Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 2 december 2007

Lights, art and wine

Äntligen har advent kommit! Ljusen tindrar i alla fönster och gör att det ser inbjudande ut. När vi kommer hem lyser utomhusbelysningen så mysigt och hälsar oss välkomna. Det behövs verkligen i det becksvarta mörker som december bjuder på.

Nummerlapparna på adventsljusen är från Moa's Lovely Things.

At last it is Advent. The lights are twinkling in every window and greets us when we come home. The tags are from Moa's Lovely Things.

I lördags hade vi bokklubbsmöte med vinprovning. Temat för böcker var biografier om konstnärer. Jag har läst om Berthe Morisot (1841-1895), en av förgrundsgestalterna bland impressionisterna. Hon lyckades med vad många andra kvinnor inte gjorde – att kombinera 1800-talets kvinnoroll med konstnärskapet. Genom att ta många små steg i stället för att göra revolt, klarade hon av att först vara familjeflicka, senare mor och hustru samtidigt som hon producerade underbara målningar som vände upp och ner på dåtidens konstgrepp.

Här ser ni ett av Edouard Manets porträtt av Berthe. Hon var gift med hans bror Eugene och de fick en dotter, Julie, som var ett kärt motiv för modern att måla av.

Edouard Manet: Berthe Morisot med bukett av violer

Berthe Morisot: Julie Manet, konstnärens dotter

Berthe Morisot: En kvinnas toalett

Lördagens favoritvin blev: Casa do Lago, ett Shirazvin från Portugal (nr 99824) för 79 kronor. Vinet ingår i decembernyheterna på Systembolaget och är verkligen gott. Ett fruktigt vin med mjuk smak av plommon, fat och örter.

This Saturday the book club had a meeting with wine tasting. This time the literature theme was artists’ biographies. I read about Berthe Morisot (1841-1895) who was one of the front figures in the Impressionist movement. She managed to combine the view of women in the 1900th century and her artistic vein – to be a good daughter (and later wife and mother) and at the same time an avantgarde painter.
Saturday’s favorite wine was: Caso do Lago, a Shiraz wine from Portugal. A soft wine full of plums, oak and herbs.

29 kommentarer:

SEASIDE LIVING sa...

Här sitter jag och väntar på att resten av familjen ska vakna så vi också får tända första ljuset... :)
Din adventsljusstake var jättefin, gillar din nummerbrickor skarpt!!

Ha en mysig dag! Kramar Jenny

Karin A sa...

Så härligt det låter med era vinprovar och konstkvällar. :) Ska ta och skriva upp namnet på det där vinet inför fester i december. "Moa" gör verkligen fina saker och de där tagsen är bara för söta. Ha en härlig första advent. Kram Karin

Anna sa...

Intressant inlägg, alltid faschinerande med människor som var före sin tid eller olik dåtidens krav på hur kvinnan skulle vara. Vintipsen är också intressanta. Jag har börjat fått allergireaktioner, (ibland rejäla) av rött vin, jag vet att jag inte tål Merlot, och flertalet andra. Kan du tipsa mig om nåt vin som inte innehåller Merlot druva? (Förlåt om jag frågar helt fel, jag vet inget om vin).

Ha en härlig första advent
Kram Anna

www.fotograferamera.blogg.se sa...

Ja visst är det ljuvligt med alla tända ljus som lyser upp vår tillvaro i dessa tider? :)

Moas sa...

Oh så fint det blev med tagsen och roligt att du gillade dem =).. och tack så mycket för dina gulliga ord hos mig.. *myser*.. Jag har många blommor men inte så mycket fönster som jag skulle vilja.. så en viss begränsning måste göras.. och jag har inte så många andra blommor än orchideér och hoyor nån enstaka.. och pellisarna får husera i uterummet.. =). Intressant inlägg du gör om den kvinnliga konstnären.. gillar verkligen den sista.. en kvinnas toalett.. verkligen vacker och den vet jag att jag sett förut. Intressant att läsa om smarta kvinnors revolt.. att kunna göra allt det där hon ville utan att för den skull göra högljudda saker som säkerligen dåtidens samhälle skulle uppfattat som stötande..
Ha en härlig första advent..Kram Monica

M&Co - http://mandco.typepad.com/ sa...

Så vakker advents stake! Advent er en fantastisk koselig tid.

Så spennende med bokklubb hvor man kan oppdage nye bøker, kunstnere etc!

Trollmor sa...

Vilken vacker adventsljusstake du skapat!
Jag har inte hunnit få fram mina adventssaker ännu, så jag stannar till lite extra här och njuter av din istället :-)
Så vackra målningar.
Hoppas att du får en mysig första advent! Varm kram

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

Tänk..jag är urdålig på författare..men roligt o läsa om dem hos idig..
det blir lite som en resume av deras liv o så.. vackra siffror från moa..=)/åsa

Marina sa...

Så fin adventssljustake o söta "tags". Hoppas dagen är (o har varit) mysig!

Tilde sa...

Hejsan nu har dom gjort om lite här i tekniken..Jag har bytt till blogspot.
Så kul ni har ..vin o böcker jag skulle gärna vara med....
Har antecknat vinet du tipsar om ..

Lily of the valley sa...

