Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 2 oktober 2007

Poppins hem - Lagom är bäst?

För ett tag sedan frågade Aina om vilken inredningsstil som jag gillar bäst och vad som verkligen är min stil. Det var en fråga som jag fick tänka på ett tag, för den är inte så enkel att svara på.

Jag har nog sagt flera gånger tidigare att jag tycker om så många olika stilar och att vårt hem är en mix av alla. Dessutom är vi ju två personer som bor här och som ska trivas och ibland får man kompromissa. Böcker är den viktigaste inredningsdetaljen hemma hos oss. De finns överallt och har förmåga att ta över all plats. Vårt bibliotek är en salig blandning av manligt och kvinnligt. Så här ser väggen med hyllor hela vägen ut:

Hyllor och bord från Grange och fåtölj och kudde från Designers Guild.

Men om jag ska försöka få ner mina känslor för inredning skulle det kunna lyda som nedan. Dessutom har jag tagit med exempel på "saker" som får mitt hjärta att banka extra mycket. :)

1. Det får inte vara för modernt men inte för traditionellt. Blandning av ny och gammal stil ger spänning.
Här vårt köksmöblemang i gammal stil tillsammans med en blå PH-lampa och en av mina favoritvaser från Paradisverkstaden.


2. Det får inte vara för sött. Men inte för utflippat heller.
Så här det ut vid sidan om min säng: en vacker prerafaelitisk tavla av Burne-Jones med min gargoyle och en ny klocka.

3. Det får inte vara för mörkt men inte heller för ljust. Jag kombinerar gärna den ljusa inredningen med mörka detaljer.
En ljus lampa från Laura Ashley/Designers Guild på ett mörkt brickbord, en modern telefon från B&O och ett gammalt fat av Charlotte Rhead.

En svart förvaringslåda uppe på hyllan Akrobat (IKEA) i mannens arbetsrum.

4. Det får inte vara för vitt men inte heller hur mycket färg som helst. Samma gäller mönster - det är kul med mönster men det får inte vara för mycket.
I andra sidan av biblioteket/vardagsrummet en blå fåtölj från Parker Knoll kombinerad med kudde och gardin från Designers Guild, modernt brickbord och Strindbergslampa.

På andra sidan av brickbordet står en gul fåtölj från Designers Guild.

5. Det får inte vara för mycket saker men det får inte vara för kalt heller. Om det är för avskalat blir det inte ombonat. Därför gillar jag att ha stora linnedukar på matbordet så det blir hemtrevligt.
En del av mina dukar och en av mina favoritkoppar från Arabia.
Och så måste man ha plats för lite saker bara för lyst.
Lampa från Laura Ashley och ljusstakar från Kosta.

Från biblioteket: en ängel och en kruka i blått och vitt.

Slutsats: Jag är nog en mitt-emellan-människa som tycker lagom är bäst. Vårt hem är inte designad i en stil men jag tror att blandningen av stilar gör det personligt och till just VÅRT HEM. :)

27 kommentarer:

karin a sa...

Vilken underbart härligt inlägg Poppins! Kul att få en guidad tur i ditt hem. Det ser ut att vara en härlig och personlig blandning. Gillar precis som du en vit bas med mörka inslag och en lagom portion färg. Dessutom en skön blandning av gammalt och nytt samt manligt och kvinnligt, sött och stramt. :) Härligt med alla böcker också. Ha en fin vecka! Kramar

Clara sa...

Det är ett mycket personligt och vackert hem du har, Poppins! Det stämmer bra med den bild jag fått av dig under denna tiden som vi varit "bloggvänner" ...smakfullt, ordentligt och personligt.. Jag läste någonstans...
Inget är så trist - och kortlivat - som ett trendigt hem! Det tycker jag var bra skrivet...
Du har fyndat fina grejor också ser jag i ditt förra inlägg...det där skåpet som du skulle ha papper i...jäkligt snyggt!
Ha det nu så bra min kära bloggvän och njut av ditt vackra hem....pssst, det ser ut som det skulle bli en strålande fotodag idag, tror du Clara hinner ut och ta några bilder, jag skulle ju sy men .....jag hinner!!! KRAAAAAMMM

chatrine sa...

