Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 29 oktober 2007

Trevlig lördagskväll

I lördags hade vi besök av goda vänner och som vanligt var det trevligt att träffas och umgås över en middag och ett parti kortspel. Till kaffet åt vi en god citrustårta som jag verkligen kan rekommendera. Receptet hittade jag hos Arla:

Citron- och limekaka
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering:
1 skivad lime
1 msk florsocker
3 dl vispgrädde
Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen Häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Låt kallna. Garnera med limeskivor och sikta över florsocker. Servera med vispad grädde.
Det går bra att göra kakan någon dag i förväg. Vänta med garnering till det är dags att servera.

Av våra gäster fick vi dels det är söta lilla hjärtat i luffarslöjd som deras dotter har gjort, (hon gör fantastiskt fina och välgjorda saker - se spaljén t ex)

dels den här vackra buketten med gladiolus!

Hur gick det i kortspelet? Jodå, det blev oavgjort, som upplagt för en ny omgång snart...

12 kommentarer:

Birgitta sa...

Så trevligt med ett recept på citron- och limetårta, jag älskar dessa sura frukter, fast då i sällskap med socker och annat gott. Fint luffarslöjdarbete och kronan var vacker, har själv skickat efter en sådan i zink, som jag hoppas att jag får i dagarna. Kram och ha en bra vecka.

Anonym sa...

Tänkte prova citron- och limetårtan. Den ser god ut.
Ett fint hjärta i luffarslöjd, jag har en del saker också, vet att det är välgjorda saker.
Väldigt trevliga bilder.
Ha de.
Luffarslöjdsmormor

Tintins fru sa...

Trevlig dukning.
Tårtan ser riktigt god ut.
Tack för receptet.

Lily of the valley sa...

Så cool den översta bilden är...
Det låter smaskens med lime- och citrontårta.
Din väninnas dotter gör underbara saker i luffarslöjd.
Hon borde visa upp sina alster, om inte annat så kunde du ju visa upp lite mer av hennes underbara luffarslöjdsarbeten på din blogg.
Ha en bra vecka
kram Lily

Lotta sa...

Åh vad den ser smarrig ut, tårtan. Tack för receptet!

kram
Lotta

Marina sa...

Det receptet verkar påminna om ett som jga har. Den kakan är supergod!

Solkatter & dammråttor sa...

Tack ska du ha för receptet....det hamnar genast i min receptmapp på datorn.Och naturligt vis ska jag prova det snart!
Hjärtat var verkligen jättefint...verkar vara en duktig tjej.

Tilde sa...

Håller med dig om ditt inlägg om Halloween, jag tycker bättre om änglar än om monster..
Välgjord luffarslöjd , jag går en kurs i det nu så jag vet att det är svårt o få det fint, duktig tjej.

Lusthuset sa...

Tack för receptet som jag sparar. Jag älskar saker med citron, skall säkert pröva den. Visst är det trevligt att umgås så här en mörk höstkväll. Fina presenter fick du också. Ha en fortsatt bra kväll och hoppas att det slutar att regna till i morgon även om det kan vara rätt mysigt med regn, det var rätt länge sedan det regnade tror jag. Kram.

Elinsstuga sa...

Vad härligt! Nu är helgens dessert räddad. Får besök av svåger och svägerska och tänkte bjuda på smaskig efterrätt. Älskar citrus i desserter. Det är alltid trevligt när vänner kommer på besök :)
Vad vackert det blev när du använde spetsar till ljuslyktor! /Kramar

signe sa...

Åh va gott d lät med tårtan! Mums!..vilket sött hjärta du fått, verkligen fint gjort! Fin bild på kronan på översta bilden oxå! Skoj m en kortspelskväll! :) Kram

Poppins sa...

Hej Luffarslöjdsmormor och Tintins fru! Jättekul att höra ifrån er och välkomna tillbaka.