Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 15 september 2007

Gröna toner

Jag tycker om färger. Det betyder inte att jag vill ha alla färger på en gång eller att de måste vara starka. Färger kan ibland vara svaga toner och ibland häftigt vilda. En av mina favoritfärger är grönt.

Grönt finns i oändligt antal olika färgtoner. Det roliga är att nästan alla går att kombinera med varandra. Se bara ute i naturen så många olika nyanser av grönt som samsas i harmoni. För mig är grönt en fridfull färg som gör mig lugn och avslappnad.

Trots detta finns inte så mycket grönt hemma hos oss. Det är mest i inredningsdetaljer som vår förkärlek för grönt kommer fram. I veckan roade jag mig med att ställa upp ett par stilleben som går i gröna toner:

Ljuset är i och för sig gult men växten gör att tennbrickan skimrar lite i grönt.

Ljusstakar i grönt glas från Village och en grön metallkruka.

Ett grönt ljus med doft av gurka (!) och en glaskula som jag hittat ute på gatan.

En riktig romantisk bild :). Efter tips från Eva Agnes: man skriver ut en bild från nätet och klipper med taggig sax. Binder ett snöre runt om och bums har man ett dekorativt ljus!

24 kommentarer:

chatrine sa...

Vakre sileben! Jeg liker farger!! Har mest natur-farger i hjemmet mitt. Beige, brunt osv.. men jeg liker farger også. Her har du jo veldig rolige og behagelige farger:)
Skjønne bilder!
Ha en flott kveld!
Klem:)

Solkatter & dammråttor sa...

Men vad fint!Ljusen var verkligen fina och romantiska och så gillar jag dom där ljusstakarna i grönt glas.
Ha en fortsatt trevlig helg!Kram!

Lallis sa...

Vad fint!!
Kram Lallis

Anna sa...

Nu har du slagit till igen - kanonfint tagna bilder. Så fantasifullt, att bara komma på det. gillar dem verkligen!

Ha en fin fortsättning på helgen.

Kram Anna

Birgitta sa...

Jättefina arrangemang, grönt gillar jag också, det finns som du säger otaliga nyanser att välja på. Fint det blev med bilden på ljuset, det är kul att hålla på och dona hemma med lite pyssel så här på höstkanten. Kram och ha en bra söndag.

VÅRT NYA HEM sa...

Jättefina bilder! Stämningsfulla! Håller med dig - grönt är skönt! *fniss* Nej, men det finns inget mer underbart än när träden slår ut på våren och man ser alla dessa miljontals nyanser av grönt! Jag blir lika fascinerad varje år.

Ha en skön söndag!
Kram från Jenny

olivelund sa...

Ljusdoft med gurka lät väldigt intressant... :)Fina arrangemang du har gjort och grönt är skönt säger jag. Jag kommer säkert att hålla till i flickr.trots min bloggpaus annars får jag abstinens... ;) Ha en skön söndag kramar!

Cornelias Country Corner sa...

Grönt är jättefint tycker jag med. Härliga bilder!!

Maria-Jag blommar sa...

Jag gissar att glaskulan du hittat är magisk på något vis! Vackra bilder!

karin a sa...

Grönt är verkligen skönt (i lagoma mängde :))! Hjärtan på tråd är en favorit och den gör sig verkligen fint ihop med annat. Jag fotograferade också stilleben i veckan som gick varav ett med hjärtan på tråd och gröna toner - lustigt! Ha en fortsatt fin söndag! Kram Karin.

P.s. Det här med tid är svårt! Sedan jag började blogga har jag prioriterat kreativa saker, såsom blomsterpyssel, framför t.ex. tv-tittande.

Kattfot sa...

Så fina arrangemang! Vet inte vilken som blev finast - allihop :-)

Trollmor sa...

Så vackert, grönt och romantiskt!
Du kan verkligen göra fina arrangemang.
Grönt är min favoritfärg som ger lugn.
Kram Green Giant :-)

Lily of the valley sa...

Ljuvliga bilder som vanligt. Det är verkligen sant - grönt är skönt.
Jag gillar dina gröna ljusglas på fot och din gröna kruka i metall.
söndagskramar från Lily

åsa sa...

Det var verkligt fint.. så enkelt ..att göra..men ser så lyxigt ut..=))/åsa

Guldkant På Livet sa...

Vilket härligt grönt & inspirerande inlägg!! Och såna vackra foton!! Fint med de gröna ljustakarna, blomman, den lilla kulan och ljuset, så snyggt att klippa med taggad sax och binda snöre runtom! Jag gillar grönt. Men har väl som du inte så mycket grönt hemma kanske, men ngt enstaka arrangemang kan man ju göra och det är verkligen snyggt! Jag har dock en del gröna toppar o halsband! Å nej, vi hade +7 och mulet i dag, bilderna är några dagar respt några veckor gamla! Ha en bra ny vecka! Mari.

Dubbelörnen sa...

Du ger verkligen så härlig inspiration!!! Underbara bilder!!

kramar

Lusthuset sa...

Visst är grön en vacker färg och så många nyanser det finns. Plättar i luften är väl en söt liten växt och så användbar. Jag målade förra året om min gamla IKEA trädgårdsmöbel som var brun till grönt och så fin den blev. Ljuset blev ju fint, vilken bra idé. ha en bra vecka. Kramar

Hannele sa...

Det sewr väldigt trevligt ut.

Lotta sa...

Helt underbara bilder! Du är så duktigt!

Ha en riktigt härlig måndag i morgon!
Kram
Lotta

signe sa...

Vilka fina bilder på fina saker och blomma! Jättefint med grönt! En grönfärg jag verkligen gillar är grönfärgen på bladen på vanliga zonalpelargoner..i alla fall den ljusgröna färgen som de rosablommande har! Energigivande! Kram :)

Min Skattkammare sa...

Hej där!
Riktigt ljuvligt med gröna toner.
En "må bra" färg. Lugnande.........
Du tar så vackra bilder!
Du berättar att du skriver ut bilder, mycket fiffigt, men var hittar du dem? Söker man på nåt speciellt?
Tack för titten!
Kram Kicki

Smultronstället sa...

Vilka vackra bilder!!!

moderncountry sa...

Artig og ikke minst kjempeflott ide, så nydelig som det ble!! Ja, jeg så etter en saks i dag forresten med hakk, og hva tror du den kostet? Joda, nesten 40 euro!!
Jag svimmar, 40 euro for en saks, det er jo ikke til å tro..det er 371.045 SEK, mycket!!
Takk for ideen min gumma, kramar

Lella sa...

Jättefina bilder! Har försökt övertala en kompis, som säger att hon avskyr grönt, att alla kan nog hitta en grön nyans som passar just dem. De du har fotat passar mig :o)