Jeg liker din stil! Spesielt biblioteket!! Det skal ikke være for kaldt i et hjem, man skal trives godt der:) Helt enig med at man skal ha til for "lystens skyld" også, ikke bare praktisk. Man må ha noe for øyet:) Jeg syns du har et flott hjem!!
Ønsker deg en flott onsdag!
Klem:)

Smultronstället sa...

Vad himla mysigt ert hem ser ut att vara! Jag håller med dig om att det behöver vara en blandning av lite olika (mörkt/ljust osv). Nu har jag lagt ut bild på vår ytterdörr=) Ha en bra dag! Kram

Smultronstället sa...

Förresten, finfina grejer du fyndat;)

Yolanda Elizabet sa...

Hello Mary Poppins, thanks for showing all the pics from your lovely house. I also like to combine antique and modern furniture. Love the library chair and all the books! I see we both bought the same white lampbase at Laura Ashley. ;-) Love the colour combination you have made too. No wonder, because in my previous house I had yellow, blue, white and a bit of applegreen in my living room during summer, and yellow, red, white and green in winter. So I feel right at home here. :-)

Monica sa...

Ett ombonat och personligt hem är inte trendigt.. det är en blandning av lugn bas.. färger.. personliga små saker blandade med nya och gamla älsklingsaker, och det visar du i ditt lilla inlägg om ditt hem.. Jättemysigt och tack för turen..Kram Monica

åsa sa...

Ja..men sådan är nog jag också..lite lagom..är bäst!=)) fina bilder o detaljer du visar..=)/åsa

signe sa...

Härligt inlägg! Kul att se stilen!..skönt med en personlig stil med blandning av olika saker! Kram :)

Malins-Kuriosa sa...

Ser ut att vara ett mycket vackert hem med god smak och noga valda saker...gillar det du säger om att inte haka på allt trendigt utan följa sin egen stil...bara blanda den med "något" extra...Skulle önska jag kunde var lite mer sådan men samlar på mig grejer stup i ett...gör om och klär om stolar...projekten står på rad...Folk brukar ändå trivas i "röran" och efter ett tag börja de se gobitarna som finns...Vi gör rejäla röj mellan varven och säljer grejer...men fylls snart på igen...Är nästan som et sätt att leva...

Kramar från Malin

Guldkant På Livet sa...

Å jag gillar din stil!! Så mycket avckert du har i ditt hem och en sån mysig ombonad känsla, det liksom syns genom dina enormt vackra foton!! Tack för titten av detta härliag inlägg, ska kika mera sen, är lite i "brådska " nu.. Mari.

Randi sa...

Nu har jag bläddrat igenom alla dina sidor. Jag misstänker att vi har samma smak. Mycket är lika... inte bara rosintresset, menar jag.
Mitt förra kök är precis som ditt. Det var som ett franskt lantkök. Älskar färgerna! Tack för besöket - kommer snart tillbaka.

Trollmor sa...

Vad roligt att få hälsa på hemma hos dig!
Det ser ut som jag tänkte mig, vackert och personligt i en skön blandning.
Tycker mycket om den första bilden, där skulle jag stortrivas i fåtöljen omgiven av alla böcker!
Kram

Lotta sa...

Jag tycker att du har en härlig blandning i ditt hem. Jag håller med dig, jag håller mig inte heller till en stil, jo vår stil! Och den är blandad!

Härligt inlägg!
kram
Lotta

Anna sa...

Jättekul att se och läsa om din inredningsstil. Du har jättehemtrevligt, varmt med varma färger och kvalitesmöbler. Det påminner mycket om min bästa väninnas hem, hon har ett sånt hem som får en att må bra. Jag har också en massa böcker (i kartong än), det ger ett varmt och inbonat hem. Synd bara att de blir så dammiga efter ett tag.
Ha en härlig torsdag!

Dubbelörnen sa...

Så underbart beskrivet, instämmer helt i dina ord.

Den där fåtöljen fr Designers Guild skulle jag inte tacka nej till ;)

Kramar

Tingeltangel sa...

