Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 15 december 2007

It's snowing!

När man bor i Skåne kan man inte räkna med någon vit jul. I alla fall inte utomhus. Så man får använda sin fantasi och försöka få fram den rätta vinterkänslan på konstgjord väg. :)

Därför snöar det i mitt köksfönster med hjälp av snökristaller av tunnt papper. Varje år klipper jag nya. Visst kunde jag göra dem i något mer beständigt material men jag tycker att det är en viss charm i att de, precis som riktiga snöflingor, inte är för evigt utan det bildas nya hela tiden.

Och precis som riktiga snöflingor blir ingen lik den andra, alla får sitt eget utseende. I år gjorde jag dem dessutom mindre än jag brukade. Har inte bestämt mig för om det blev bättre eller inte. Men det var väldigt roligt att klippa de allra minsta - lite petgöra med nagelsax.



Så här ser de ut på nära håll. En är alldeles "nyklippt" och ännu inte utvecklad. Det är lika spännande varje gång - Hur ska den se ut?

Ikväll har vi ett litet knytkalas med mina föräldrar - en liten försmak av julbordets fröjder. Bordet är dukat och väntar in maten.

Ha en trevlig 3:e advent!


When you live in the south of Sweden, as we do, you can not count on a white Christmas. Not outdoors anyway. So you have to use you imagination and try to create the right winter atmosphere artificially. That is why it is snowing in my kitchen window with snowflakes made of fine paper. And just like real ones, they just live for a short while (over Christmas) and therefore new ones must be created. They also get an individual look, just like real ones.

Tonight we will have a Dutch treat together with my parents and taste a bit of Christmas food. I wish you a nice Third Sunday in Advent!

24 kommentarer:

Cornelias Country Corner sa...

får nog klippa lite snö jag också verkar det som....:(

Ha en skön helg!

Trollmor sa...

Vilka små snöflingekonstverk du har skapat! Fint att du hjälper Kung Bore litegrann ;-)
Man kan undra vad han pysslar med när snön lyser så med sin frånvaro.
Jag håller tummarna hårt att han rycker upp sig till julafton i alla fall.
Ha en fin tredje advent!
Kramar

Randi sa...

Men så kreativt - självklart måste också jag försöka skapa lite snö-stjärnor på mitt fönster! Men hur? Dina är ju så underbart vackra. Prognoserna säger ju att vi inte får snö till jul och inget regn heller - vilket jag är tacksam för.
Ha en fortsatt mysig helg!
Kram Randi

Moas sa...

Moas Gård
Men vilka vackra stjärnor, har aldrig sett så fina tror jag. Har väl klippt stjärnor förr..men inte blev de så vackra.. Ja man får ta till både det ena och andra när man bor i delar som sällan har snö till jul.. Ha en riktigt skön lördagkväll och en fin 3:e advent du också.. Kram Monica

Signes vind sa...

Visst syns det att du är en konstnär - det är inte bara att klippa. De små är verkligen vackra.
Nej någon snö lär vi inte se före jul men stämning kan man få ändå;-)

Annie sa...

Så vackra de är! Blir sugen på att klippa några jag också... Hur fäster du dem? Med vanlig tejp eller?

EVA AGNES sa...

Smart att göra egen snö. Så vackert det blev.
Bättre än riktig snö för du slipper skotta.
Klistrar du upp dem på fönstret?
Använder du silkepapper?
Kramar Eva Agnes

Poppins sa...

Till er som undrar:
Jag använder ett papper som verkar vara en blandning av silkespapper och smörpapper. Har haft det i evigheter och det går ju bara åt ett stort ark varje år.
Jag sätter upp dem med små, små bitar av tejp. Det gör att det är enkelt att ta ner dem efter jul.

annkierix sa...

Och du sa att du inte är pysslig..ha..du gör ju de mest fantastiska små skapelser.. så fint!!och vacker fotat som vanligt!!
Här lyser oxå snön med sin frånvaro..så mörkt och kallt bara!
Du jag har utmanat dig..gå in på min sida och kolla...hoppas du antar den!
Tack gulliga du för kommentaren inne på min sida...blir sååå glad!!
kram o godnatt!! A-C

Karin A sa...

Vilka fina snöflingor och särskilt minivarianterna. :) Att klippa till egen snö är nog rätt metod även för mig om jag vill ha en vit jul. Och det vill jag ju! Mysigt att tjuvstarta julen sådär en dryg vecka före. Ha en skön tredje advent! Kramar

Guldkant På Livet sa...

Va fiffig du är Poppins!!! Ja, har man inte snö får man fixa ngt annat, vilket du gör och sååå snyggt sen! Njutbara bilder som vanligt och tack för rara ord om min blogg!! Jag önskar dig en skön och stressfri ( ?) ny vecka.. Mari.

chatrine sa...

Så fine snøkrystaller! Jeg bor helt nord i norge, her er det ikke snø her heller i år... Bare regn... Håper på litt snø på julaften i allefall:)
Ønsker deg en fin kveld!
Klem:)

Trolda sa...

Så fint! Och förstår charmen i att skapa nya varje år...NJUT av kvällen i trevligt sällskap så!

Trolda - kramar!

Kattfot sa...

Så fina! Vilket pillergöra :-)

Moderncountry sa...

Du har virkelig klart å skape en utrolig vakker og varm Atmosfære i ditt hjem Poppins!! Så utrolig vakre bilder!! Ditt lille veksthus er så flott!
Her har jeg drevet med snø på boks i dag for å få litt følelse av en hvit Jul :))Bilder kommer i morra :) Puss

Lusthuset sa...

Så fina snöstjärnor, ja det blir väl de enda snöflingor som vi får se. I går kväll och i morse var det tjockt med rimfrost och det blev riktigt vintrig och vackert. "Man tager vad man haver" och får vara nöjd med det. Kramis!!

Malins-Kuriosa sa...

Ett sådant pillande men med ett sånt vackert resultat det blir...jättefina snökristaller...
Har haft en bra 3:advent, ska strax krypa ner med en bok och hoppas på en bra julvecka för oss alla...

Kramar från Malin

Lily of the valley sa...

Vilken vacker snö du har gjort.
Så spännande med Holiday Home Tour
2007. Kan du påminna mig?
Bamsekram

Sara sa...

Men hur gör du dem, verkar väldigt pilligt? men ser jättefina ut. Nä stackars occ skåningar får ingen snö men jag drömmer fortfarande om en vit jul, man vet ju aldrig:)

Terri sa...

What joyful, pretty snowflakes. It is always white and cold where I come from in eastern Canada, but since moving to the west we sometimes don't have snow for CHristmas. I love a white Christmas, but there is something to be said for a balmy 5C day like today. Much nicer for shopping, etc. :)

http://mandco.typepad.com/m_co/ sa...

Så utrolig fine snøflak! Det var en fantastisk god ide til kjøkkenvinduet!! Dessverre lar snøen vente på seg også her i Oslo :-(

SEASIDE LIVING sa...

Vilka underbara snöflingor! Så fint att se dom när man tittar mot fönstret!

Jag har förstått att vi får ställa in oss på en grön jul, men lite frost på gräsmattan kunde man väl ändå få begära... eller!?!?

Ha en toppenbra vecka!
Kram från Jenny

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

Härligt..sådanan gjorde vi ju som barn.. varför inte nu igen.??? Tack för tipset!=)) / åsa

Tintins fru sa...

Hej Poppins!

Lika kul varje år och se dina
fina snöflingor.
Och så vackert du har pyntat.
Ha de bra, hälsa mannen.