Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 10 december 2007

Nobel and vintage dresses

Ikväll sitter jag och tittar på Nobelfesten. Det är fantastiskt att se på festligheterna och alla vackra kläder. Jag är inte mycket för glamour och stora fester men man kan ju fundera på vad man själv skulle ha på sig om man blev bjuden på en sådan galafest. Tror att jag hade satsat på en vintage-klänning, både för prisets skull och för stilens skull.

Kanske en vit skir prinsessdröm?
Unique Vintage
Eller i härlig 20-talsstil med vackra broderier?
Unique Vintage
Kan inte låta bli att falla för en sådan här otrolig 70-talskreation med Beardsley-tryck.
Den här 50-talsklänningen skulle passa i en Audrey Hepburn-film!

Som ni ser blir det inga färgexplosioner när jag väljer ut en festklänning... :) Om det skulle vara en i färg, kan jag tänka mig mörkrött eller mörkgrönt.

Men den klänning som jag skulle välja, kan jag inte visa i bild för den är visst bildskyddad. Men om ni tittar in här på Alley Cats Vintage hittar ni min favoritblåsa från Victor Costa.

Vilken skulle ni välja?

Today is Nobel Prize Day and I am watching the festivities on telly. Maybe I am dreaming of participating? And what I should wear on a day like that? I think I would chose a vintage dress. To see my favorite one, you have to click on Alley Cats vintage. And as you can see all dresses are in white or black... :) And if I should chose one in colour, it could be in dark red och dark green. What dress would you chose?

29 kommentarer:

Karin A sa...

Visst är det något speciellt att titta på Nobelfesten och alla de vackra och berömda! :) Otroligt vackra klänningar du hittat. Själv har jag alltid varit riktigt fascinerad utav 20-talsmodet (och har faktiskt skrivit en uppsats i ämnet) så vilken jag gillar bäst är lite givet. Ha en fin måndagskväll! kramar Karin

Solkatter & dammråttor sa...

O...jag hade valt den översta.Men tyvärr kommer jag nog aldrig att bli inbjuden till nobelfesten, så jag skulle inte få användning för den *hihi*
Ha det gott! Kram!

Lotta sa...

Jättevackra klänningar! 70-tals kreationen föll jag nog för, den skulle nog dölja skavankerna bäst! :-D

Kram
Lotta

http://mandco.typepad.com/ sa...

Oj så mange nydelige kjoler: Denne ville jeg hatt på : http://www.rubylane.com/shops/alleycatvintage/item/cm-877
Denne er fantastisk : http://www.rubylane.com/shops/alleycatvintage/item/cm-947 men ikke akkuratt på nobel gallaen ;-)
Og hadde jeg vært litt mer kvinnelig i fasongen hadde denne : http://www.rubylane.com/shops/alleycatvintage/item/cm-967 vært utsøkt!!

annkierix sa...

Hej!
oh vilka vackra klänningar... få se nu vilken skulle jag ha valt..tror faktiskt den översta,
vad vore en kväll på slottet..ha!
jag menar "blå salen"..äh jag sitter här och kurar hemma i Enskede jag..vid datorn med ett glas vatten..olika falla ödets lotter..
kramA-C

Olivelund/Cia sa...

Jag skulle välja den första eller den sista klänningen.... Jag tror det blir 50-tal för mej ;)

http://mandco.typepad.com/ sa...

Hei på deg igjen :-) Jeg kom innom igjen, for jeg må spørre deg, du tar så utrolig flotte bilder! Hva slags kamera har du, og kunne du ikke laget et lite tips innlegg om hvordan man fortograferer f.eks et jule tre? Jeg er skikkelig dårlig til å ta inne bilder, og kvier meg litt til juletre bildet ...har en tendens til å blir "grått og flatt"....

Marina sa...

Såg inte ens en glimt från Nobelmiddagen men jag var på en själv faktiskt. Vi har det här på jobbet varje år och jag var där för andra gången. Alla var finklädda men dióck inte som på riktiga middagen. Jag ahde en omlottklänning från Indiska. Svart botten med blommor på. Den gillar jag!

Guldkant På Livet sa...

Kul inlägg! Jag är heller inte mycket för glamour men alltid kul att kika på det avckra folket emmelanåt... Tja, jag faller och har alltid gjort för den gamla stilen, högahaslade blusar och långa klänningar/kjolar... 20 talet gillar jag med så det blir de första pallegen jag gillar mest! Mari.

Clara sa...

Herregud vad häftigt det här var....ska jag välja klänning nu....den översta, absolut....så mycket spets och annat som möjligt :) Men den svartvita från 50 talet var också vacker...lite annorlunda!
Det här var ett trevligt inlägg poppins...man fick klä upp sig såhär en vanlig tisdagsmorgon....hade du trevligt på Nobelfesten :)

Många kramar till min cybervän från Clara

Anna sa...

Waw, så fina de var allihop, definitivt min smak. Det slår mig nu att det var hemskt länge sen jag gick i klänning, har nog haft blåställ senaste tiden haha. Men jag skulle absolut välja nr 1.

Ha det fint!

EVA AGNES sa...

