Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 15 januari 2008

Pastels

I senaste numret av Hem och Antik fanns flera intressanta artiklar: att samla emaljerade föremål, klassiskt inrett hem i New York, gustaviansk stil i liten Stockholmslägenhet och så det här uppslaget - blommor och pastell inspirerad av rokoko.


In the latest issue of the Swedish magazine Hem och Antik (Home and Antique) there were interesting articles: collecting objects made of enamel, a classic home in New York, gustavian style in a small apartment in Stockholm and these pages – Flowers and pastel inspirered by the Rococo period.

Och om blåvitt porslin i vitrinskåpet. Saxen med fodral är ett av höstens fynd som jag är jätteglad för.

And about china in blue and white. I love my scissors which is one of my bargains last autumn.

Och så en närbild på en av mina engelska assietter som går i blått och vitt. Det är en underbar kombination på porslin.

And finally a close-up of one of my English small plates in blue and white. It is a lovely colour on china.

35 kommentarer:

M&Co sa...

Hm, det nummeret må jeg kjøpe, elsker samlinger av alle slag, og fine måter å vise de frem på! Har stoff planene i orden, og resultatet kommer på bloggen etterhvert ;-)

Lusthuset sa...

Mums vad gott det ser ut med prinsessbakelse. Har nog sagt upp just den tidningen och det var ju dumt märker jag nu....får väl köpa den ändå, för det verkar intressant. Fina tallrikar har du också. Njut vidare med din bakelse. Kramar!!

Tindra lite mera sa...

Tack för välkomnandet,jooo lite inkörningsproblem har jag ju...ska man inte tex kunna svara på en kommentar direkt??(inte behöva gå in på den sidan och därefter välja att ge en kommentar...känner mig helt oteknisk.
mvh Katarina

kullervilla sa...

Härliga bilder, blir allt sugen på princesstårta.
Vilket vackert fodral med saxen i, har aldrig sett något sådant innan. Undra vad den har för historia.

Karin A sa...

Tänk att jag har aldrig läst den tidningen men nu blir jag verkligen sugen! Verkar vara trevliga reportage. :) Så fint dina bilder matchar reportagets härliga pastellfräger. Och blåtvitt porslin är jag gillar jag mycket! Ha en fin vecka! Kramar

Ann-Catrin / finthemma sa...

den tidningen fick jag av min mamma härom dagen... och jag har inte läst den än... nu måste jag ju bara springa och ta fram den... så underbara biulder som vab´nligt...pasteller..det är min melodi det!!!
Stor kram A-C

SEASIDE LIVING sa...

Åh, den blev jag sugen på att införskaffa nu när jag suttit här ett bra tag och bara njutit av dina underbara bilder! Vilka vårfeelings jag får!!! :)

Yolanda Elizabet sa...

Did you say Gustavian style? ;-) No wonder you love your scissors so much, they are gorgeous, what a great find!

Blue and white are such a great combination. Are you familiar with the Dutch Delftware? I think you would like that too; gorgeous blue and white porceline.

Guldkant På Livet sa...

Ja, sista Hem & Antik hade verkligen mycket läckert men det har din blogg med, jäklar så snygga foton!! Helläckert med tårtan! Mari.

Clara sa...

Helt underbara bilder...gör gärna ett besök hos mig när du har tid....kom och träffa prinsessorna:)
Kraaaammmmm

Tidsmästarinnan sa...

jag har också kikat i det numret och tyckte som du att det var en hel del kul.
Vad fin blogg du har!
Glada hälsningar
S.

Lily of the valley sa...

Underbara bilder, och man blir väldigt sugen på prinsesstårta ;)
Detta numret var mycket, mycket bra, väldigt inspirerande :)
kram

Lilla Blanka sa...

Underbara bilder..! Den där saxen var verkligen fin som du har fått tag på!
Kram
Mia

Deb sa...

Your blog is wonderful!
I love the blue and white china.

Trolda sa...

Dina vackra bilder ger smak av mer...Jag riktigt KÄNNER Sommarens första tårtbit, framdukad i en lummig berså på vackert ebgelsktinspirerat porslin slinka ner, i solljusets varma sken...Mums!

Trolda - kram =D

Anonym sa...

Hej! Kikar du in hos mig, finns där en sak till dig.

http://liane.tradgardsblogg.se

åsa sa...

Prinsesstårta..=)) såg jag..som älskar sött/ godis(/kakor..
Fina tallrikar....under... =)/åsa

Filifjonkan 1 sa...