Oj, jag gillade porträttet av Berthe Morisot med bukett av violer, men även hennes egna "En kvinnas toalett".
De hade väl passat hemma hos mig?
Din adventsljusbricka med tags är bedårande vacker.
Tack för en trevlig em. och underbar tavla och en supersnygg lykta
Många, många Lilykramar

lyck-annas sa...

Härlgt att hitta din blogg!
Både för själen och kroppen!
www.lyck-annas.se

Signes vind sa...

Visst är det intressant att vi alla i år behöver hjälp för att veta vilket ljus som ska tändas först...;-)
Jättefin ljusstake och läckra inlägg du gjort tidigare som jag inte kunnat kommentera.
Min mans dator är nästa alltid upptagen av min man vilket ju inte är så konstigt men bloggandet har fått vara på sparlåga.
Har din man något bra tips på en whiskey (inte för dyr) till min man - han önskar sig det i julklapp... krama Lotta

kamilla.tradgardsblogg.se sa...

Hittade till dig genom Kullervillas blogg,så fin blogg du har!!
Satt och läste länge,länge =) jag återkommer gärna !!
/Camilla

Lusthuset sa...

Mysigt att kombinera vinprovning med bokcirkel och speciellt om konst. Roligt att läsa för en konstintresserad som jag. Tur att det har kommit fram några duktiga kvinnor som jag förstår hade det kämpigt på den tiden att hävda sitt eget konstnärskap, som t.ex Karin Larsson. Kan inte ha varit lätt. Har antecknat vinnumret. Det är alltid bra att ha när man står där och inte vet vad man skall välja. Tack! ha en skön vecka. Kram

Guldkant På Livet sa...

Bokklubbsmöte med vinprovning, så härligt det låter!!! Vacker konst och trevligt vintips, tack för det, det låter som ett vin i min smak! Mari.

Hannele sa...

Intressant med kvinnorna, som ändå gjorde en del bakom karlarna, tänk bara på Evert Taubes fru, Carl Larssons Karin, Runebergs fru skrev på nätterna...

Malin sa...

De är verkligen fina Moa´s saker...hon är så duktig...Jag gjorde mig en enklare variant med små röda hjärtan och med blockljus som en nyhet till advent...
Era sk "aftnar" låter så mysiga och sådan litteratur ni väljer...själv har jag sträckläst en deckare av Harlan Coben i natt och släckte inte lampan förrän 03.30..inte bra att vara hemma 50% då man har fallenhet för att vända på dygnet och älskar att läsa...Ska cykla iväg ut i regnet senare och låna mera böcker...kan inte köpa alla...

Kramar från Malin

Trolda sa...

Vilken underbar Adventsljusstake. Årets vackraste! Och så mysigt med ljus i mörkret - det behövs verkligen nu...Tack för vintipset!

Trolda - kramar!

Tintins fru sa...

Så fin adventsljusstake.
Det är mysigt nu med alla tända ljus.

Elinsstuga sa...

Bokklubbsmöte med vinprovning..! Ni verkar ha så trevliga och intressanta möten :-) Det är kul att läsa dina små berättelser om historiska personer.
Vi ska träffa lite vänner i helgen så ett vintips sitter inte fel...! /Kram

Solkatter & dammråttor sa...

Vilken härlig adventsljusstake...jättefin med tagsen och pärlorna.
Det lät väldigt trevligt med bokklubb och vinprovning....bra kombination =)
Ha det gott!Kram!

annkierix sa...

Kul att läsa dina inlägg..intressant läsning. Vilken underbar adventsljusstake..här råder det fin julstämning1
ha det gott

annkierix sa...

Kul att läsa dina inlägg..intressant läsning. Vilken underbar adventsljusstake..här råder det fin julstämning1
ha det gott

MOONLOVER´S sa...

å vad fina bilder, är bara inne och tittar runt i kväll på alla bloggar, så jag tänkte jag måste ju skriva oxå;) ha en trevlig kväll

EVA AGNES sa...

Hej igen vännen!
Efter samvaro med mina barn är jag nu tillbaka. Vilken fin och annorlunda adven´tsstake du har gjort. Tjocka ljus och de taggarna från Moas gör sig bra.
Mötet med denna konstnärinna var trevligt. Kände inte till henne förut..Ser inte den unga flickan ut som en typisk tonåring av i dag??? :-)
Kramar Eva Agnes

hulukvarn sa...

Hej Hej!

Vad kul med lite vintips! Och konsthistoria. Allt på en och samma gång:)

Ha en fin vecka! kramar Hanna

Clara sa...

Du skriver så positivt och varmt om advent och jul....till skillnad från mig och några andra....jag har försökt men kan inte för mitt liv känna några julkänslor i år...vad är det för fel på mig , tror du? Dina vackra bilder kan jag tyvärr inte se ikväll...det är bara små rutor med röda kryss i...tror bestämt min dator behöver vila sig lite...den har gått varm hela dagen....först satt dottern hela förmiddagen ...sedan kom sonen hem och tog över spakarna och nu sist...kom Clara indansande och skulle ta sig en bloggrunda....det fick bli en utan bilder ....KRAAAAAAMMMMMM

Lella sa...

Fin adventsljusstake, spännande bokval och bra vintips!
Alltid roligt att läsa här helt enkelt :o)