Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 21 oktober 2007

Dinner with friends

Dukat för middag med bokklubben. Eftersom vi även har vinprovning, blir det lätt många glas... Den här gången provade vi röda italienska viner, Valpolicella som var mycket goda med smak av körsbär, vanilj och fat.

Dinner with the book circle. We also do wine tasting so it requires a lot of glasses. This time we tested nice red Italian wines, Valpolicella. They tasted of cherries, vanilla and oak. And further down you can see what we had for dessert...

Jag har ingen bild på själva maten men det blev potatisgratäng med mycket vitlök. Till detta gjorde jag en mycket enkel men god kötträtt: Fräs kantareller i smör och lägg åt sidan. Strimla lövbiff i ganska stora bitar och stek dessa. Häll på Skånemejeriernas gourmet crème fraiche med smak av kantareller och cognac. Salta och peppra. Lägg i svampen igen och servera!

Och här avslöjas vad vi frossade i efter middagen...

Jag kan fortfarande plocka in några enstaka rosor. Här The Pilgrim. Hela dukningen gick i rött, grönt och gult. Kul att variera sig lite när det gäller färgerna.

I still have som roses in my garden. This is The Pilgrim. The table is laid in red, green and yellow. It's fun to vary the colours from time to time.

22 kommentarer:

Moas sa...

Oj vad gott det lät maten.. känner att det börjar suga i middagstarmen.. Vackra bilder på din dukning.. enkelt och färgglatt. Citronen under kupan läckert!! och fina koppar.. du vet min svaghet.. såå fina..och vilka bakelser!!, märks det att jag är hungrig..? Kram Monica

Guldkant På Livet sa...

Å vilka ljuvliga bilder och vilken dessertbord, så gott!! Tack för receptet på maten, lät mycket gott och dessutom enkelt, det ska jag testa! Gu va gott och trevligt med vinprovning, ska pröva det vinet med, älskar vin! Och mat! och godis! Tja, inte mycket jag inte gillar, vilket handikapp : )Tack för härliga bilder med mycket färg, lycka! Ha en skön söndag och bra ny vecka! Mari.

Randi sa...

Sköna varma färger på bordet. Känner smaken av din middag. Tack för receptet. Och bakelserna ... ser syndigt goda ut!

karin a sa...

Kul att få följa med på din middagsbjudning! :) Maten låter (och ser) god ut och valpolicella-viner gillar jag (särskilt en god Amarone)! Kul att du skriver om just Valpolicella, som jag besökte för några år sedan. Otroligt vackert men tyvärr var inte vingårdarna särskilt tillgängliga för oss turister. Vackra bilder! Har tittat mycket på dina bilder idag...försöker bekanta mig med Flickr. Kul! Ha en fin vecka! Kram

Cornelias Country Corner sa...

Mmmm...lät gott! Ska testa det. Kram!

chatrine sa...

Wow!! Jeg skulle ville vært med i bok-klubben:) Om ikke annet for maten og VINET;) Som du vet så leser jeg jo ikke så masse, men gode selskaper liker jeg godt;)
Så flott dekket bord!!
Wow (igjen):)
Ha en superfin søndag!
Klem:)

EVA AGNES sa...

Så smaskigt och mysigt. Där skulle man varit med. Vacker dukning med glasklocka som gömmer en citron.
Vad har ni läst senast?
Själv håller jag på med Stieg Larssons triologi och har bara sista boken kvar; Luftslottet som sprängdes.
Ska låna den i morgon och sedan är jag förlorad för världen.
Kramar Eva Agnes

Trollmor sa...

Det låter som en mycket trevlig och god afton med mums för både kropp och själ.
Tack för middagstipset! Får nog allt ta och prova det till nästa helg :-)
Kram

Lotta sa...

Åh vad gott det lät! Och vilka vackra bilder!

Ha en härlig start på en ny vecka!
Kram
Lotta

Lusthuset sa...

Låter som MUMS! Skall skriva ner receptet för framtida behov. Lite höstigt gott tycker jag. Vilken vacker ros. Vad trevligt det måste vara att ha en bokklubb att dela läsupplevelser med. Ha det bra. Kramar!

Veronica sa...

Vilka underbara bilder! Jag är inte förtjust i kantareller men det lätt gott och enkelt, kanske jag skulle överraska maken med det på fredag? Han är tokig i kantareller!! Däremot hade jaginte haft några problem med att klämma i mig bakelsen, tyvärr, det syns på rumpan...
Din dukning är underbar, önskar att jag hade den fingertoppskänslan...
Må så gott!!

SEASIDE LIVING sa...

Smarrig mat och ljuvliga bilder! Verkligen kul att se och bra med nytt matrecept. Har nämligen en hel del kantareller i frysen... :)

Önskar dig en fin måndag! Kram!

Malins-Kuriosa sa...

Låter helt underbart det du beskriver och gillade det där med lövbiffen och Kantareller...mmmmm..är visst
hungrig ...

Kram från Malin

signe sa...

Åh va gott det lät, både varmrätt och efterrätt!..Vilken läcker dukning du gjort! Härligt med vinprovning oxå! Ha en fin vecka! Kram :)

sara sa...

vilken vacker dukning. Vinprovning och bokklubb låter supermysigt, det skulle jag också vilja ha:) Kramis
Jag lägger till dig bland mina länkar hoppas det är ok?

Lella sa...

Sååå härligt! Har talat om för tjejerna i min bokklubb att ni har vinprovning så nu har jag sått ett frö hos dem i alla fall :o)
Snygg dukning och härligt att kunna plocka in rosor fortfarande.

Hoppas att dina förväntningar på Brustna hjärtans café inte blir för höga!
Kram

Lily of the valley sa...

Mmmm! Va gott allt låter!
Vinet, körsbär o vanilj.
Maten o bakelsen...YAMMI
Din Pilgrim är så vacker i din underbara glaskupa.
Ha en underbar vecka
kram Lily

Tingeltangel sa...

Vilken fräsch och vacker dukning du gjort. Och maten, den låter hur god som helst. Både potatisgratäng och kantareller - då är ju lyckan total. Men har du verkligen bakat de läckra bakelserna själv. Jag är djupt imponerad.

Trolda sa...

Så MYYYYSIGT och så GOTT! Det är något speciellt med det SKÅNSKA må jag säga...=D

Trolda - kramar!

Maria-Jag blommar sa...

Du tar så otroligt vackra bilder på din vackra dukning!

moderncountry sa...

For et herlig dekket bord da, nydelige farger,deilig kake og ikke minst vakre kopper. Lekkert!!

olivelund sa...

Helt underbara färger och läckerheter på ditt bord!