Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 1 januari 2008

A New Year

Så har det nya året börjat. På nyårsdagen tar jag det lugnt; läser böcker, tittar på TV och bloggar. Idag lagar jag inte ens mat utan det får bli något enkelt.

Desto mer matlagning blev det igår när vi firade nyår hemma med middag med våra föräldrar. Så här såg menyn ut:

* Räkcocktail
* Kycklingfilé med grönmögelost, rostade hasselnötter, paprika och bacon, serverad med ugnsrostade potatis och morötter
* Citronfromage

Kycklingen blev mycket god och var inte så komplicerad att göra som det kanske låter. En snabb beskrivning kommer här:

Beräkna 1 kycklingfilé per person. Banka ut den lite grand och gör en ficka för fyllning (finns oftast en liten "naturlig" ficka som man kan vidga). Lägg i en rejäl skiva grönmögelost och grovt hackade rostade hasselnötter. Salta och peppra samt krydda med lite rosmarin. Lägg mitt på filén en stor skiva paprika. Vik filén dubbel och vira en skiva bacon runt om. Stek filén i stekpanna och lägg över den i en ugnssäker form. Vispa ur stekpannan med lite vitt vin och grädde. Häll vätskan över filéerna tillsammans med nötter som blev över. Lägg folie över formen och sätt in i ugnen på 200 grader i ca en halvtimme.

Dukningen gick i blått, silver och glas vilket gav rätt känsla av fest och glans.

On New Year's Day I am lazy and not doing anything but reading, looking at telly or blogging. Today I am not even cooking but yesterday I made dinner for our parents who were celebrating New Year's Eve with us. The menu were:
* Prawn Cocktail
* Chicken Fillet with blue cheese, roasted hazelnuts, sweet pepper and bacon, served with roasted potatoes and carrots
* Lemon Mousse
The dinner table was laid in blue, silver and glass to get the right feeling of festivity and splendour.

27 kommentarer:

Elinsstuga sa...

Vilken härlig nyårsmeny! och vackert dukat. Ni verkar ha haft en trevlig och mysig nyårsafton med era föräldrar.
Dit stjärnkollage var väldigt fint! Ha en god fortsättning på det nya året och stor kram!

Marina sa...

Menyn låter god! Vi gör inte heller allt för mycket idag och matlagning behövs inte. Vi fick nämligen mat över igår.

Signes vind sa...

Skrattade när jag läste ditt inlägg om vad ni åt - vi åt nämligen kycklingfilé inlindad i bacon till nyårsmiddag!Men vi fyllde kyckligfiléerna med Cantadou m vitlökssmak, lindade om bacon o in i ugnen direkt utan att steka i panna.
Jag älskar ju efterrätter så jag serverade 3 st så fick gästerna välja - kanske får till ett inlägg om detta. Kram Lotta

Randi sa...

Underbar nyårsmeny!
Idag slappar vi här också. Det är ju så trist och grått här och djuren vill inte gå på promis alls idag efter nattens mardröm.
Stor kram till dig och god fortsättning! Randi

Hem & Harmoni sa...

God fortsättning på 2008! Ha det gott, kram Marie

Sara sa...

Menyn låter himla god. gott nytt år!

Lily of the valley sa...

Nyårsmenyn låter god. Kyckling i alla "former" är aldrig fel.
Skönt att slippa laga mat :).
Man behöver "slappedagar", då man gör vad man vill utan några måsten.
Önskar dig en god fortsättning på det nya året.
kram Lily

EVA AGNES sa...

Ett riktigt, riktigt Gott Nytt År till dig också.
Och, varmt tack för det fiuna kollaget till jul med tomtenissan mitt i.
Det blev jag jätteglad för.
Är hemma igenefter tio dagar i Västerås där jag inte hade tillgång till daorn mer än en liten stund.
Nyårskramar Eva Agnes

Hannele sa...

Mysigt att duka och äta gott till nyår, god fortsättning.

Terri sa...

Yum, sounds delicious! Wishing you a wonderful new year!

Karin A sa...

Det låter som om ni hade ett härligt nyårsfirande med god mat och vacker dukning! Ska försöka lägga receptet på minnet. Jag gör ofta kyckling och då är det kul med nya recept. Här var det hummerpanacotta, piggvar och chokladmoussetårta som gällde. Vi äter alltid nyårslunch med bekanta på nyårsdagen. I år var det lite speciellt eftersom familjen hade släktbesök från Korea. :) Nu ska jag snart vila med en god bok eller lite tv-tittande och äta upp det sista julgodiset. Imorgon blir det till att vara lite nyttig igen! God fortsättning på det nya året och tack för all inspiration från 2007. Kramar Karin

Designe sa...

