Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 8 januari 2008

Hat boxes

Strax innan jul kom ett stort paket på posten. Det var två hattaskar som jag köpt på Tradera, en röd och och en grå. Min svarta hatt, köpt på Magasin Du Nord i Köpenhamn, har fått en perfekt förvaringsplats.

Säljaren berättade att hattaskarna levt ett skyddat liv i Borlänge innan de fick ett nytt hem hos mig.

När jag var kring 20 ägde jag en annan hattask som jag fixade till genom att sätta in ett foder. Sedan använde jag den som resväska och åkte till Paris. Det var på den tiden när man inte behövde packa ner så mycket förutom rena underkläder och en tandborste.

Men den hattasken har försvunnit, liksom en portör jag köpte på en loppis och som jag målade svart, satte en kedja som axelrem och använde som handväska. Kommer ihåg att den väckte viss uppmärksamhet på Ströget i Köpenhamn... Men idag hade jag gärna haft portören som en fin prydnad på väggen, fast helst i den ursprungliga zinkfärgen.

På bilden längst ner ser du en gammal spånkoffert som jag ärvt av en tant. I den förvarar jag en del av min väsksamling.Just before Christmas I bought two old hat boxes, perfect for my black hat from Copenhagen. In my twenties I owned another hat box which I used as a suitcase when I travelled to Paris. At that age you do not need more than clean underware and a tooth brush. But that hat box has disappeard, just like my old metal container (I do not know the English name but you use it for collecting flowers). I painted it black and put a chain on as a shoulder strap and used it as a handbag... I wish I had that container now as a decoration.
At the last photo you can see an old chip-trunk which I have inherrited from an aunt.

30 kommentarer:

Lusthuset sa...

Vad kul det är med gamla saker med en historia. Hattaskarna var jättefina. Jag har en svart med bruna kanter som ligger högst upp på bokhyllan. Den är liksom en riktigt gammal resväska med skyddöverdrag, arvegods som jag sätter stort pris på. Jag kan se hur fina de blir hemma hos dig tillsammans med den fina hatten. Nu inspirerar du verkligen mig att kanske visa resväskan som är speciell. Så hemmablind man blir. Ha det bra resten av veckan. Kramis!!

Terri sa...

Lovely! I adore hat boxes!

Karin A sa...

God morgon! :) Jag har just beundrat dina bilder på flickr. Så kul att få läsa lite om bakgrunden till dem och om dig. Jag har alltid haft en dröm om att äga hattaskar. Det är något speciellt med dem. Ha en fortsatt fin vecka! Kramar Karin

Blomman för dagen sa...

Vilka fina hattaskar du har fyndat.
Jag har inga askar,men gillar huvudbonader...=)Har några hattar och kepsar.Fin blogg du har.
Hit kommer jag gärna in igen./Karin

Guldkant På Livet sa...

Hattaskarna passde ju som handen i handsken eller hatten på huvudet, i ditt hem!!! Från Dalarna till Skåne... Vilka fynd, så vackert att ha framme, ljuvliga foton! Och din hatt från Köpenhamn var ju bara så flott!!! Vilket smycke!! Mari.

SEASIDE LIVING sa...

Vilka härliga hattboxar! Jag har haft en gammal resväska som jag fått av min mormor och morfar, du vet en sån där där det sitter en hel massa gamla klistermärken från olika städer och länder de besökt. Funderar på vart den har tagit vägen... Skulle vilja ha den uppe på mitt skåp (som ska målas och in i tv-/gästrummet). Hmm, den måste jag genast leta efter!

Ha en fortsatt bra vecka!
Kraaaam!

Lily of the valley sa...

Wow! Vilken otrolig hatt! Underbar!!!! Den har jag aldrig sett dig i. Du måste du ju använda den....Du kanske ska ha den i London?
Hattaskarna är förtjusande! Riktiga fynd!
kram Lily

Ann-Catrin / finthemma sa...

Du kan du... vilka fantastiska hattaskar... förstår att de levt ett skyddat liv... de ser ju så perfekta ut.
Så snygga bilder att jag dånar..nej inte dånar.. de gjorde man bara förr.. nej svimmar till lite bara...men bara lite!
Stor kram till min favoritbloggerska
A-C

Trolda sa...

Så STILFULLT! Kan riktigt SE dig bära den på Londons alla små pittoreska gator...=D Och så ROMANTISKT; Hattask till Paris!!! DET gillar jag...Och hatten! =D

trolda - kramar!

Monica sa...

Vilka häftiga hattaskar.. och vilken tjusig hatt.. så det är i den du glider runt i när du är ute på dina shoppingturer.. både på svenska och danska sidan. Bra då ver jag hur jag ska känna igen dig.. =)).. ha det så jätteskönt och Kram/ Monica

Fru A sa...

Tänk vad synd att jag inte visste bättre för läääänge sedan och sparade alla gamla hattaskar jag förvarade tidningar i....

M&Co sa...

Nyyyydelige hatteesker! Jeg har lengesiklet på en slik til sysakene mine...

Signes vind sa...

