Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 3 december 2007

Cakes and dates

Först vill jag gratulera vinnarna i min lilla tävling. De har att se fram emot en liten present i brevlådan:
Annkierix, Tintins fru och Betty. - Grattis!!!

På första advent var vi hos Lily adventskaffe. Hon hade bullat upp med sju sorters kakor och choklad. Dessutom hade hon dukat med finservisen, Blå blomster och verkligen gjort julfint i köket. När vi kom lyste det vackert vid entrén av röda lyktor. Ni kan inte ana hur mysigt och ombonat hon och sonen har det i deras lilla hus!

I helgen roade jag mig med att ta några bilder av stilleben - färska fikon och dadlar. Och efter fotograferingen åt jag upp rekvisitan... Mums så gott det var. Jag är inte förtjust i torkade frukter eftersom jag tycker det blir för sött. Färska däremot passar mig bättre.

Ett granatäpple ville också vara med. "Ljusstaken" fick jag en gång av Lily med en påsklilja i, nu fick den en ny uppgift.


Congratulations to the winners of my little competition. They will receive a small present by mail: Annkierix, Tintins fru och Betty.
On Sunday we went to Lily for coffee - seven different kind of cakes and chocolate! And she had laid the table with her finest cups from Royal Copenhagen. And when we arrived, we were greeted with red lanterns outside the door.
I also had the time this weekend to take some photos - still lifes with figs and dates. And they just did not only look great, they tasted delicious...

24 kommentarer:

Guldkant På Livet sa...

Otroligt vackra foton och stileben!! Ljuvligt ögongodis! Jag såg minsann det goda fikat ni hade frossat i hos Lily, såg jättegott och trevligt ut!! Mari.

Linda Lunda sa...

Det är väl tur att man kan kombinera två goda ting... först få fota vackra saker.. och sedan få äta upp dem!
Linda

Clara sa...

Ljuvliga bilder...jag har varit inne och beundrat dem på flickr!
Idag kan jag se alla dina fina bilder....det märks att du gillar advent och julen...det gör ju iofs jag också...tycker bara det är tråkigt att det inte infinner sig någon direkt julkänsla....får nog lyda ditt råd och be Woody och Clarakanin om hjälp :=) Kraaammmm

kullervilla sa...

Hej och tack för du titta in till oss. Nu har vi tittat runt på din blogg och förstår nu det med att vi besökt samma ställe :=)
Vilken mysig blogg du skapar och helt underbara foto. Kommer att titta in till dig ofta.

chatrine sa...

Tittet i Lilly sin blogg, så ut som dere hadde det veldig koselig:)
Så fine bilder du har i dag! Veldig koselig, og stemningsfulle!
Ønsker deg en fin tirsdag!
Klem fra chatrine:)

Tintins fru sa...

Vackra stileben.
Och så smaskiga och goda
kakorna såg ut som ni blev bjudna
på till advent.

www.mediabrus.dinstudio.se sa...

Jag har valt att lämna blogg.se - men återfinns numera på en egen hemsida istället. Välkommen in! (Mediabrus = fd Vildängel)

Moas sa...

Så vackra bilder.. tänk vad olika de blir ju närmre man kommer.. gillar ju verkligen när man kommer riktigt nära.. nära... =).. Så mysigt det låter med adventskaffe.. blir riktigt sugen.. får kika runt för jag förstod när jag läste att det finns bilder på godsakerna.. Kram Monica

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

Vackra bilder... och frukter..=)))/ åsa

Trolda sa...

Du är så duktig på att fota =D Och jag kan tänka mig TRIVSELN hos Lily...=D Vad MYSIGT att få komma på "kak-kalas" =D Ha en fin kväll!

Trolda - kramar !

kamilla.tradgardsblogg.se sa...

Åh så gott det såg ut =)
Så vackra bilder du har tagit,och så goda frukter du valt !!
Tur att du fick äta upp dem sedan...

Lily of the valley sa...

Underbara bilder...
Det var bara roligt att ni ville komma hem till oss. Vi får göra om det snart igen men kanske inte med så mycket kakor ;)
ha de bra
kram Lily

annkierix sa...

Du har alltid så vackra bilder...vilka frukter..ohhh
kram A-C

annkierix sa...

Glömde säga tack för utmärkelsen.
Tack kram

Tingeltangel sa...

Mmm, vackra - och goda bilder. Du är verkligen en duktig fotograf... Då mysigt det låter med adventskaffet. Kram.

Karin A sa...

Vilket mysigt sätt att fira första advent! Sju sorters kakor låter inte dumt. Härliga bilder du har tagit också. Att komponera saker till fina stilleben är så himla kul. Ha en fortsatt fin vecka!
Kramar Karin

MOONLOVER´S sa...

ja men det är så praktiskt=) hehe! Så bra att det inspererar,det var roligt att höra. ha det så bra

http://mandco.typepad.com/ sa...

For et vakkert stilleben. Nesten som et maleri!

EVA AGNES sa...

Hej Poppins!
Hade för mig att jag gjort en kommentar om dit vackra stilleben. Men ser nu att det hade jag inte...
Vad är det för tävling du haft?
letade som besatt efter den men hittade ingen.
Nåväl jag kan ju gratulera dig till boken Mig äger ingen av Åsa Lindeborg.
Det är en gripande läsning och en stor kärleksförklaring till pappan.
Den sitter fast i mitt hjärta och jag har svårt att förstå att inte den och hon fick Augustpriset..
Kramar Eva Agnes

SEASIDE LIVING sa...

Vilka underbara bilder! Blev bjuden på dadlar hos Goa (som har bloggen Landamót) för första gången i mitt liv i måndags och jag måste säga att det var sååå gott!!!

Ha en fortsatt bra vecka! Igår hade vi superfint väder här, idag är det grått och regnigt... igen! *suck*

Kramar från Jenny

Malin sa...

Klokt av dig att äta upp rekvisitan och färsk frukt är godas...och så vacker...
En trevlig modell på ljuslykta och kruka också vad jag förstår...

Kram från Malin

Anna sa...

Så jättefina bilder du tagit. Ljusstaken du fått är kanonfin dessutom.

Jo, det fanns ett par gamla recept på söt blåbärssaft och ett svårläst med rubriken: " Att koka fisk i", sen fanns det med nåt tidningsurklipp med recept, hittar dock inget datum på det. Kul är det!

Kram på dig

Designe sa...

Supervackra bilder och fikon är verkligen goda!..jag gillar både torkade och färska fikon..Mysigt med fika hos Lily! :)

Lusthuset sa...

Har varit inne och tittat på dina vackra bilder igår kväll men hann inte kommentera. Så fint det är som gamla oljemålningar. Förstår att rekvisitan var god. Visst är det mysigt att komma hem till någon som verkligen har ansträngt sig att göra det fint. Var på besök hos en kompis som bor på en hästgård på landet och det var också så där jättemysigt. Små fönster med ljus och julstjärnor, lågt till tak, hundar, hästar och en liten kattunge (se bilden under bannern på min blogg). Suck!! Ha det bra. Kramar!!