Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 14 september 2007

Höst i trädgården

I min trädgård är det inte mycket som blommar just nu. Ett par rosenbuskar har inte gett upp hoppet och ger mig några vackra rosor då och då - Charles Austin, Mme Boll, The Pilgrim och Mme Isaac Pereire. Såg också en ros på Gertrude Jekyll som stolt reste sig bland några vissnande perenner.

Tomaterna har fortfarande fullt med gröna frukter och jag håller tummarna för att det inte kommer några frostnätter och förstör alltihopa. Har hört att man kan skära av tomatplantan och hänga den upp och ner i så fall, tomaterna kan fortfarande mogna.

I krukorna finns några enstaka petunior och salvia som blommar förutom fuchsia och pelargoner vilka tycks älska det här vädret.

Murgrönan trivs också men har fått en korg i stället för kruka. Dessutom har den fått en "hatt" av grenar (kanske salix? - köpte den färdig hos Västra Ströö). Tror dock inte att den värmer så mycket. :)

En liten stjärna i luffarslöjd har också letat sig ner bland murgrönan.

Hoppas ni alla får en härlig helg. Regnet, som har öst ner hela eftermiddagen, har slutat och nu skiner solen.

13 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Vilken härlig hatt, en trollkarlshatt, kanske Merlins eller Gandalfs...
Ha en härlig helg
kramiz

Karin A sa...

Ja det börjar bli mindre som blommar nu. Vilken fin "kruka" och hatten var häftig. :) Ha en fin fredagskväll. Kram!

Hannele sa...

Fin kruka (vågar jag berätta att jag råkade köra med trimmern över Gertrude Jekyll)

Lusthuset sa...

Så söt "hatten" är och så fin krukan blev. Nej det är verkligen inte mycket som blommar utom dahlian.....jo, mina doftliljor har helt kommit av sig för den första blomman slog ut idag. Har flyttat in alla pelargonerna innifrån och från trädgården till växthuset så nu är det fullt där. Man vet ju aldrig när temperaturen plötsligt dyker en natt. Hoppas att det dröjer. Ha en skön helg trots vädret. Kram.

Mia sa...

Å vad snyggt!

VÅRT NYA HEM sa...

Vilken fin hatt! Murgröna är en av mina favoriter, tyvärr är de så himla svåra inne - får så lätt spinn på dem... suck! Har själv varit och inhandlat lite höstväxter som jag ska försöka få ner i krukor idag! Hoppas kunna återkomma med bildbevis inom kort...

Ha en fortsatt skön helg!
Kramar från Jenny

Yolanda Elizabet sa...

I like hanging baskets and this one is very nice. It looks a bit Christmassy already. Over here it is still summer with lots of flowers in the garden. Have a nice weekend!

Trolda sa...

Vad fint du gjort det! I min trädgård blommar inte mycket heller nu...Kaprifolen är dock överdådig och jag plockar in kvistar för doftens skull...=D Jag har det bra, men saknar också gemenskapen det innebär att SJÄLV blogga och därmed få fina kommentarer, men är just nu nöjd med att kika in hos mina Favoriter och inspireras av ER...=D Men en dag så börjar jag nog igen...=D

Trolda - kramar o med en önskan om en härlig helg!

hulukvarn sa...

Hej Hej! det var ett tag sen jag kommenterade hos dig men jag har hälsat på, jag lovar:) tack för fina bilder! kram kram

EVA AGNES sa...

Medan jag sitter här och trampar på min symaskin har du lagt upp väldigt fina bilder på din blogg. Kronan du köpt hos Västra Ströö är underbar. Tänk om man kunde göra sådant själv. Rosorna är naturligtvis som alltid, suberänt vackra. Tänk om inte rosor fanns.
Ha nu en bra helg
Kramar Eva Agnes
PS Har gjort om mitt senaste inlägg en liten aning.
DS

chatrine sa...

Fine bilder fra hagen din, selv om det begynner å bli slutt på blomster ute. Her regner det hele tiden nå, og det er alldeles grått ute..
Ønsker deg en super lørdagskveld!
Klem:)

Tilde sa...

Så fint, kan du göra luffarslöjd själv?
Jag skulle gärna vilja lära mig.
Ja nu är det inte mycket som blommar här, men fick en ljuvlig bukett astrar o dalior av en väninnaidag , jag njuter av dom vackra färgerna
Kram Tilde

moderncountry sa...

Supernydelig arrangement Poppins!!