Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 3 januari 2008

Photographing for dummies :)

Jag har blivit ombedd att delge några tips när det gäller kameror och fotografering. Och jag måste le lite eftersom jag verkligen inte är någon expert. Men jag ska försöka ge några grundläggande tips som jag själv har haft nytta av.

Kamera
När man väljer kamera ska man fundera på vad man vill använda den till. Varje kameratyp har sina för- och nackdelar:

En enkel digitalkamera - Liten och nätt, den kan du stoppa i fickan när du går ut med hunden. Däremot kan du förmodligen inte ta närbilder eller zooma in på så stora avstånd.

En avancerad digitalkamera - Större och tyngre. Hur bra den är på närbilder och zoom varierar från kamera till kamera. Förmodligen kan du välja mellan automatik eller manuella inställningar.

En systemkamera - Också stor och tung och oftast har du extra utrustning som ska bäras omkring. Här har du möjlighet till stora variationer i inställningar och fotokompositioner.

Vad har jag? - En avancerad digitalkamera med superzoom och som även kan ta extrema närbilder. Jag kan också välja mellan olika automatiska inställningar eller att göra vissa manuella inställningar. Märke: Canon PowerShot S3 IS. Inte billig men om man, som jag, är fotointresserad är den värd varenda öre.

Fotografering
Min kamera har viss stabilisator för att hindra skakiga bilder. Men ibland räcker det inte till. Om det är mörkt och exponeringstiden blir lång, kan man aldrig hålla kameran still tillräckligt länge. Därför har jag ett stativ. Toppen!

Men om man inte vill investera i dyra stativ kan s k "gorilla-grip" vara ett alternativ. Det är ett litet böjbart "stativ" som man kan ha överallt - på axeln, på dörrhandtaget eller i taklampan. Men ännu lättare är det att ställa kameran på något. Bygg upp ett podium med böcker eller lådor, ställ kameran på den och ta ett kort!

Om du vill vara säker på att inte darra när du fotograferar, sätt in kameran på självutlösning. Jag kan få ner tiden mellan knapptrycket och själva fotograferingen till 2 sekunder. Därför använder jag nästan alltid den funktionen.

Ljuset är oftast det största problemet. Jag, liksom de flesta, avskyr att använda blixt. Men om jag måste använda blixten, kan jag ställa en den på ett minimum av ljus.

Om jag fotograferar i dunkel så försöker jag först fotografera utan blixt genom att öka tiden för exponering. Därför måste jag ha, som jag skrev ovan, ett stativ eller ställa kameran på något. Ha alltid en låg ISO inställd, har man för hög ISO blir bilderna "gryniga" när man fotograferar i mörka miljöer.

Ja, sen är det bara att fotografera på - Att leta efter motiv och vinklar som tilltalar just DIG.

I have been asked to give some advice about cameras and photographing, something that has made me smile because I really am no expert on the subject. But I will try to give some basic ideas.

Camera
When you choose a camera you must consider what you are going to use it for.
An ordinary Digital camera – Is easy to put into your pocket when you are going to walk your dog. But probably you cannot shoot close ups or zoom in long distances.
An advanced Digital camera –Heavier but good at close-ups and zooming.
A SLR camera – Also big and heavy and you have more equipment to carry around, but you are free to make your own adjustments.
What do I have? – An advanced Digital Camera with super macro and zoom: Canon PowerShot S3 IS. It is not cheap but worth every penny if you like to take photos.

Photographing
My camera has a stabilizer to prevent shaky pictures. But this does not always help. If it is dark and the time of exposure is long, you can never keep the camera still long enough. That is why I have a stand. It is great!
But if you do not want to invest in an expensive stand, you can buy a “gorilla-grip”. It is easy to bring everywhere. Or you could just build an easy stand of books or boxes to put the camera at.
If you want to make sure that the camera does not shake when you pull the trigger, you can use the automatic trigger. I can put the time for automatic trigger as short as 2 seconds. So I use that function a lot.
I hate to use the flash but if I must, I have a function on my camera that gives a minimum of light. Instead of flash I increase the time of exposure (which demands a stand…) and I always use a low ISO. If you have a high ISO the pictures get blurred.