Gud vilka fina klänningar du visar. Vilken som helst av dem skulle jag ha på mig om jag blev bjuden till Banketten.
Tittade på den till halvnio går då jag gick över för att titta på En spricka i kristallen av Cecilia von Krusenstjerna. Har du läst boken?
Decoupage har samma inverkan på mig som på dig...allt riskerar att få servetter på sig...:-)))
Kramar Eva Agnes

På landet, mot skogen sa...

Åh, så fina klänningar!
Jag hade valt någon av de två översta, tycker de båda är fantastiskt fina.
Ha en bra dag!

EVA AGNES sa...

Tack snälla, rara, gulliga Poppins!
Det flög in änglar här i dag och landade i.... Ja det ska du få se på bilder som kommer snart.
Vilken god överraskning.
Kramar Eva Agnes

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

Ja. i min garderob..=))) finns det måna blåsor..nej då.. vackra klänningar med stil och klass.. och den du valt..var vakcer!=)/åsa

Anonym sa...

Underbara allihop... Ja jag undrar vad jag hade tagit på mig... Är ju inte klänningstypen, har bara haft det en gång under de senaste tio åren och det var på mitt egna bröllop..
Jag tror nog att jag valt den första du visade. gillar det enkla...
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Veronica

Hannele sa...

Visst är det kul med fest och glamour ibland.

Lusthuset sa...

Nobelfesten, ja det hade varit något det. Maten såg ju fantastiskt ut....men vad gör de om de behöver gå på "damrummet". Jag som springer jämt i tid och otid hade nog passat bäst vid ett litet bord i ett hörn och då hade jag gärna tagit på mig den svart/vita med tyllkjolen eller den första. Jag hade inte gått i någon av dem men får önska så hade det blivit någon av dem. Vackra allesammans. Roligt men Pippi-temat. Såg du blomsteruppsatserna i form av tårtor och bakelser...det var festligt och roligt. Ha en bra kväll. Kramar!

annkierix sa...

Tack snälla snälla du för de ursöta hjärtan jag fick med posten idag...blev så in i norden glad.
Har lagt upp ditt fina paket på min blogg..
Tack gulliga du...kram

Signes vind sa...

Ser fram emot att se dig i någon av dessa klänningar nästa Nobelfest ;-)
Tack för whiskeytipsen - någon har vi testat men favoriten har vi inte haft så det får det nog bli.
Har varit förkyld och haft en massa annat strul så jag har inte hunnit läsa igenom alla läckra inlägg du gjort men snart ska det bli av. Kram / Lotta

Tingeltangel sa...

Jag har varit ute och ätit julbord ikväll med mina arbetskamrater. Och när jag kom hem hittade jag en så underbar julhälsning i min brevlåda. Tusen tack!... Vilka vackra klänningar du visar. Jag skulle så gärna vilja gå på Nobelfesten någon gång. Jag var faktiskt på bal på Stadshuset för en dryg vecka sedan. Min klänning påminner om den på den nedersta bilden i modellen men min är i guldigt tyg. Så jag skulle valt den svartvita för jag tycker den är så läcker och det är härligt att dansa i en sådan klänning. Kram från en glad Tingeltangel.

SEASIDE LIVING sa...

Vilka underbara klänningar!!! Min favorit är tvåan jag älskar nämligen 20-tals modet. Jag tycker det är jättekul att titta på alla vackra klänningar på Nobelfesten!

Önskar dig en fin lucia imorgon!
Kramar från Jenny

www.mediabrus.dinstudio.se sa...

Tack för ett fint paket en grå och trist dag - solen började skina för mig *s*

Lella sa...

Jag skulle välja den översta, helt underbar. Men jag gillar verkligen 70-talsklänningen oxå, den känns så rätt retro.
Tittade lite då och då på Nobelfesten och tyckte att blomsterarrangemangen var riktigt läckra, gissar att det var perfekt snackis om samtalet skulle vara trögt :o)
Kram

Lella sa...

Hej igen, nu har jag kikat på din favorit och den var toppensnygg!

Trolda sa...

Visst är det väl HÄRLIGT med lite FEST o GLAMOUR =D Jag är en klänning-älskare av stora mått (även om nu min garderob inte gömmer något som DESSA kreationer direkt...)och väljer nog den från 50-talet...Men ALLA är ju så fina...Och man KÄNNER ju sig så fin i klänning!

Trolda - kramar!

Monica/Moa sa...

Oh.. vilka klänningar.. gillar de vita jättemycket, men då gäller det att sola lite annars skulle jag nog känna mig lite för blek. Gillade den du länkade till jättevacker också... Satt allt o tittade på galan lite festligt eller hur, satt o snodde ihop tråd till min krona under tiden så där lagom sysselsättning..Kram monica
Moas Gård

Anonym sa...

Hejsan. Den svart vita klänningen med prickar.. var de längesen du hittade den på designerns sida? leter för fult efter den! Kärlek vid första ögonkastet. Du kanske kunde svara på alkaa@live.se ?:) hade varit snällt

Glittra i Glottra sa...

så roligt att du uppskattar 20-talsmodet!! är själv jätteförtjust i både kläder och byggnader från just den tidsepoken. 20-talet rules!!

kan själv tipsa om en härlig byggnad - anno 1927 - där det kommer ordnas fester, bröllop, mm i 1920-talsstil från och med våren 2009. företaget kallas glittra i glottra!

http://www.glittraiglottra.se