Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 2 september 2007

Fotohelg

Jag var uppe tidigt på lördagen. Vädret var underbart - sol och helt vindstilla - perfekt för en lång promenad. Med kameran i högsta hugg gav jag mig ut.

Solen var lite för skarp för att det skulle bli riktigt bra foton, men vad gjorde det. Det var härligt att vara ute i friska luften efter en stressig vecka på jobbet.

Eftersom det var vindstilla var vattnet blankt som en spegel.


Sikten nere vid sundet var knivskarp och Danmark kändes som om det bara låg ett stenkast härifrån. Utsikten var hänförande vacker men tyvärr ganska svår att fånga på foto. I stället satt jag på en bänk och bara njöt.

Ven och dess Backafall såg också ut att ligga nära. Om jag bara sträckte ut min hand skulle jag kunna röra vid dem...
Det ser ut att ha varit ras nyligen, förmodligen p g a allt regnande.

På hemvägen såg jag en buske med mörklila bär. Färgkontrasten mot den gröna bladverket fascinerade mig. Är det någon som vet vad det kan vara för buske?
Söndagen bjöd på mulet och grått väder. Inte så skönt promenadväder men perfekt för fotografering. Jag släpade ut en del attiraljer för att fotografera stilleben i trädgården. Det blev foton med medeltida tema.

Min gargoyle med pärlhalsband :)

Och min lilla ängel med sällskap av en engelsk ros, Cottage Rose, som blommar lite blygt nu när sommaren går över till höst.

Återkommer säkert med fler stilleben, det blev en hel del fotograferat. Nu är det snart söndagkväll och helgen försvann alldeles för snabbt...

27 kommentarer:

vildägnel sa...

vilka läckra bilder, gillar speciellt den med båten som speglar sig i vattnet! Superfint!!!

Britt sa...

Mycket vackra bilder. Hösten kan vara vacker.//Britt.. http://brittstradgard.blogspot.com/

Lily of the valley sa...

Underbara bilder över sundet.
Det är inte ofta det händer att det är helt blankt utan en liten tillstymmelse till våg och gäss.
Du verkar ha haft en bra helg.
kram

åsa sa...

Vilka fina bilder.. och vad båtarna speglade sig i sjön..=) fina klot i blått.. mina röda.. precis lika..tappade färgen helt ute... inte dina..???
Kan det vara fläder.....???/ åsa

Signes vind sa...

Fläderbär är det. Jag har det i trädgården och de är fantastiskt vackra och går också att koka saft på.
Vadå dåligt fotoljus - nej nu säger jag bara - bilderna är fantastiska.
Skulle gärna ha suttit på bänken bredvid dig o bara njutit.

Trolda sa...

Nej men POPPINS! vilka FANTASTISKA bilder! Jag riktigt KÄNNER din glädje över frisk luft, spegelblankt vatten och sol...Underbart! Och din Gargoyle är YTTERST charmerande i exklusiv utsmyckning...=D

Trolda - kraaaaaam =D

Malin sa...

Så vackra bilder o så fin miljö du har inpå där du bor...förstår att du satte dig ner o njöt där i solen...Vi har haft regn idag vi också men lättade frampå dan...
Kelt klar är det Fläderbär...jag brukar sätta in dem i vas med humlekottar på hösten...blir superläckert...

Kramar från Malin

Lusthuset sa...

Visst var det fantastiskt väder i lördags, det var otroligt klart. Vi gick en promenad på landborgen ovanför Hittarp och det var en fantastisk utsikt. Gjorde ytterligare ett besök på Sofiero och fotade pelargoner (men namn denna gång). Se mitt inlägg idag. Vilka vackra stilleben och bilder på båtarna du tagit. Ha en bra vecka. Kram

Lotta sa...

Vilka underbara bilder! Skånes kust har en vacker utsikt mot både Hven och Danmark, den kan man njuta länge av.

Ha en härlig vecka, själv börjar jag jobba igen i morgon!

kram
Lotta

Birgitta sa...

Sköna bilder efter en skön promenad kan jag tänka mej, din lille älskling gargoyle gör sig fantastiskt bra med pärlhalsband och ängeln ska naturligtvis ha en romantisk ros. Snyggt med det rostiga som sticker upp. Här har varit en underbar dag med upp till 18 grader och ljumma vindar, själv har jag varit inne i ett förråd och städat! men jag får skylla med själv. Kram och ha en bra vecka.

