Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 31 januari 2008

Strindberg "The Red Room"

Jag har läst den första klassikerna av sex i Amorosos utmaning om klassiker 2008. Och först ut var August Strindbergs Röda rummet. Första gången jag läste den blev jag besviken men det var med nya förhoppningar jag tog mig an boken. Denna gång visste jag vad jag hade att förvänta mig men min nyfunna entusiasm gick snart över.

Liksom förra gången känns boken ganska tung att läsa. Jag förstår att boken var en s k "nyckelroman" när den kom ut, d v s det handlar om verkliga personer. Men just för att det handlar så mycket om vad som var aktuellt på 1800-talet, gör det svårt att förstå allt idag - framför allt de politiska delarna. Tyvärr kan väl en del av satiren passa in på dagens samhälle men mycket känns väldigt passé. De bästa delarna av romanen tycker jag utspelar sig i konstnärskretsen där blir man förtjust i beskrivningarna av de udda figurerna.

Men mest av allt gladde jag mig åt de fina illustrationerna som finns i min upplaga av boken - av konstnären Arvid Fougstedt. Här nedan ser vi hela gruppen samlad i Röda rummet på Berns salonger:
Olle Montanus, Rehnhjelm, Lundell, Ygberg, Arvid Falk och Sellén.

Här håller grosshandlare Falk middagstal för sina vänner Nyström och Levin.

I have read the first book in Amoroso's challange Six Classic Novels and first out was August Strindberg's The Red Room. This is the second time I read it and like the first time I was i bit disappointed in the story. The political satire on society is hard to understand today. The best parts of the novel are the ones that are about the Bohemians. I like these excentrics!
And I love the beautiful illustrations by the artist Arvid Fougstedt.

8 kommentarer:

Designe sa...

HÅller med om att illustrationerna är himla fina...bara det kan man ju bli glad över! :)

Ann-Catrin / finthemma sa...

Jag tror man måste vara rätt beläst för att orka kämpa sig igenom när det känns tungt i en bok... jag är lite för rastlös för det tyvärr...tur det var fina illustrationer... som du kunde vila ögonen på.
Kläderna i förr inlägget..mums för ögat... gillar färg jag!!
kramar A-C

Tingeltangel sa...

Det är så mörkt och eländigt så jag är helt övertygad om att jag skulle somna tvärt om jag tog mig an Röda Rummet. Jag väljer att vara ytlig och bläddra lite i Gudruns katalog och titta vårkläder istället.

Hannele sa...

Röda rummet har vi även som serie. Strindbergs språk kallades ju för nyssvenska, fast i våra öron känns det ålderdomligt, det händer saker med språket hela tiden.

Hanneles paradis sa...

August Strindberg som trädgårdsmästare av Catharina Söderbergh är en fin illustrerad bok jag rekommenderar, borde finnas på biblioteket.

Karin A sa...

Jag har ju tänkt att läsa dessa klassiker jag med. Än har jag inte kommit mig för att börja med Röda rummet. Ska bli intressant dock. Fina illustrationer i ditt exemplar! Kram Karin

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Åh hade du en sådan fin upplaga. Vad avundssjuk jag blir!! Min var inte alls lika fin. Mycket relevant fråga du ställde :-) Jag tänker länka vidare till alla som har bloggat om Röda rummet under mitt inlägg om röda rummet! Kolla in senare igen under helgen (under Klassikerns år längst upp till vänster) så är det lite uppdaterat! Önskar dig en härlig helg!

Älfgärdet sa...

Har inte tagit mig an Röda rummet än, jag känner visst moststånd...men den står & ropar på mig i bokhyllan. Blev sugen efter att ha sett August i julas & köpte den. Men den är tung säger du...ja det kan man ju förstå. Jag har dock inte läst Strindberg alls förut, ska man då börja med RR??? Sen till det svarta skåpet. Det är verkligen urläckert med svart! Hade inne ett stort skåp på verkstan för ett antal år sedan, & orginal så var det just svart inuti, från tidigt 1800. Som tur var så ville ägarna ha det återställt till orginal färgsättning. Men ett vitt skåp med svart inredning skulle jag mycket väl kunna tänka mig!(Eller också ett helt i svart!).