Vad roligt att få hälsa på lite mer hemma hos dig. Det ser underbart ut tycker jag. Vackra klassiska möbler som man inte tröttnar på, milda fina färger och personliga kombinationer. Jag förstår att ni måste trivas. Det är ju så för de flesta av oss att det inte fungerar att hållas sig strikt till bara en stil. Det finns så mycket personliga saker som man vill ha omkring sig oavsett om de passar in i en viss stil eller inte.

Hannele på Hisingen sa...

Trivsamt det ser ut, en mix av alla stilar gillar jag, snart har vi fler rum, utan böcker är livet inte kul, vi båda gillar böcker, så det blir en hel del, fast vi försöker låta bli att köp alla :)

EVA AGNES sa...

Inte är du en mittemellan-människa heller. Personlig stil som ite kommer att bli omodern eftersom den på sätt och vis är klassisk.
Tricia Guild skymtar jag här och var. Henne har jag mycket av här hemma också. T.ex. tapeten i vardgsrummet. Gardiner av olika slag från DG åker upp och ner här.
Jag tycker att dina detaljer är väl sammansatta och böcker är en inredningsdetalj som är ursäker.
Hälsa din lilla mamma som är jämngammal med mig.
Kramisar Eva Agnes

SKATAN sa...

Du har ett mycket hemtrevligt hem. Jag gillar din stil! Mycket för en skata att tjuva med sig hem i boet ;-)

Kram.

Lusthuset sa...

Så roligt att få kika in hos dig. Det verkar vara mysigt, hemtrevligt, vackert, genomtänkt och personligt. Ett hem med så vackra, personligt utvalda saker samt alla underbara böcker kan bara bli trivsamt. Det ser ut som jag hade förställt mig att du hade det hemma med tanke på dina fina och tänkvärda inlägg och UNDERBARA bilder. Ha det bra. Kram

Maria-Jag blommar sa...

Vackra bilder från ditt hem! Känner igen mig i detta att ha någon sorts bland-stil, och då har ju jag och du inte samma stil heller...så tänk vilken tur att det finns så många olika stilar så att alla kan hitta sin!

Tingeltangel sa...

Tack för din rara kommentar till mig. Som du kanske förstod blev jag ledsen idag då jag fann att några av våra gemensamma vänner dragit sig undan en aning. Jag har dock hittills inte upplevt något negativt för egen del. All respons jag fått har varit vänlig och positiv och just därför vill jag inte att saker och ting skall behöva förändras. Jag erkänner villigt att jag inte vill vara utan den bekräftelse som bloggen ger. Jag betraktar dig som en av mina käraste vänner i denna värld och jag hoppas att det förblir så. Stor kram.

Lella sa...

Jag tycker det ser ut att vara ett vackert, personligt och väl genomtänkt hem! Känner igen mig i tankegången, har svårt att hålla mig strikt till en stil men det brukar bli jättebra ändå. Gillar dina härlig fåtöljer och biblioteket, mums ;o)
Kram

Linda Lunda sa...

gargoyle och det där drakfatet... får gärna flytta hem till mig när du tröttnat... men det gör du väl inte??
Linda

maria, lilla livet sa...

Vilket trevligt inlägg :-)
Ha en skön helg!

moderncountry sa...

Nei, nå har jeg aldri sett! Jeg som trodde jeg hadde lagt igjen et spor etter meg her inne? Skjønner ikke noe, ler..ja, jeg har nemlig vært innom her mange ganger allerede og tittet på disse flotte bildene dine fra huset deres. Må si du har et veldig vakkert, og ikke minst personlig hjem. Mange flotte kontraster og spennende materialvalg. Ser nesten ut som et herregårdshjem hvis du spør meg. Eller fra et chic hotell, så smaktfullt som det er :) Herlig med en sånn fin lesestol, det har jeg ønsket meg lenge! Er huset deres stort? Det ser nemlig sånn ut her på bildene. Jeg også liker hvitt med mørkere kontraster. Selv kunne jeg aldri ha levd med bare et helt hvitt hjem. Må ha farger og kontraster, ellers blir det for upersonlig og "sterilt" for meg. Veldig vakkert Poppins!! Klem, Aina (",)