Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 6 september 2007

Medeltid

Har funderat på vad det är med medeltiden som intresserar mig. Kan det vara att livet var mer direkt? Det var säkert komplicerat på sina sätt - religionen och samhället satte hårda gränser för vad man fick och inte fick göra. Samtidigt var allt så tydligt - som individ behövde man inte fundera på "hur man skulle förverkliga sig själv". Det handlade i grunden om att överleva.

I nutidsmänniskans öron kan det låta ganska trist, men det fanns nog en trygghet i detta som vi saknar idag. Barnen gick i föräldrarnas fotspår och alla hade sin plats att fylla. Man behövde aldrig fundera på vad man ville göra med sitt liv.

Man levde hela tiden nära döden eftersom alla sjukdomar, epidemier, svält och dålig sjukvård gjorde att man inte visste när livet skulle ta slut. Därför gällde det att ha roligt medan man kunde. Tänk på alla festivaler och karnevaler, gycklare, trubadurer, akrobater och musikanter som befolkade medeltiden.

Tro nu inte att jag skulle vilja leva på medeltiden. Jag hade säkert inte passat in alls med mitt moderna sätt att se på världen. Men jag är fascinerad över medeltidsmänniskorna. Hur de lyckades hitta balans mellan det seriösa och det burleska, mellan döden och livet, mellan religionen och vardagslivet.

Det här blev ett mycket mer allvarligt inlägg än jag hade planerat. Hade bara tänkt lägga ut mina sista stilleben, inte att skriva särskilt mycket.

Tavlorna ni ser i bakgrunden är kopior av medeltida tryck från British Museum. Rosen heter Madame Boll.

19 kommentarer:

Elinsstuga sa...

Söt liten viking! Vilka vackra stilleben och vilken målande beskrivning av medeltiden! Jo mycket hemskheter med sjukdom, stränga lagar etc.. men ändå som du säger, de förstod att ta vara på stunden! Har du varit i Visby under medeltidsveckan? Ett måste om du ännu inte hunnit..! Bilderna/reproduktionerna på väggen är jättefina. Skulle jag kunna tänka mig att ha../Kram

Maria-Jag blommar sa...

Dessutom visste de väl inte av något annat liv med allt vad det innebär...livet kanske egentligen bara blir värre och värre ur valsynpunkt...alla val vi måste göra kanske inte är bra för oss??!

Lily of the valley sa...

Underbara stilleben och tavlorna, ja, de fick gärna följa med mig när jag flyttar.
kramiz Lily

Tingeltangel sa...

När man funderar över hur de hade det på medeltiden så tänker man nog mest på hur mycket krig och farsoter de fick utstå och känner en lättnad över att man inte föddes då. Men som du påpekar så hade de nog också en annan förmåga än vi att leva i nuet och roa sig. All information vi har tillgång till är inte bara av godo. Det är lätt att bli fast i en tillvaro där man inte vet vad man vill och bara väntar på något som skall ske senare. Carpe diem säger vi alla snusförnuftigt men hur många lever efter det? Erkänner direkt att jag inte klarar det i alla fall.

Anna sa...

Härliga stilleben. jag har en bild i huvudet från min sons skolbok, som jag alltid tänker på när jag hör något om Medeltiden. Det var en bild där de var gamla av ålderdom redan vid 35 och hade endast några ruttna stumpar kvar istället för tänder. Men de hade också gemenskap i sina storstugor. En fashinerande epok, fortsätt gärna att berätta om den, jag vet inte så mycket egentligen.

Clara sa...

Nej nej nej...vadå bara lägga ut mina sista stilleben.....jag vill se mer!!!! Dessa bilderna är ju så fantastiskt vackra......jag kan inte se mig mätt!!!!
Mera mera!!!!!
Undrar om poppins lagt ut dessa bilder på flickr....måste in och kolla...:=)

Birgitta sa...

Det kan vara skönt ibland att det inte blir riktigt som man tänkt innan. Din reflektion är ju intressant, man undrar hur människor levde förr, vad som var deras glädjeämnen och sorger. Jag är tacksam att jag lever nu. Tänk att inte kunna få blogga!!! Vackra bilder. Kram och ha det så gott i helgen.

olivelund sa...

