Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 7 september 2007

Sällskapsspel

Redan som barn älskade jag att spela spel. Min bror brukar säga att jag var en väldigt dålig förlorare. Min minnesbild var att det var han som blev arg och slängde sakerna omkring sig när han förlorade.

Sanningen är nog att vi båda ville vinna. Som lillasyster kom väl jag mest till korta så jag blev nog tvungen till att lära mig förlora.

På den tiden spelade vi mest Fia med knuff, Svälta räv och Monopol. Och kortspel som Löjliga familjen och Svarte Petter.

Från min sena tonårstid minns jag långa nätter med kompisar där vi spelade kort eller utdragna taktikspel. Det fanns ett tråkigt spel som hette Risk och jag minns att om man åkte ur spelet, kunde man få sitta vid sidan om i timmar och vänta på att de andra skulle spela färdigt. Minns också Håtunaleken - vi lyckades aldrig ta oss igenom hela regelhäftet innan vi tröttnade. Roligare spel var Jägersro, Popstars och Mordet på Orientexpressen. Sedan upptäckte vi Mahjong - detta klassiska kinesiska brickspel.


Men schack spelar jag inte. Tyvärr, kanske jag ska tillägga för visst är det intressant med schack. Eller rättare sagt, historien runt omkring schackspelet. Och så tycker jag att personer som spelar schack är väldigt intressanta personligheter.

Oj, var kom riddaren ifrån?

Jag spelar fortfarande gärna sällskapsspel. Att sitta tillsammans med goda vänner och spela kort medan man pratar och skrattar, det är mysigt. Och vem som vinner eller förlorar är inte viktigt.

Ett spel som mannen och jag gärna spelar på oss två är Carcassone. Ett spel som går ut på att med brickor bygga städer och landområden. Enkelt men fyllt med variationer. Just nu är mannen lite sur för han har inte vunnit på flera veckor…

Boktips
Här kommer några boktips med tanke på mina förra inlägg om medeltiden:

Romaner
Mika Waltari "Mikael Ludenfot"
Carl Fredrik Engelstad "De levandes land" (om Jeanne d'Arc som intresserar mig mycket)
Helle S Haasse "I den långa väntans skog"
Eyvind Johnson "Hans nådes tid"

Faktaböcker
Michael Nordberg "Den dynamiska medeltiden"
Dick Harrison "Jarlens sekel"
Barbara W Tuchman "En fjärran spegel"

14 kommentarer:

Trolda sa...

Känner igen kombinationen "storebror - lillasyster"..=D fast här var det JAG som var den dåliga förloraren...=D (och är väl det smått än IDAG i spel måste jag erkänna....dock ytterst kortlivat...=D) Jag spelar GÄRNA schack! Var med i en Schack-klubb som liten och slog till och med brorsan emellanåt...=D (men han VAR bättre...bara att inse!)Idag är det mest Trivial Pursuit som gäller och kortspel och KUBB, i goda Vänners lag och med många härliga skratt....=D Tack för ditt fina inlägg, du intresserar som alltid! (och jag har noterat din adress, och mail kommer framigenom.....=D)

Trolda - många kramar!

Anna sa...

Du är suverän, vilket bra inlägg. 1. Tack för speltipset, vi har börjat tröttna på våra ordspel och Rappakalja. 2. Tack för boktips om medeltiden. Och till sist stort tack för komplimangen, eftersom jag är schackspelare så suger jag i mig att jag är en god personliget. :0)

Ha en superduper helg!

Dubbelörnen sa...

Här är en familj som verkligen gillar spel! Alfapet är superfavoriten o det värsta av allt är att mannen vinner för det mesta... Jag är supersvensk o har läst massor o så vinner den förbannade karln som inte ens är svensk!!!???!!!

Sonen spelar Monopol o det gör inte jag... Fär väl erkänna att jag är en otroligt dålig förlorare, o då menar jag en superurdåliguruselförlorare... Jagar med skohorn den som vinner...bl a... *gapskrattar*

Kramar

Tingeltangel sa...

Mmmm, Poppins. Vilket härligt inlägg... Och nu förstår jag... Anledningen till att jag var nyfiken på om du spelar schack var att min bror är en mycket duktig schackspelare. Då vi var barn försökte han inviga mig i det spelets tjusning men han lyckades aldrig. Eller så kan man säga att jag lyckades aldrig. Så trots att det är jag som är storasyster fick jag se mig slagen om och om igen... Jag spelar gärna Monopol, Alfapet, Pictionary osv med barnen. Mycket bättre än dataspel!

karin a sa...

Åhh jag gillar också sällskapsspel! Det är väldigt mysigt tycker jag. :) En favorit är kortspelet Jim Rummy. Tack för tipset om Carcassone, det verkar vara som ett spel i min smak. Schack har jag alltid velat lära mig och ett tag kunde jag faktiskt spela det lite grann men nu är allt tyvärr glömt. Av böckerna du nämner har jag bra läst Dick Harrissons så tack även för boktipsen. Ha en fin helg och kram!

Cornelias Country Corner sa...

Spelar kort gör jag och min dotter ofta - härligt! Och vid senaste strömavbrottet lärde vi oss Sybarit. Glad att höra att någon mer än jag läst "Hans nådes tid". Visst är den underbar! Kram!

åsa sa...

HMmm...ja..sällskapsspel är inte min grej..=)) men det där med dålig förlorare känner jag igen sedan barnen växte upp..=))/åsa

Lallis sa...

Hejsan goa du!
Härligt inlägg måste jag med säga.
Ha en fin kväll.
Kram Lallis

Guldkant På Livet sa...

Vilket härligt spel och boktips inlägg!! Och så ofantligt vackra bilder och din layout och överbild, sååå snygg!! Ha en fortsatt trevlig helg! Mari.

Charlotta sa...

Jag bara kikar in en sväng, vill bara säga att du tar väldigt vackra bilder. Jag återkommer och tittar lite mer. Kram kram!

Lusthuset sa...

Det spelet låter spännande. Var får man tag på det. Det är roligt med ett spel man kan spela på tu man hand och det är ju inte så många som lämpar sig för det. När jag och min bror spelade när vi var små slutade det nästan alltid i handgemäng. Nu är jag storasyster så lillbrorsan hade inte en chans. Schack är ett vackert spel som jag aldrig begripit mig på. Kram

Trollmor sa...

Vilket härligt inlägg!
En kväll med spel tillsammans med goda vänner, det är grejer det.
Tack för boktipsen, de skrivs upp.
Så fint du har gjort det här med alla vackra bilder!
Kram

Signes vind sa...

Tack för alla boktips o mest av allt tack för speltipset. Ska absolut köpa ett sådant - älskar sällskapsspel men är tyvärr en usel förlorare. Slog faktiskt till min man en gång när han vann men det är några år sedan nu så jag behöver nog inte sitta inne för mansmisshandel.

Lisa sa...

Vi spelade mycket TP och Uno, Monopol ibland nån gång per år, men mest kort. Whist och sånt. Mahjong skulle jag vilja lära mig!