Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 21 december 2007

Father Christmas

När jag ser mig omkring här hemma upptäcker jag att det finns fler tomtar än jag trodde. De har på något mystiskt sätt krypit fram ur hörnen och hittat en plats att pryda. Jag har väl tyckt att jag hört tysta steg i natten, små fniss och skratt. De har nog roligt tillsammans när vi inte ser.

Men innan tomteparaden börjar, ska jag visa min ängel som jag lyckats laga. Hon brukar hänga i fönstret men nu hade hon tappat ena vingen som jag limmat på. Men hon klarar nog inte av att flyga längre utan får finna sig i att stå på tå.

Den här bonaden men kärt tomtemotiv av John Bauer sydde jag för många år sedan. Den hänger i köket över julen.

Mannens favoritprydnad till jul: tomtetåget. Och framför en glad men lite lat tomte som gillar att ta igen sig efter all gröt.

Gröten lagas här förresten av en annan tomte.
En tomte i blå jacka och tjusiga näbbstövlar.

Inga tomtar men väl söta julmöss - som tagna ur en Disneyfilm.

Avslutningsvis en tomte från Lisa Larsson. Han vinkar "hej då och välkommen tillbaka"!

First I must show my golden angel who has lost one wing. I managed to fix it but now she can not fly anymore. Instead she has to stand on tiptoe.

I have heard silent steps in the night, followed by quiet giggles and laughters. It is all the small Father Christmases which have been crawling out from the corners and moved into our house.
On the piece of embroidery (from a painting by the Swedish artist John Bauer) you can see a traditional Swedish young Santa (or Brownie?). They lived all year round at the farm.
And there is the Christmas train filled with presents and toys. In the front lays the lazy Father Christmas who perhaps has eaten too much Christmas porridge.
The porridge, by the way, is cooked by another Santa. And there is one Father Christmas with a blue jacket and nice boots. And, not Santas, but two sweet mice. They look like they belong in a Walt Disney production. And finally, the little Santa by the Swedish artist Lisa Larsson. He is waving "good bye and welcome back"!

11 kommentarer:

Elisa Day sa...

Vilken vacker bonad! Har flera John Bauer tavlor hemma, bla den där men det är ett tryck.

Terri sa...

I love all your Father Christmases and your angel with the broken wing. This is our first year in the new house, so I am slowly beginning to acquire things. I love your collection!

Now that I have discovered your lovely Swedish blogs and all your different Christmas ideas, I am also on the lookout for a "God Jul" sign for my house!

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

God JUl på dig.. tomtemössen har vi också.de är väl för söta...=))/åsa

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin A sa...

Här har inga tomtar hittat hit ännu så det var kul att se din tomteparad! Tåget var ju jättesött och bonaden också. Änglarna är desto fler. Ha en härlig fredagskväll och "fixarhelg"! Kramar

Marina sa...

Jättesöta tomtar du har! De betyder så mycket de där små på olika sätt tycker jag. Många minne!

Randi sa...

Vilken maffig Tomteparad. Du har verkligen julpyntat - ser så mysigt ut!
Stackars ängeln - vilken tur att den gick att laga.

annkierix sa...

En hel drös med tomtar..så söta allihop på sitt sätt..tror de vakar över dig..men kanske ängeln mer..vad skönt du kunde limma vingen.. för vad är en ängel utan sina vingar!!!
den där bonaden höörudu, John Bauer.. så fiiin, älskar såna. extra kul du gjort den själv.
Stor kram A-c

Guldkant På Livet sa...

Vilket härligt tomtegäng du har och ängeln var fantastsikt vacker, så bra du kunde laga den!! Å ja, du har kanske rätt, pepparkakor och hjortonsylt kanske vore ngt: ) Ha en bra helg innan julen Poppins! Mari.

EVA AGNES sa...

Ängeln är underbar men din egenhändigt sydda John Bauerbonad tar priset.
Den är sååå läcker.
Kramar Eva Agnes

M&Co sa...

Så vakker engelen er, selv uten den ene vingen ;-) Nesten vakrere egentlig! De nissene har det med å krype ut, hos meg får de hjelp av mannen i huset lille julaften ;-) Han mener det er altformang reinsdyr og for få nisser her ;-)