräsklippare och disken diskas för hand.

7. Jag kan inte skilja mellan höger och vänster om jag ska säga det snabbt. Detta har lett till många irriterade ögonblick i bilen. I stället pekar jag nu för tiden åt rätt håll. Däremot vet jag alltid var jag har norr och söder vilket gör mig till en bra kartläsare.

8. Vad min man retar sig på hos mig: jag låter den använda melittapåsen vara kvar i kaffebryggaren, jag stiger upp på morgonen med ett leende på läpparna, jag vill vara ute i god tid, jag vill ha fotmassage på kvällarna, jag vill inte äta kakor lika ofta som han, jag äter upp all choklad som finns i huset, jag vill inte ha på AC:en i bilen för mycket (då får jag problem med öronen), på restaurang beställer jag hellre förrätt än efterrätt, mina kläder ligger framme i dagar i sovrummet, jag kan vara en riktig retsticka, jag vill alltid ha ytterdörren låst, jag har bättre lokalsinne och kan inte skilja mellan höger och vänster...

Hoppas att fler vill tänka efter på sina vanor/ovanor och dela med sig till oss andra. Det är ganska kul att själv tänka efter och så lär man sig något nytt om sina bloggvänner.

Plommon, söt fina plommon. Mums!

22 kommentarer:

Trolda sa...

Åh vad kul att få ta del av dina vanor Poppins! Och jag anade väl att du är en glad, liten retsticka emellanåt...=D Härligt att höra om din organiserade oordning också, och dina emellanåt pedantiska ingrepp i hushållet...=D Och visst är det kul att "lära känna" varandra lite bättre i det vardagliga livet! Härligt att du ville dela med dig, kramar!

Trolda - =D

Haddock sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Haddock sa...

Vadå tidsoptimist ???

Retsticka... ja ni skulle bara veta...

Man skulle kanske komma med några smaskiga avslöjanden här....!

Lotta sa...

Vad roligt att få läsa lite mer om dig! Kände igen mig i en hel del! Jag är också väldigt noga med att komma i tid t ex.

ha det gott!
Kram
Lotta

dentatuerademamman.com sa...

Jag gör väldigt ofta så när ska visa vägen i en bil, säger höger och pekar vänster. Det är skitsvårt , tur att jag har skaffat mig ringar. Hm. kanske var det en omedveten tanke: meningen med att gifta sig är att jag ska kunna peka åt vänster och säga rätt... :)

Signes vind sa...

Jag visste väl att vi skulle få några fler pusselbitar av dig. Denna utmaningen var ganska kul tycker jag - säger en del vad man tar upp.
Vi är lika på vissa områden och inte alls på andra - kul tycker jag.
Plommonen ser underbara ut - grannen har tagit ner sitt plommonträd där jag alltid pallade underbara Viktoriaplommon så nu får det bli torget - och det är verkligen att köpa grisen i säcken.
Dina ser verkligen delikata ut.
Må så gott / Lotta

Jenny sa...

Hallå så tråkig är du inte, och det är som du säger kul att få en liten inblick hur andra tänker och fungerar.
Önskar att jag hade haft några plommon i år men nästa alla karten trillade av i våras... suck.
/taklyftet

Tingeltangel sa...

Åh Poppins, så roligt att få några pusselbitar till att lägga! Måste säga att jag blev uppriktigt glad att läsa det där om höger och vänster. Jag är exakt likadan och jag har alltid trott att det bara är jag som är sådan. Det är samma sak om jag kör och maken säger "Sväng vänster". Då blir jag ofelbart stressad och svänger höger... Jag är övertygad om att du är en mycket charmig retsticka. Eller hur tidsoptimisten?... Önkskar dig en skön helg. Kram.

karin a sa...

Det är så kul att läsa om alla bloggares vanor och ovanor. Det är slående så många likheter det finns. Jag är t.ex. precis som du när det gäller ordning och kaos. Jag är egentligen pedant men stör mig inte på högar om jag vet vad som finns i dem. :D Ditt cykelintresse kände jag ju till sedan tidigare och i sommras kikade jag faktiskt då och då. Det är lätt att fastna när det är spännande.

Vilken härlig plommonbild! Jag önskar verkligen att vårt plommonträd ville bära frukt. Det är ju så gott. Ha nu en riktigt fin helg! Kram!

Malin sa...

