Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 25 oktober 2007

Lace and Light

Hittade några gamla träspolar som är perfekta till att använda till gamla spetsar. Det blev ganska vackert...

I found some old wooden spools which are perfect for my old laces. And they turned out rather pretty...

Några av spetsarna använde jag till min ljuslyktor. Kommer ni ihåg dem?

Some of these laces were used for my candle lights. Do you remember them?

Imåndags var jag på ett snabbt besök på IKEA. Och jag blev jättebesviken på deras julmarknad, där fanns ingenting som jag ville ha med mig hem...

Utom en ny ljusslinga till min takkrona. Kronan hänger uppe hela året om och ljusslingan brukar fungera i näääästan ett år så vid den här tiden brukar det vara dags att byta ut den mot en ny.

Så här ser vårt vardagsrum/bibliotek ut när man kikar in från hallen.


I've visited IKEA to look at the Christmas stuff and I was so disappointed. I didn't find anything I wanted to bring home. The only thing I bought was a chain of light for my "chandelier". I have it up all year round and it usually needs new lights every autumn. The picture shows our living room/library seen from the hall.

21 kommentarer:

Clara sa...

Så fina inlägg du hunnit med att skapa här när jag varit borta :=)
Jasså...du är en liten juloman du.....visst är det härligt att få pynta omkring sig lite....men jag föredrar nog den tiden runt första advent....nu måste Clara pyssla vidare...kram kram !

Randi sa...

Så läckert med träspolar till spetsarna. Jag är imponerad över hur många spetsar du har ...
En jättevacker bild att njuta av!

Har de redan börjat sälja julsaker i butikerna????

Jag håller med Clara - runt första advent börjar jag tänka på julen.

Kram Randi

karin a sa...

Härliga bilder! Spetsarna är otroligt vackra, lyckliga du som har dem. :) Mysigt också att få kika in i ditt bibliotek. Ha en toppenhelg! Kram

Tingeltangel sa...

Vilka vackra spetsar du har. Knypplar du dem själv?... Så du tänker på julen idag med. Till och med jag har faktiskt gjort det idag.

SEASIDE LIVING sa...

Vilka vackra spetsar! Fina bilder att njuta av hos dig - som alltid blir jag glad när jag tittar in här!

Önskar dig en härlig helg!
Kram till dig!

chatrine sa...

Så fint med alle blondene dine, på spoler! Da kan de jo ligge framme, istedet for gjemt bort:)
Flott og pynte med de rundt små lysestaker! Ja det er litt jul her og der... koselig det:) Koser meg i advents-tiden, her hvor jeg bor (i tromsø) er det jo mørkt hele døgnet på den tiden, og det er så fint!!
Ha en super helg!
Klem:)

Lily of the valley sa...

Underbar lace, måste leta reda på min...
Er ljuskrona ser så härlig och mysig ut...
Ha en härlig fredag
kram Lily

Guldkant På Livet sa...

Vilken hösttrevnad!! Över både hem och bilder och vilka vackra spetsar, ljuslyktan blev så fin! Ha en skön helg, Mari.

EVA AGNES sa...

Nu har jag ju kikat in i ert bibliotek och det är avundsvärt vackert. Gillar speciellt Tricia Guild. Det vet du. Jag har massor med gardiner av hennes fabrikat men bara ett par hänger uppe.
Västra Ströö har jag ju aldrig varit på men ofta, ofta när de hade Smultronstället här i Falkenberg.
Sov så gott för det ska jag göra nu. Jag har skrotat uppe alldeles för länge i kväll.
Kramar Eva Agnes

Lotta sa...

Det är väldigt fint med gamla träspolar, jag har några stycken.

Jag tyckte inte heller att Ikeas julmarknad var nått att ha. Köpte faktiskt ingenting, alldeles för kitchigt för min smak, mycket av det.

Ha en riktigt härlig helg!
Kram
Lotta

Amanda sa...

Hej!
Du verkar rätt person att fråga. Eller kanske en av dina läsare vet. Jag letar efter mysiga butiker med lite färg. Det finns ju många butiker med vitt, beigt och natur men jag söker butiker med lite mer färg och liv. Jag älskar den romantiska lantliga andan men tycker det är lite färglöst. Västra Ströö är till exempel väldigt vackert och välkoordinerat men lite för... ja, vitt! Och ganska mycket opraktiska saker. Hittills har jag helt enkelt blandat så gott det går men har nu hittat en butik jag älskar (klinta Kryddor & Grönt) och tänker att det borde finnas fler sådana runtom i Skåne eller landet. De säljer till exempel fantastiska handgjorda färgglada lapptäcken i gammaldags stil. Jag söker alltså praktiska ting med färg. Kan någon hjälpa mig med det? Tack på förhand! Och tack för en toppenblogg med färg!

Malin sa...

Vackert med spetsar på det sättet du gjort i ordning dom...o ljuskronan ser trevlig ut..

Kram på dig och en go´helg!

åsa sa...

Hmm IKEA.. vi var där idag och ja.. kan man säja annat än... hmmm..
Maken sa.. tillslut.. var tyst..
jag sa hela tiden.. usch o fy!
Vackert med ljus i kronan..o spets..=)) / åsa

Smultronstället sa...

Visst är ljusslingor suveräna! Har också mina uppe året runt (fast runt fönstren) Trevlig helg!

Solkatter & dammråttor sa...

Ja, visst är dom gamla spolarna perfekta till spetsar...jag har sådana också.Många vackra spetsar du har.
Kram!

Trolda sa...

Vad mysigt med "gamla sploar o spets"! Och din takkrona gör sig onekligen med lite "Ikea-glamour" =D Ha en fin söndag!

Trolda - kramar

Poppins sa...

Hej Amanda! Jättetrevligt att ha en ny besökare som lämnar kommentar. Har funderat på din fråga och insett att det faktiskt är ett litet problem. Kan inte komma på en enda inredningsaffär med "färg".
Jag njuter verkligen av att gå i en affär som Västra Ströö även om jag inte har en sådan "vit" stil hemma. Men när jag tittar på det som jag köpt med mig hem där i från, är det oftast någon pryl med färg - som min mörkröda linneduk.
Igår var jag och Lily på rea i en liten inredningsaffär och det som följde med mig hem var en GRÖN lykta. :)
Hör gärna av dig med tips på bra inredningsaffär! Och välkommen tillbaka till min blogg.

Moas sa...

Det är klart jag kommer ihåg dina vackra lyktor.. Men oj vad mycket fina spetsar du har.. blir riktigt avis.. =), mycket fint man kan göra med så vackra saker.. Vackra bilder med spetsglaset.. Är det gammalt och ärvt eller egengjorda tro.. =).. Kram Monica

Trollmor sa...

Jag njuter av dina vackra bilder!
Längtansfulla blickar sändes också mot din fåtölj med en väntande bok. Där skulle jag gärna drömma mig bort ett par timmar :-)
Kram

signe sa...

Så vackra spetsar, fin blomma och ljuslykta och va läckert med ljusslingan i kronan!
Du förresten, glömde säga förut att vilken fin header du gjort, höstig och fin med äpplen...blir sugen på ett äpple nu :)

Lella sa...

Så fina trärullar du har. Både praktiskt och snyggt med spetsen!