Vilken vacker dukning och va gott allt lät!...ja, vi lagar inte heller mat idag..det blev så pass mycket över från igår så vi äter samma både idag och imorgon!..inte dumt!:) Ha en god fortsättning på det nya året! Kram :)

Monica sa...

Oj vilken god nyårsmeny.. och så fint du dukat.. =) där skulle jag gärna suttit som gäst. Men jag hade det jättebra och blev ompysslad hos goda vänner också.. och hade en härlig nyårskväll.. Tack för dina gulliga ord hos mig.. och önskar dig också ett härligt och underbart år. Och ser fram emot dina fina bilder och underhållande texter.. ha det riktigt fint.. Kram Monica

Lusthuset sa...

Vilken härligt vacker dukning, jag som älskar blått. Låter jättegott. Vi firar alltid nyår hos kompisar så nyårssupé har jag faktisk aldrig gjort, men det är ju speciellt festligt. Ha en god fortsättning och en bra vecka. Kramar från mig.

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Åh brukar också göra sån kyckling ibland, grymt gott med mögelost i! Låter som en riktigt smaskig nyårsmeny, tack för att du delar med dig och god fortsättning!

Trolda sa...

Åh så gott det lät...MUMS =D (fast inte hasselnötterna då tyvärr...)Och så fint du dukat! Förstår om ni njöt av både mény,sällskap och allt omkring...=D Jag önskar dig en underbar god fortsättning, och ett fantastiskt år 2008!

Trolda - med bamsekram!

Guldkant På Livet sa...

Nog var det fest och glans alltid!! Vilket party!!! Så vackert och vilken god mat, direkt jag såg menyn tänkte jag; jag måste ha receptet, men så hade du ju redan skrivit ned det, tack för det! Lät mycket gott så det ska jag spara och pröva.Citronformage, mmmm, det älskar jag! Och räkcoctail, jag hade gärna varit din gäst!! Vackra och inspirerande foton! God fortsättning på nya året Poppins! Mari.

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

�hh s� gott det l�t..=) / �sa

M&Co sa...

Mmmm det hørtes kjempe godt ut! Nydelig bord også! Deilig å slappe av 1 nyttårsdag, det gjorde vi og!

Annika sa...

Härlig nyårsmeny och snygg dukning! Låter som ett härligt sätt att fira in det nya året.
kram Annika

Signes vind sa...

Så fick jag till ett inlägg om nyårsafton och min kycklingfilé.
Må så gott kramar Lotta

Tingeltangel sa...

Det låter fantastiskt gott med all mat och din dukning var så vacker och icke-julig. Det behöver man nu... Vi var bortbjudna på kalas på nyårsafton och det var underbart att inte vara den som skulle laga maten.

Solkatter & dammråttor sa...

Å, vilken fest...vacker dukning och menyn såg urläcker ut. Tack för receptet....det ska jag spara för kommande behov =))
HA ett forsatt trevligt 2008!
Kram/Gunn

Dubbelörnen sa...

Vilken vacker dukning och receptet har jag sparat. Låter supergott!

Kramar

Fru A sa...

Vilken fin dukning och massa god mat ser jag :D Allt lät...mmmm...mumsigt!

Ann-Catrin / finthemma sa...

Det där receptet måste jag ta efter..kyckling och grönmögel..fantastisk kombination. Snygg dukning..men det förstod jag ju att det skulle bli..du verkar så duktig på sånt..och sen att ta de där läckra bilderna oxå till råga på allt.inte alls avis nej då!! Här har kommit massor av snö i natt..och det snöar fortfarand eymnigt. Könns som en repris av förra vintern som oxå behagade vänta till nya året...och sen om jag inte minns fel var lite sendragen!!
Ja har man hundar så är det bara att knalla ut ändå..men min ena nakenfis..hon och jag vi ligger helst under täcket inne om vi får välja.
Ha det gott "ses" snart igen kram A-C

Tintins fru sa...

God fortsättning.
Vacker dukning till nyår.
Menyn lät läcker. Jag bjöd också
på kyckling, kryddad med bl.a grönpeppar. Ska testa din kyckling en dag.
Ha de bra.