Underbara kort. Din fotokonst har verkligen utvecklats under ditt första bloggår.
Har en gammal hattask på vinden men den innehåller en gammal hatt efter min svärfar så det är inget jag är så vacker i.

Elinsstuga sa...

Vilka fina hattboxar! De, förutom innehållet är ju en prydnad i sig :)

Det där livet i Venedig låter som en dröm. Börja sent på förmiddagen, hem på lång lunch o siesta och sedan jobba lite och gå hem...
Ja det verkar vara en matglad kriminalare!
Venedig måste vara mycket speciell. Har aldrig varit där och är inte så jätteintresserad av att resa runt längre, men venedig skulle jag vilja besöka.
Att läsa klassiker är kul! Ska nog haka på jag med! /Kramar

Lotta sa...

En hatt har jag alltid önskat mig, tycker det är så fint och din hatt blev jag jätteförtjust i! Givetvis skulle jag även vilja ha en fin hattaskt till - som ditt fina fynd! Tänk vad mycket fina saker det finns... Ha det så bra 8`)

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

härliga hattaskar...=)/åsa

Clara sa...

Intressant...och mycket vackert! jag fick ett helt gäng med askar och hattar av en dam som jag hjälpte med en flyttstädning....för sådär 17 år sedan....vet du vad jag gjorde med dem?
SKÄNKTE DEM TILL BARNENS DAGIS! Snälla Poppins skäll inte på mig nu....jag visste inte bättre på den tiden:) damen skulle slänga dem men då sa jag att ..jag kan ta hand om dem och tyckte just då att det var en kul grej för barnen...det var en MYCKET uppskattad gåva kan jag säga...men nu i efterhand så ångrar jag mig...well, well...sånt är livet!
Många kramar till dig...min kära cybervän!

Anna sa...

Fina hattaskar du fyndat, och hatten är kanonsnygg ju. Jag har också en hattask någonstans - ej i lika gott skick, nu blev jag sugen på att leta fram den.

Ha en trevlig kväll
Kram Anna

Randi sa...

Vilka läckra boxar. Vilket fynd - de finns väl inte att köpa längre här i Sverige?! Jag har också hatt-nojja och förvarar dem i boxar, men de är inte lika snygga som dina!
Kram Randi

Solkatter & dammråttor sa...

Vilka fina hattaskar du köpte på tradera.Hatten var läcker också.Hattaskar har jag inga, men väl spånkorgar...två stycken en stor och en mindre (den som är med i mitt inlägg).Den stora packade min mamma alla sina tillhörigheter i när hon flyttade från Hälsingland till Dalarna för att arbeta som piga.
Ha det bra så här i slutet på veckan.Kram/Gunn

Annalunda sa...

Vilken fin hatt och underbara askar...och inte minst VACKRA BILDER! Ang magnolior...jag har problem med min allför stora trädgård...försöker bygga rum och försöker hitta stora växter att plantera. När de på plantskolorna rekommendera miniträd så brukar jag se rätt uppgiven ut... I somras fick jag ett tulpanträd och hoppas mycket på det... tar gärna emot tips! Kram Annie

Tingeltangel sa...

Vilka underbara bilder av underbara hattaskar. Vad roligt att du köpt dem på Tradera. Jag måste erkänna att jag aldrig vågat mig på att handla på det sättet. Och hatten är jättefin. Det är så elegant med hatt tycker jag.

Hanna - Den vita skolan sa...

Vilken jättefin blogg!!! Och helt underbara hattaskar. Det är alltid kul med gamla ting.
Ha de gott

kullervilla sa...

Vilka underbara gamla hattaskar, och i vilket fint skick de är. Alltid roligt att veta lite historia om saker man skaffar. En portör skull vi allt bra gärna vilja ha, såg en i en antikaffär för något år sedan men tyckte att den var för dyr. Så det blev inget köp vilket vi ångrat en del. Men har svårt att tänka oss att använda den som handväska :=)

Jes/Vita villa vila sa...

Vilka härliga bilder!!!

Njuter av din fina blogg :)

Må väl. Kram Jes

M&Co sa...

Hei :-) Jeg har en award til deg hos meg fordi jeg verdsetter deg og din blogg så mye :-)

chatrine sa...

Wow! Så flotte hatter, og ikke minst esker! Det hadde i grunnen vært litt fint om det var vanlig å gå med hatter i vår tid:) Skulle vært mye mere fine kjoler og hatter på oss damene nå til dags!
Ønsker deg en fin helg Poppins!
Klem:)

Designe sa...

Åh va fina hattboxar! Va häftigt att ha rest med en hattbox..riktigt gammeldags romantiskt! Såg Jane Austenfilmen igår och den var ju helt underbar! Trevlig helg! :)

Tintins fru sa...

Kul med hattaskarna. Hatten
hoppas jag att jag får se dig
i nästa gång vi ses. Jättefin.

Tindra lite mera sa...

Älskar tradera där man kan göra ljuvliga fynd!
Vill bara säga att jag tycker att du har en jättefin sida och en inspiratonskälla till att jag skaffade mig själv en blogg.
Du är välkommen in och titta!
Hälsningar Katarina