Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 4 november 2007

Whisky and the Sea

I helgen var det whiskyprovning hemma hos oss. Whiskyklubben består bara av herrar av den anledningen att ingen av deras respektive är intresserad av whisky. Så mitt bidrag till kvällen var att bjuda på mat och sedan låta herrarna få roa sig med whiskyn i fred... Kvällens meny var ganska "grabbig": till förrätt gratinerad löksoppa och till huvudrätt porterstek. Till kaffet bjöds det på kaka med med whiskysmak. Den blev väldigt god så här kommer receptet om någon vill testa:

Kaffe- och whiskyfromage
8 digistivekex, ca 120 g
75 g smält smör
4 getaltinblad
2 ägg
3/4 dl socker
1 dl kallt kaffe
1/2 dl whisky (eller konjak)
1,5 dl vispgrädde
Hyvlad choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Krossa kexen och blanda ner smöret. Tryck ut bottnen i en form med löstagbar kant och grädda i ugnen i 5 minuter. Låt bottnen svalna.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Dela ägggulor och -vitor. Vispa äggulor och socker till en gulvit kräm.
Lyft upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull på svag värme tillsammans med lite av kaffet. Tillsätt resten av kaffet. Häll över i smeten och tillsätt whiskyn.
Vispa grädden ganska fast och rör ner i smeten.
Vispa äggvitorna till hårt skum och rör ner även dessa i smeten. Häll blandningen över kexbotten och ställ kallt i kylen (minst 3 timmar).
Hyvla choklad över vid serveringen.

PS Kanske ska tillägga i rättvisans namn att mannen lagade mat åt mig och mina väninnor när vi hade chokladprovning... :)

Lördagen var vacker men blåsig. Söndagen bjöd på lugnare väder och vi hann med en promenad längs med sundet. Tog några bilder i Barsebäcks hamn:





My husband had a whisky tasting for his friends this weekend. None of the ladies are interesting in whisky so the whisky club consists only of men. My job was to make dinner and the leave the gents to the tasting... But I must tell you that my husband made the food when we ladies had chocolate tasting... :)

Saturday was sunny but stormy, Sunday was just sunny. I shot some photos down by the sea at Barsebäcks hamn, a small fishing village in the south of Sweden.

22 kommentarer:

moderncountry sa...

Hei min gumma!
Ja, ble glad for å se at du hadde vært innom :) Her sitter jeg og har en liten sypause, ja jeg syr i helgen og :) Har nemlig fått en ny bok, "Julealfabetet" og fikk massevis av med inspirasjon med en gang, gøy!!
Her har det vært brrrr..så kaldt i dag, men tøfler og te har gjordt kroppen varm. Du har tatt noen helt supre bilder fra havna i dag, så vakkert!! Du er en dyktig fotograf. Det hørtes så koselig ut med whiskey aften, selv om jeg selv ikke drikker det, litt for sterkt for meg. Artig å samles en gruppe og ha det koselig både med mat og drikke. Her går det ofte på cognac testing, i og med at min samboer er så glad i det, og da blir det i tillegg røyket en sigar til. Synes sigarlukt er så deilig.. Den kaka så deilig ut!
Jeg Så Jamie Oliver lage en rett her på Fredagen, en stroganoff gryte med cognac og revet sitron i, nydelig så det ut :) Ble fristet til å prøve.. Du får kose deg i kveld min Poppins! Klem fra meg

Trolda sa...

Tack för ett som det verkar smarrigt recept! blir att tillaga frampå...=D Och det verkar som ni njöt längs sundet där under lördagen...Jag vet ju faktiskt hur vackert det ÄR!...=D Och TACK för dina fina ord hos mig =D

Trolda - BloggVän =D

Malin sa...

Väldans vad ni provsmakar och gottar er...låter helskönt...jag är inte så värst förtjust i whiskey för egen del men skulle kunna tänka mig den där kakan..
Härliga bilder från hamnen och på havet...

Kram från Malin

Lusthuset sa...

Det låter ju verkligen smaskigt gott. Är väl inte heller någon whiskey-älskare, kan väl smutta lite någon gång men tycker det verkar godare i en efterrätt som denna. Det har verkligen varit härligt väder i helgen och Allhelgonadagen blev vacker och stämmningsfull. Ha en bra vecka. Kram.

chatrine sa...

Så fine bilder!!! Drømmer meg bort på stranden når jeg ser dine bilder. Å så artig med klubben til herrene:) Hmmm, skjønner både du og maken har det fint med bøker, og Whisky;)
Koselig!
Ha en fin søndagskveld!
Klem:)

Signes vind sa...