Hi hi..jag har skrivit mina egna och läst andras ovanor en lång stund nu...jädrans så mänskliga vi är...
Gillar din inställning till mobiltelefoner...skaffade min när jag hade gått vilse i skogen ett antal gånger...men ungarna är vansinniga och säger "va ska du ha en telefon till när den aldrig är på..."...Jag går ju ut för att vara i fred - vill jag ringa så stannar jag ju inne o gör det...jädrans påfund att vi allti ska vara nåbara...vill inte...Nu blir jag nästan upprörd över hur det har blivit...

Kramar på dig från Malin

Lily of the valley sa...

Kul att läsa om dina vanor/ovanor.
Jag ler igenkännande på visa av dina vanor. Jag har en organiserad röra på mitt skrivbord. Jag är en pedant egentligen men har fått lägga något på hyllan ;)Är hellre ute i god tid om jag ska något. Vill också läsa tidningen i "rätt" följd. Kan vara en petsticka precis som du.
Tack för erbjudandet!
Jag tar det lugnt i helgen. Jag har överansträngt min axel och arm.

trevlig helg
kram

olivelund sa...

Det var ingen tråkig läsning, jätteroligt att få veta mer om dej! Satt och fnissade när jag läste att du inte kan hö/vä snabbt, men alltid har koll på vädersträcken! Jag är precis tvärtom. Och jag önskar att jag skulle veta det där med vädersträck bättre, förstår inte varför det är svårt.... Iallafall kul o intressant läsning! Ha en trevlig helg kram!

Dubbelörnen sa...

Roligt att få veta lite mer om dig o jag har precis samma problem med höger o vänster. Nu pekar mannen o repeterar det jag säger för att checka att jag menar "rätt" *skrattar*.

Kram

sara sa...

Kul läsning,själv kom jag inte på så många då jag antog utmaninegn för några dar sen,men nu i efterhand har jag kommit på flera såklart. Mums, plommonen ser goda ut.

EVA AGNES sa...

Tack för dina avslöjanden om personligheten. Inte alls tråkigt. Jag läste i alla fall varenda ord och mening utan att somna.
Jag tycker att det låter mysigt att ni sitter vid matbordet försjunkna i var sin bok.
Kramar och ha en bra helg....och, du : så fort som veckorna går är det vår, sommar och ny rossäsong innan du hinner säga HÄPP!
Eva Agnes

Sanni sa...

I have the same with right and left ( I was about to write right and wrong, but in that I dont have any difficulties :)) I like reading your beautifull blog. I can try to uppdate my swedish. I really dont know why my swedish is so bad, I studied it six years at school long time a go. Embarrassing, that I really couldn´t survive in conversation in swedish, alltought our other official language is swedish,

Trevligt veckoslutet till dig! :)

Guldkant På Livet sa...

Först & främst, en underbar plommonbild på vackert porslin sen, va kul att läsa om din vanor/ovanor! De var varken tråkiga el "udda", jag håller med om en hel del! : ) Ha en mysig helg! Mari.

Solkatter & dammråttor sa...

Å,så gott med plommon.Vi hade ett träd med Victoria-plommon där vi bodde förut och det blev jättemånga.....vi ska plantera ett vid sommarstugan....mums!
ha en mysig helg!Kram!

moderncountry sa...

Haha, ja den med å skille høyre og venstre når man må ta en rask avgjørelse er jeg også dårlig på. Ja, så jeg kjører bare rett fram jeg da og sitter stiv som en pinne men samboeren roper, "jeg sa venstre og ikke rett frem"! HAHAHA
Og jeg er også alltid ute i god tid. Min samboer derimot!! Gud, så treg han er, skulle jo tro han var jente og jeg var mann :)
Moro å lese dette, ja jeg kjente meg jo igjen i endel. Man er ikke så ulike som man tror allikevel :)
Kult min Mary Poppins, fniss
Klemmer for helgen

Trollmor sa...

Jag somnade då rakt inte :-)
Tycker att det är både kul & intressant att få veta lite mer personliga detaljer.
Log åt din no:2 (oss här hemma i ett nötskal) och åt no:4 som bara lät så mysigt och kärt.
Mums, vilken plommonbild! Nu blev jag sugen på att baka plommonpaj.
Trevlig helg!
Kram

Hannele sa...

Jag läser morgontidningen baklänges - och får nöja mej med den delan som råkar vara ledig :)

Anna sa...

Haha, kul att få veta lite mer om dig. Det där med höger och vänster lider jag också av, vid en syntest en gång sa min optiker: Ja, du får godkänt, sen att du inte kan skilja på höger och vänster är ju inte mitt problem. :)

Det är lite drygt - men det har envist följt mig genom åren.

Ha en fortsatt trevlig helg!