Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 9 oktober 2007

Skördetid

Tack för alla positiva tillrop om Tibbinge! Det har verkligen glatt mig och peppat mig till att fortsätta.

Skördetiden är väl egentligen över men i helgen skördade jag de sista tomaterna på plantorna innan dessa hänvisades till områdets kompost. Och se så många gröna tomater! Har lagt ut dem på hushållspapper och hoppas att de vill mogna.

Harvest is over but I gathered my small tomatoes before I throw the plants away in the compost. So many green tomatoes, I hope they will mature!

Och så över till en helt annan typ av skörd, även den från i helgen. Vi besökte Lund, det var en strålande solig lördag och det kändes nästan som en sommardag. Alla uteserveringar var överfulla men vi lyckades hitta ett bord på en italiensk restaurang - dock i skuggan... Väl i Lund passade vi på att inhandla mörk choklad och det blev en hel del. Hm, får väl se hur länge det räcker, har redan satt i mig det översta paketet - mörk choklad med apelsinskal - supergod!

And so to another harvest: We were visiting the Swedish city Lund (known for its university). It was a sunny and warm saturday. People were sitting outside the cafées and restaurants. While we were in Lund, we bought some dark chocolate. Well, a lot of chocolate in fact... and I have already eaten the pink one - dark chocolate with orange - delicious!

22 kommentarer:

Monica sa...

Men lilla Poppins.. här är det visst en till som är lite busig... Tibbinge, var det DU... jag undrade just vem det var. Lade in den på favoriter för att läsa senare nu måste jag ju dit direkt.. för att läsa. Själv har jag tagit bort en, kände att jag inte orkade med.. för just nu är jag inne på att skapa.. och då passar mig Moas lovely things.. mej bättre.. =)..o det är ju mest på skoj. Lycka till med boken.. och du choklad har du ju laddat med så nu är det bara att fila vidare på berättelesen.. =)jag hejar på från Trollhättan...=) Kram från Monica

Solkatter & dammråttor sa...

Men vilken skörd....jag brukar lägga tomaterna i en skål och ställa dom i skafferiet(mörkt) så mognar dom.
Mums...choklad är gott och mörk choklad är ju nytti också =)
Kram!

karin a sa...

Det var inte dåligt med tomater det där! Så fin trådkorgen är - en sådan hoppas jag kunna tillverka själv så småningom. :) Mörk choklad är gott - måste införskaffa lite god inför helgen tror jag! Kram

Elinsstuga sa...

Vilken härlig tomatbild! Vacker trådkorg/behållare också. När det gäller choklad så är jag lite beroende tror jag. Spanar alltid in de där finare mörka. Apelsin är en favorit. Lind hade en med päronsmak, supergod!/Kram

Lusthuset sa...

Såååå många tomater du fått. Det var inte dåligt. Har du inte lagt in gröna tomater någon gång, det är jättegott när man nu har så många. Choklad, oj så mumsigt. Det kan man bara inte avstå ifrån. Härlig helg det var med sol och uteliv. Kramar.

Tingeltangel sa...

Mmmm, jag vill också ha mörk choklad. Ju högre kakaohalt desto bättre. Tomaterna är så otroligt söta att se på. Hoppas du får dem att mogna. Annars kan du ju pickla dem.

SEASIDE LIVING sa...

Åh, vad gott!!! Då menar jag både tomaterna och chokladen! Vi är just nu lite inne på en mörk choklad med pistagebitar i, den är också jättegod!

Kramar från Jenny

vildängel sa...

gröna tomater har jag hört är goda att lägga in :D

Hannele sa...

Gröna tomater mognar lätt i mörkt skafferi,
gott med en bit choklad till ett glas gott vin.

chatrine sa...

Hei Poppins!
Jeg har fått en award på min blogg, og den vil jeg dele med deg:)Du kan koppiere logo fra min blogg om du vil:)
Ha en fin kveld1
Klem:)

Trollmor sa...

Vilken skörd!
Och då menar jag både av tomater och all choklad :-)
Ser att du har choklad med pistage och även en med lite orientaliska kryddor, lite av favoritsmakerna här.
Vilken tur att jag hade lite hemma, annars hade jag nog hängt uppochned i taket nu ;-)
Kram

Min Skattkammare sa...

Vilken tomatskörd!!! Vad roligt!
Och choklad med apelsin........blotta tanken får det att vattnas i munnen, och inte ens en smula finns det här hemma.
Suck.....
Kramisar Kicki

moderncountry sa...

Hehe, sjokolade ja! Jeg bare simpelthen elsker det! Farlig godt er det, spesiellt i perioden min. Ja, du vet vel hva jeg snakker om da :) Den mørkeste pleier jeg og alltid å kjøpe, å, kan spise opp en hel plate. Men ikke godt for meg for jeg legger på meg bare jeg titter på dem, æj..Vet du, jeg fikk sagt noe om det sist jeg, det at du skriver på en roman. Det er jo kjempeflott!! Klart du blir motivert til å fortsette når du får gode tilbakemeldinger. Jeg visste jo ikke at du var Tibbinge jeg..Helt nydelig bilde, så herlig sånn med en kurv full av tomater.
Og takk snille deg for alltid positive kommentarer, klemmer deg!
Aina (",)

Lella sa...

Mums! Och det gäller både tomaterna och chokladen ;o)

Malins-Kuriosa sa...

Ska säkerligen gå bra att få tomatrna att mogna inne och det var inga dåliga mängder som du plockat av...brukar ta in och lägga dem i en skål och de mognar så fint efter hand...Choklad....mmmmm...inte helt fel så att säga...och konstigt nog så brukar den bara helt plötsligt vara slut...

Kram från Malin

Tingeltangel sa...

Ja, det låter som en jättebra idé att ge ut boken själv. Sedan kommer alla dina trogna bloggläsare att beställa var sin. Jag vill gärna köpa ett exemplar - med dedikation.... Visst var det lite dråpligt med min man. Precis när jag babblat så mycket om anonymiteten.... Vem som är din man tror jag att jag har gissat.

Trolda sa...

Vilken härlig skörd! =D Vet inte VAD som lockar mest...=D tror jag skulle försett mig av båda...Och visst var det underbart väder i helgen! För egen del blev det ett bord i SOLEN =D på en uteservering i Lysekil...därefter en härlig promenad längs Havet där...Livet i sensommaranda tar andan ur en....=D

Trolda - kramar!

Yolanda Elizabet sa...

If you want your tomatoes to ripen put them in a bowl with a ripe banana and cover it with a clean tea towel. Soon your tomatoes will turn red.

Mmmmmmmmmmm, dark chocolate, my favorite!

SKATAN sa...

Åhå, så det är du som ligger bakom Tibbine :) Jag blev rackarns så nyfiken skall du veta! Jag gillar verkligen idén. Lite mystiska vuxensagor där verklighet och dikt flyter samman. Spännande!

Heja!

signe sa...

Va härligt med skörd!..och choklad såklart! mums... En favorit för mig just nu är Lindts "Madagascar"..har en sån i väskan just nu..ska äta lite av den strax till kaffet!..mums! :) Kram

åsa sa...

Milde tid.. mörk choklad..vill också ha!!!!!och skörd ja mina tomater..de har gett sig totalt..=)/åsa

Guldkant På Livet sa...

Ah vilket härligt inlägg, små gulliga tomater och god choklad, jag älskar båda! Så ser det nästan ut hemma hos mej nu med, fast lite mindre tomater... men kul att ha små röda mogna till frukost och middag var dag. Ljuvliga foton! Va härligt det lät med varma uteserveringar, snön faller här... Mari.