Elinsstuga sa...

Den vinnande rosen var verkligen vacker!
Jag gillar dina vackra stilleben, och plommonbilden mot det vackra tyget. Härliga bilder vid vattnet (vet inte vad det är för bär).
Det var kul att läsa om dina vanor! Kände igen mig bla med chokladasken, ett lager i taget!
inte heller jag kan skilja på höger o vänster. Bilskolläraren fick peka när jag körde:D/ Ha en trevlig kväll nu och hoppas du laddat batterierna inför en ny vecka!

ingridviola sa...

oj va sköna bilder!

Jeanette sa...

Oh vad härligt med fotohelg! Det kliade i avtryckarfingret på mig med men jag fick hålla mig hemma hos sjuka dottern. Satt framför datorn och trixade lite med att konvertera till svartvitt i photoshop istället. Vad är din erfarenhet du som tar så fantastiskt fina bilder, fotar du direkt i svartvitt eller konverterar du? Jag tycker det är väldigt svårt att få till den där riktiga bläcksvarta skärpan i konverterade bilder men törs nästan aldrig fota direkt i svartvitt. Men det kanske beror på att jag sällan ger mig iväg ut med målet att fota svartvita motiv. Det borde man ju egentligen göra lite oftare eftersom man ser på motiven på ett helt annat sätt då. Härligt inspirerande att kolla in din blogg som alltid.

EVA AGNES sa...

Jag tycker om stilleben. Dina nytagna är jättefina. Och jag väntar med spänning på mer.
Teparty var inte dumt alls. Och det var en bra idé med Cream Teas. Det ska jag bjuda på nästa gång.
Tack för tipset.
Kramar Eva Agnes

Trollmor sa...

Kan det bli så mycket härligare, vackert väder, promenad med kameran som sällskap och bara njuta av att vara!
Jättefina bilder, speciellt den första som var helt otrolig!
Kram

Maria-Jag blommar sa...

Jättevackra bilder! Man vet knappt vad som är båten och vad som är spegelbilden på den översta bilden...u verkar bo på ett vackert ställe som har det där inom promenadavstånd!

karin a sa...

Vilka bilder, så fint du har fångat "havslivet". :) Nu blir jag sugen på en härlig höstpromenad utmed vattnet jag med. Dina stilleben i trädgården var härliga de med. Det är kul att leka lite med saker och på så sätt skapa oväntade kombinationer.

Ha en fin vecka! Kram!

VÅRT NYA HEM sa...

Fin, fina bilder! Gillar dina stilleben, ser fram emot fler bilder!
Kram från Jenny

olivelund sa...

Han klär bra i pärlor, gargoylen, tycker jag ;) Superfina bilder som alltid, ha en bra start på nya veckan! Kram!

Hemma på Landet sa...

Superfina foton. Kram

signe sa...

Oj så vackra bilder med båtarna i vattnet, vilket spegelblankt vatten!..Jättefina stilleben oxå! Härligt med en fotohelg! Kram :)

Mia sa...

vilka kanonkort!!

Tingeltangel sa...

Jag kan bara säga en sak. Vilka bilder!!! Särskilt spegelbilderna i vattnet är så underbara. Roligt att se hur du lekt och skapat stilleben också... Inser att jag borde köpa en ny kamera. Suck.

Hannele sa...

Underbara bilder. Druvfläder, giftiga bär, ska nog inte göra saft på dem..

Clara sa...

Vilken underbar helg du haft....din lilla myspysare!!!!
Och jag älskar dina bilder som vanligt....har redan lagt till i mina favoriter inne på flickr.
Den med båten och den sista bilden med ängeln, rosen och en smidesdetalj.....så vackra!
Nu är jag lite nyfiken på det du skrev inne hos mitt....att du hade avslutat något som du länge tänkt...nu får du snart säga B också...:=) man är ju nyfiken i en strut!!!!!
Clarakanin tackar för den trevliga vistelsen och tjatar hela tiden om att Poppins hade mycket godare morötter....ja, ja...säger jag då...det måste bero på den skånska myllan :=)
ha det så bra och en stor kram!!!!

Lella sa...

Underbara bilder, man riktigt känner det fina vädret och bilderna andas lugn. Här är det riktigt höstrusk och kallt idag så bilderna känns extra bra att titta på.

Lina sa...

Underbart vackra bilder!