Hej igen. ja dessa härliga pasteller
Saxen är med läcker hade en liknande efter min mormor men den var nog mindre. tyvärr försvann den tror faktiskt att en person knöck den för mig sorgligt nog.
Porslinets inverkan är med härligt älskar porslin har just köpt hela fyrklöverns änglaservis samt nobelservisen med och har en Hackefors och en Höganäs som jag ärvt så jag behöver inte fler fnissar jo jag har en hel julservis med förstås ,,hm är nog nåt fel på mig.Skrattar men du den där prinsesstårtebiten ser också mysigt god ut

chatrine sa...

Så vakkert porselen du har!
Lille saksen var også supernydelig!
Ha en skjønn kveld, og kos deg med kake!
Klem:)

Sara sa...

Jag fastnade mest för den där underbart ljuvliga tårtbiten..hihi..prinsess är min favvo!

kullervilla sa...

Hej. Vi vill ge dig en utmärkelse för att du har en så trevlig blogg som verkligen förgyller vår dag. Titta in till oss och läs mera. Kramiz // http://kullervilla.tradgardsblogg.se

Monica/Moa sa...

En underbar tidning som jag prenumererat på länge.. så vackert du har blickat in med din kamera.. =). Blått är underbar färg i porslin en riktig klassiker. Såg att du tipsat mig om en grupp i flickr.. men vete sjutton om jag förstod vad gruppreglerna bestod av.. Ha det gott.. Kram och ha en go helg.. så får jag läsa vidare på flkr.. Monica

Annalunda sa...

Hej Mary!

Med risk för att vara tjatig...eftersom "You make my day" så har du något att hämta (igen) på Annalunda.
Jag är mycket förtjust i blåvitt porslin - har ett helt gäng Delftkrukor som jag bara älskar. Vackra foton som alltid! Snart har jag nog bearbetat käre maken tillräckligt... :) Han tycker att jag ska börja titta efter en ny kamera!!! Yippee!!
Kram Annie

Terri sa...

I love your china!

M&Co sa...

Hei Poppins. Vil bare ønske deg en god helg! Skal bli deilig :-)!!

EVA AGNES sa...

Så ina bilder du visar från Hem&Antik. Det blir väl att jag få ta en tur och skaffa den.
Kan meddela att jag håller på med Donna Leon och hennes kommissarie nu. De är väldigt trevliga.
Sedan kan jag rekmmendera en annan hostorisk bok som heter "Den första hustrun" av Philippa Gregory.
Inte riuktigt säker på att hennes förnamn är Philippa men efternamnet och titeln stämmer.
Handlar om Cathrine av Aragon gift med Henry the 8.
Jättespännande och ett helt underbart kvinnoporträtt.
Kramar Eva Agnes

Fru A sa...

Jag gillar det blåvita porslinet skarpt!

SEASIDE LIVING sa...

Har suttit och läst detta nummer idag och bara njutit av allt vackert!

Kikar in för att önska dig en skön helg!

Kram Jenny

Malins-Kuriosa sa...

Helt enkelt fantastiska bilder du visar och den där bakelsen får det att vattnas i munnen på mig...
Förstår att du gillar den lilla saxen verkligen söt...
Ha det riktigt gott i helgen och

Kram från Malin

Solkatter & dammråttor sa...

Ja, den tidningen har jag också...mcket intressant att läsa och fint att se på i den.
Vackert porslin du har och saxen med fodral var jättefin.
Ha en skön hlg!
Kram/Gunn

Moderncountry sa...

Å for en fin artikkel det må ha vært! Husker jeg kjøpte det bladet en sommer og jeg ble helt betatt av alt det gamle fine de viste i bladet. Ditt porselen er så underbart vakkert! Er jo så glad i Engelsk servise selv og sparer på gamle tekopper i typisk countrystil. Din saks er jo helt unik, heldige du :)

Så dyktig du er på å arrangere og ta bilder Poppins.

Ha en toppen helg!
Kraaaam

Zaga sa...

Gott med prinsessbakelse...men din sax var jätte fin!! den ser gammal och vacker ut eller är den ny tillverkad??
Kram från E

Tilde sa...

Ja , den tidningen ja, nu har jag nog prenumererat på fel tidning.Jag har Antik Världen. Men den oxå ok.
Blå vitt porslin är ju en riktig klassiker o så snyggt.
Kram Tilde

M&Co sa...

Hei :-) Bare innom for å ønske deg en fortsatt fin Søndagskveld, og en god start på uken i morgen! Klem Monica

Monica/Moa sa...

Hej Poppins lilla nu får du sluta äta tårta och kika in hos mig och hämta en ny award.. Kram Monica