Jag tor att de tog till vara dagen och de bra stunderna på ett helt annat sätt än vad vi gör. Samtidigt måste det ha varit skrämmande att leva under ständigt hot som epidemier o sjukdomar.
Fina stilleben du har fotat och hon är en riktigt snygging den där Madame Boll, häftigt namn också ;)

Gokväll då från Olivelund får jag säga....;)

karin a sa...

Visst är medeltiden fascinerande på många sätt och vis och inte alls så mörk som myten säger! :) Tavlorna ser helt fantastiska ut och Mme Boll är en av mina absoluta favoriter. Fina stilleben.

Ibland blir det allvarligare än man tänkt sig. För min del blev det tvärtom idag. Hade tänkt skriva om böcker men istället blev det nya planteringar! :) Ha en fin helg! Kram!

Lusthuset sa...

Jag tror att det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att leva i en annan tid. Jag undrar om inte människan är formad att på något sätt passa in i just den tid hon lever i. Formade av arv och tradition efter generationen innan som en lång kedja. Jag kan just undra vad en medeltidsmänniska hade tyckt om hon hamnade i vår tid. Spännande tankar onekligen. Vackra bilder som alltid. Vilken sagolik ros. Kram

Lotta sa...

Jag tycker också att medeltiden är en spännande epok, och den sträcker ju sig så långt, ända från 500-talet till 1500-talet. Och det är nog historikerna som gjort den lite dyster eftersom de valt att kalla den just "Medeltiden".

Underbart inlägg, så spännande tankar som dyker upp!

Ha en riktigt härlig helg!
Kram
Lotta

Signes vind sa...

Intressant inlägg. Varför fastnar man för vissa saker - länder, tidsepoker m.m?
Själv är jag mer intresserad av 1700-1800-talet men har tidigare förstått din dragning till medeltiden.
Har du läst några böcker som utspelar sig på medeltiden som du särskilt kan rekommendera så jag också blir biten;-)
Trevlig helg med kram fr Lotta

Lallis sa...

Ja, medeltiden har något speciellt skimmer över sig.Ja skitigt och dant och fattigt och så vidare var det ju faktiskt men När man är på tex. medeltidsveckan eller ser filmer från den epoken osv så låter det onekligen spännande!
Kram Lallis

Lella sa...

Intressant läsning! Har kanske inte varit någon "medeltidsmänniska" utan har mer dragning åt 1700-talet som Signes vind, men efter besöket på Glimmingehus för en tid sen så har jag fått upp ögonen på ett annat sätt. Vi hade en fantastisk guide vilket är a och o vid ett sådant besök. Hon var kunnig, rolig och brann för det hon gjorde.
Och som vanligt har du tagit jättefina bilder!
Kram från Lella

Signes vind sa...

Foot of Africa är ett vitt boxvin som är jättegott - nåja det blir nog inte hela boxen som dricks den här helgen ;-)
Chokladen är en Tiramisu-chokladbit - syns inte så bra på bilden men i affären lovade expediten att det en
supermumsig.

Solkatter & dammråttor sa...

Du kanske har levt ett tidigare liv....på medeltiden =)
Intressant inlägg i alla fall och fina stilleben. Och medeltidstrycken tycker jag var riktigt fina.
Ha en trevlig helg!Kram!

EVA AGNES sa...

Mycket, mycket vackra bilder och tänkvärda ord.
Har du läst Joanne Harris Kärlekens dårar? Den utspelar sig på medeltiden. Och just det gjorde att jag hade väldigt motstånd mot att läsa den. Men jag kan säga att jag är väldigt glad att jag ändå gjorde det.
Där finns mycket av det som du nämner i ditt inlägg i dag.
Läs den! Om du inte redan gjort det.
Kramar Eva Agnes

Trollmor sa...

Så intressant att få läsa dina tankar kring medeltiden.
Jag tror också att det har med att göra att allt var så mycket mer påtagligt då. Man var mer eller mindre tvingad att leva i nuet och ta del av både glädje och sorg.
Nu för tiden ska man ju alltid vara på väg någonstans tycker jag.
Vackra bilder och tavlor!
Kram

signe sa...

Det låter verkligen häftigt med medeltiden!..Jättefina bilder oxå! :)