And now it is time to start photographing – To find motives and angles that appeals to YOU.

16 kommentarer:

Lily of the valley sa...

Så underbara bilder och färger :)
kram Lily

M&Co sa...

Tuuuuusen takk!! Du er vel snill!!Akkurat hva jeg lurte på! Nå skal jeg eksprimentere litt her, og se hva jeg får til med mitt enkle digital kamera....Det der med bilder i lite lys har jeg virkelig ikke fått til før.

Karin A sa...

Alltid kul att läsa andras fototips - och alltid har man något att lära. Tänk att jag har inte kommit mig för att investera i något stativ (jo ett bordsstativ men det räknar jag inte) men jag inser att det är ett måste. Kan du rekommendera något? Visst blir det en del brus med höga iso-tal men jag vad jag har förstått (efter att ha läst vad experterna tycker) så hellre brus än skakighet och oskärpa!? I vinter har jag utforskat vitbalansinställningarna - toppen tycker jag! Härliga och imponerande bilder. Det är inte lätt att återge röda och blå färg och defintivt inte tillsammans. Ha en fortsatt fin vecka! Kramar Karin

Hanneles paradis sa...

(Med min lilla digitalkamera i fickan kan jag ta närbilder eller zooma in på rätt långa avstånd :)

Fru A sa...

Bra fototips!

Guldkant På Livet sa...

Tack vår egen fotoproffs för denna lektion!! För är ngn exept så är det just du!! Du tar sagolikt vackra bilder! Jag har en bra kamera men utnyttjar inte hälften av alla finesser! Men jag skulle också behöva en extern blixt, stativ och ett macroobjektiv! Tack för tips om ISO, jag brukar ha högre just vid mörka bilder , de blir ju lite ljusare då men som du säger, gryniga och helt kassa! Suck, borde gå en kurs, men så länge väntar jag på vårljuset: )Trevlig första helg på detta året önskar jag dig!! Mari.

På landet, mot skogen sa...

Intressant att läsa dina fototips! Jag älskar min kamera, men hade jag ekonomin skulle jag ju helt klart köpa mig en mer avancerad variant. Speciellt roligt vore det för dessa underbara närbilder man skulle kunna ta... Det får bli "en annan dag", som vi brukar säga här hemma :)

Lily of the valley sa...

Snygg header, eller vad det heter.
Jag gillar färgkombinationen på ängeln, klotet och rosen.
kram Lily

FrenchGardenHouse sa...

No wonder you were asked, your photos are stunning! Happy new year!
Lidy

M&Co sa...

Hei :-) Måtte bare droppe innom for å ønske deg en god Fredag! Kos deg masse!

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

Tack för alla tips.. det är svårt o ta kort.. på nära håll.. och även i mörker.. / åsa

Lilla Blanka sa...

Tack för alla bra tips! Har missuppfattat det där med ISO talet totalt :o trodde precis tvärtom, inte undra på att mina inomhusbilder blir gryniga hihi
Kram
Mia

Ann-Catrin / finthemma sa...

Jag kan verkligen behöva tips.. så tack!!
jag har en digitalkamera..rätt så ny faktiskt..men jag blir lite avis när jag ser så vackra närbilder...
Övning ger färdighet säger man ju.
Ha det så skönt nu i helgen.. här har vi kallt och vintrigt just nu..kofta och tofflor inomhus alltså""
Stor kram A-C

Tilde sa...

Tack för hälsningen Poppins
och för fotokursen..Nu ska jag kolla lite mer på min kamera , jag använder ju helst automatiken.
Ha en skön helg
Kram Tilde

Makalösa Malin sa...

Hejhej! Tack för tipsen,har precis valt en ny fickformatsvänlig kamera...som en extra till min andra systemkamera...som är svår att ta bra bilder med om det inte är fullt dagsljus! Tacktack!;-)
Kramelidam Malin

Sarah och hennes mamma sa...

Underbar blogg med fantastiska bilder och ROSOR!!! Hit vill jag gärna återkomma och du är välkommen till min alldeles nya blogg!
Ha ett underbart år/ Annie