Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 21 januari 2008

Shopping and eating in London - part I

Det finns bättre platser i London som jag trivs på än de stora shoppinggatorna. Men är man på besök i januari och det råkar vara slutfas på reorna kan man inte undgå att hamna där. För att inte bli helt utmattade av alla stora varuhus och klädaffärer valde vi bara ut de affärer som vi verkligen ville gå in i.

Piccadilly blev det Fortnum & Mason - det hör ju till att handla te och marmelad där - och Hatchards bokhandel.


There are better places to be in than the great shopping streets in London. But when you visit in January and during the sales you can not avoid them. But we tried to pick out the best.

At Piccadilly we visited Fortnum & Mason - you must buy tea and marmelades there - and the bookshop Hatchards.
Photo: WaterfordLängs med Regent Street besökte vi Wedgwood och jag önskade bara att jag kunde ha burit med mig en vacker servis som var på rea. Eller glas som t ex den här vackra burken från Waterford.

At Regent Street we visited Wedgwood and I wished I could take home more china. They were all on sale. And I also wished I could have brought home this beautiful glass jar from Waterford.


Och naturligtvis blev det även ett besök på Liberty - detta vackra varuhus där jag gärna skulle vilja bo! Här drack vi också afternoon tea och mannen "övertalade" mig att köpa en väska. Som ni förstår var jag inte svår att övertygas om vilket fynd jag gjorde. Men så var det rea på 50% + 15% på reapriset...

And of course we visited Liberty - the beautiful store where I wish I could live! Here we had afternoon tea and my husband "persuaded" me to buy a handbag. As you can understand I was not hard to convince that it was a bargain (50% on sale + 15% off)...
På Liberty hittade jag också lite julgransdekorationer på superrea (75% + 15% på reapriset) vilket innebar att det kostade nästan ingenting. Ska visa dem i ett senare inlägg.

At Liberty I also found some Christmas decorations (on sale 75% + 15% off) which meant they nearly did not cost anything. I will show them later on.

Mannen fick besöka sin favoritaffär, amerikanska Brooks Brothers med kläder för gentlemän, som nu även finns på Regent Street. Här handlades det lite kläder.

My husband visited his favourite shop, the American Brooks Brothers where the true gentleman can find nice clothes. The shop can now also be found on Regent Street in London. Here my husband bought some clothes.

Lite whisky inhandlades på Vintage House - ett paradis för whiskyälskare i Soho. Intill låg den kända Patisserie Valerie där vi nöjde oss med att dregla över kakorna i fönstret. I stället åt vi två gånger på den underbara italienska restaurangen tvärs över gatan på Old Compton Road - Amalfi. Här var stämningen på topp, trångt och fullt av folk. Maten var äkta italiensk och servitören sjöng gärna italienska örhängen. Väggarna var fulla av bilder av kändisar som ätit på denna klassiska Soho-restaurang: Cher, Sean Connery, Cary Grant, the Beatles...

Whisky were bought at Vintage House - a paradise for whisky lovers in Soho. Next to the shop where Patisserie Valerie but we just dribbled outside the window. Instead we had dinner twice at the Italian restaurant across the street (Old Compton Road) - Amalfi. At this place the food and atmosphere were wonderful and genuine Italian. The waiter sang in Italian and the walls were full of pictures of celebreties who had visited the restaurant: Cher, Sean Connery, Cary Grant, the Beatles...

19 kommentarer:

Karin A sa...

Åhh tack snälla Poppins för att jag fick följa med dig till London. Ja det känns faktiskt precis som jag varit där efter att ha läst din fina shopping- /reseberättelse. :) Och sugen på att shoppa blir jag såklart också. Det ser ut som ni fått med er flera godbitar hem från superrean. Kramar Karin

Zaga sa...

Oj, vilken härlig semester och vilka fina inköp Ni gjort!
Det är härligt att möta våren, om än inte i Sverige.........
Valen av affärer är helt i min smak! Jag tror jag blir teskedsgumman och följer med nästa gång!!
Kram E

SEASIDE LIVING sa...

Vad härligt att "få följa med" på er Londonresa. Njuter av varje mening du skriver... längtan till London växer för varje rad... :)

Kul när man gör såna häliga shoppingfynd på värsta rean! Ska bli spännande att se vad det var för julpynt du fick med dig hem!

Kraaam!

Malin sa...

Du...Liberty...jag hakar på om det finns möjlighet att få bo där...tygavdelningen kan jag bo i...låter klokt detta matt välja ut vilka butiker man ska gå till för riksen är stor att intrycken och behovat av att ha...blir överväldigande...hoppas på fler inläg från Londonresan...

Kramar från Malin

Inredningsgalen sa...

Gud vad härligt! Sambon och jag har planerat länga på att åka till London, men fortfarande har det inte blivit av. Är ju så lätt när man bor i Ystad att ta sig med flyr dit. Vill så gärna, ännu mer nu när jag sätt dina bilder!

Tintins fru sa...

Jag förstår att ni har haft det underbart på er resa. Kul att
shoppa och äta gott och strosa
omkring. Poppins fick sin väska och mannen sin whisky. Allt frid
och fröjd.

Dubbelörnen sa...

Vi som funderat på London o så hittar men denna fulländade reseguide!! Denna lägger jag på minnet för att återvända till när resan är bokad.

Kram

M&Co sa...

Ojoj så koselig! England er skjønt! Så deilig å få "drømme reise" litt med deg!!

Hem & Harmoni sa...

Vilken härlig resa...lite avis blir man helt klart! London är ju aldrig fel..
Have a nice day! Kram Marie

Lusthuset sa...

Så underbart ni hade det. Synd att man inte kan köpa med sig allt man vill, då får man väl hyra fraktflyg tillbaka när det nu var så billigt....men ögonshoppa är inte dumt det heller speciellt när man åtminstone har bilder på det man inte köpte (kan man reta sig på i efterhand). Upplevelsen är ju viktigast tycker jag och den verkar det ju inte vara något fel på. Lyckost!! Kram!

Moa sa...

Vilken härlig reseberättelse.. jisses man vill ju åka direkt, bara att skriva ut sidan och följa din tur så blir det ju perfekt.. Kram Monica

Annalunda sa...

Åh så härligt! Tack för dina bra tips - kram/ Annie

Kattfot sa...

Åh vad roligt me din Londonresa. Tack för att vi fick följa med en stund :-) *kram*

Terri sa...

Oh, your trip sounds simply wonderful. I would love to visit all those stores. I have never been to London (yet!). It sounds like you had so much fun, and a great hubby who enjoys similar things as you!!
P.S. Yes, you should buy a palace and I will come visit! :)

Trolda sa...

Åh så trevligt inlägg!!! Jag blir så himla sugen på att åka dit nu...Och en VÄSKA!!!??? "Nähä".....=D Underbara Londoninlägg - tack för dem!

Trolda - kramar!

Yolanda Elizabet sa...

At sales time is a good time to be in London, things can be so cheap then. It looks like you had a wonderful time there!

It's been a while since I last was in London, reading your blog made it all come back.

Lily of the valley sa...

Härliga bilder! Glasburken med lime i, är jätteläcker. Det är så dekorativt med lime och citroner.
kram lily

Hanneles paradis sa...

Tänk så mycket roligt, kul att få följa med dej.

Lella sa...

Nääää, jag blir inte alls avis.....;o)
Och vilken toppenmake, övertala dig att köpa en väska! Det måste jag berätta för gubben här hemma.
Kram och tack för alla tips. Det får nog bli en tur till London inom en snar framtid.