Dina hösthavsbilder är verkligen fantastiska. Jag är en havsmänniska och det gör gott i själen att se dina bilder.
Kakan verkar spektakulär - vågar man prova? Jag är inte heller någon whiskeymänniska men min man är förståss ;-)
Ha en bra vecka! Kram Lotta

Kattfot sa...

Ohh det ser riktigt mumsigt ut!

Hannele sa...

Mysiga bilder, visst har vi haft en underbar höst. Jag dricker whisky, bäst i kaffe, men konjak är godare.

Solkatter & dammråttor sa...

Tack för receptet...kanske passar efter älgstek med kantarellsås =)
Vackra bilder du visar också.
Kram!

junhe sa...

hej... svävade runt i cyberspace, och hamnade här...musig blogg vill jag lova, tack för härligt recept oxå =) ha en bra kväll/ mvh junhe

Anna sa...

Du, det var skillnad på de bilderna jämfört med mina snöbilder :). Fint verkar det vara där, fina bilder. Tack för receptet, den både lät och såg god ut.

Kram Anna

karin a sa...

Det låter som en god kaka även om jag som många andra inte gärna dricker whisky själv. Det låter som om du har haft en mysig helg. Bilderna från havet är som vanligt helt fantastiska...tänk vilket tacksamt motiv och vilken duktig fotograf du är. Det finns fina ställen att fotografera här med men jag är dålig på att åka till havet trots att jag kan promenera dit på en kvart. Ha en fin vecka! Kramar

Tingeltangel sa...

Vilka vackra bilder! Som alltid.... Jag säger som de flesta, dricka whiskey är inget för mig men i kaka låter det spännande.

Dubbelörnen sa...

Den där kakan borde jag sett recept på förra veckan. Gissa om den hade blivit uppskattad av gästen... men sparar den o ska definitivt testa den!

Kramar

SEASIDE LIVING sa...

Mmm, vilken smarrig kaka! Underbara bilder från hamnen. Havet är verkligen helt fantastiskt, i alla dess skepnader tycker jag. Å du, tack för dina snälla rader hos mig!
Stor kram till dig!
PS. Förresten, har du sett att Minna som har bloggen: http://blomsterverkstad.blogspot.com anordnar en blomsterkurs mm för oss bloggare?!? Jag har anmält mig, det vore superkul om du hade tid och lust att vara med!?!? Det var begränsat antal men hon har inte skrivit något om att det är fullt...

Tintins fru sa...

Har hört från säker källa att
både maten och kakan var
mycket god.
Tack för receptet.
Fina bilder du tagit vid havet.
Själv var jag ute och gick en
runda på lördagen och tittade
på alla stämningsfulla ljus
på kyrkogården.
Ha de bra.

Guldkant På Livet sa...

Himmel så gott det lät, värt att pröva!! Ofantligt vackra bilder!!! Mari.

Designe sa...

Åh va gott det lät!...och vilka vackra bilder du visar! Kram :)

Lime sa...

Ja, det där med whisky... Jag har varit på en provning en gång och då tyckte jag att det var lite spännande, så där vet du!..! Men, om jag tar lite whisky nu någongång, tycker jag att det är äckligt :-/ Ganska OK i Irish Coffey - men det är väl att skända i whisky-kretsar kan jag tro *haha*.

Hoppas du får en bra vecka!
PS Snygga foton från hamnen.

Mia sa...

Vad god den lät, mums! kram

Moas sa...

Så fina bilder från Barsebäcks strand.. där har jag bara åkt förbi.. så det var kul att se bilder som jag ungefär vet var det ligger.. ser ut som de förberett sig för vintern... med alla båtar uppe på land..=). Vilken smarrig kaka .. det vattnas i munnen det receptet sparar jag, har en flik på datorn där jag sparar alla goa recept man får här på bloggarna.. Låter mysigt förresten med whisky och chokladprovning..kanske något att ta upp här..ha det gott Kramiz
Ska fota tavlorna i morgon när det är dagsljus och jag slutar tidigt ..attans mörker gillar inte alls att fota när det mörkt med bara glödlampor..

På landet, mot skogen sa...

Låter som att karlarna fick en massa gott att äta (och dricka får vi anta)! Kakan ser jättegod ut. Dina bilder av havet är fantastiska! Jag har en ständig längtan efter havet, så det riktigt känns i magen när jag ser vackra havsbilder :)